שמעון מזרחי פועל לטרפד ביטול הפטור ממס לספורטאים זרים

חברי ועדת העבודה והרווחה הצביעו נגד כוונת משרד האוצר לבטל את הטבת המס שניתנת כיום לספורטאים זרים ■ מאחורי ההחלטה מסתתרים לחצים כבדים מטעם יו"ר מכבי תל אביב על יו''ר ועדת העבודה והרווחה, חיים כץ

חברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת הצביעו היום (ג') נגד כוונת משרד האוצר לבטל את הטבת המס שניתנת היום לספורטאים זרים. עם זאת, חברי הוועדה החליטו לבטל את הטבות המס לעיתונאים זרים, בהתאם לעמדת האוצר. נזכיר כי לפי הסעיף המקורי בחוק ההסדרים, הוצע לבטל את ההטבות לספורטאים ועיתונאים זרים כאחד.

ל"גלובס" נודע כי מאחורי ההחלטה מסתתרים לחצים כבדים מטעם יו"ר מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, על יו''ר ועדת העבודה והרווחה, חיים כץ (ליכוד). השניים סיכמו ככל הנראה לטרפד את ביטול הפטור ממס לספורטאים זרים. לפי מקורות באוצר, מזרחי סיכם עם כץ כי בדיון שהתקיים היום בוועדה, הנושא "יחוסל".

מכתב חריף

עוד נודע כי בשבועות האחרונים שיגר מזרחי מכתב חריף לשרת הספורט, לימור לבנת, בו הוא מבקש לבטל את ביטול ההטבות לשחקנים הזרים. בעקבות הלחצים של מזרחי לבנת סיכמה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, על ביטול הדרגתי של ההטבות: בשנים 2010-2011 יעמוד המס על 30% (במקום 25% כפי שקיים היום); בשנים 2012-2013 יעלה המס ל-35% וב-2014 ההטבות יבוטלו כליל.

מזרחי לא קיבל את הפשרה שגובשה בין האוצר ללבנת ולפיכך לחץ על כץ כדי שיקבור גם אותה.

באוצר הסבירו כי אין כל היגיון להפלות בין הספורטאים לעיתונאים הזרים. נזכיר כי הפרשה החלה עוד לפני שבועיים, כאשר בוועדת הכנסת פוצל סעיף זה מכל חבילת המס החדשה ועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה, בראשות כץ, במקום בוועדת הכספים.

זאת, כאשר באופן מסורתי כלל נושאי המיסוי נדונים בוועדת הכספים. גם השנה כלל חבילת המס החדשה (מס הכנסה, מע''מ, מע''מ פירות וירקות, מע''מ על שירותי תיירות ועוד) נדונה בוועדת הכספים.

ממכבי ת"א נמסר בתגובה: "בהמשך למאבק אותו הובילה קבוצת הכדורסל מכבי אלקטרה ת"א, אנו רואים בהחלטת ועדת העבודה הרווחה והבריאות מהיום החלטה חשובה ביותר להמשך קיומם של ענפי הספורט השונים בארץ, הואיל וכל החלטה אחרת היתה בבחינת פסק דין מוות לספורט הייצוגי בישראל".

המשמעות של הקלת המיסוי על שכר הספורטאים הזרים (דוגמאות מעונת 2008/09 לפי שכר מוערך)

קרלוס ארויו (כדורסלן מכבי תל אביב)
עלות מעביד העונה: 3.33 מיליון דולר
עלות מעביר ללא הקלת המס: 4.65 מיליון דולר
הפרש: 1.22 מיליון דולר

דיאור פישר (כדורסלן מכבי תל אביב)
עלות מעביד העונה: 680 אלף דולר
עלות מעביר ללא הקלת מס: 920 אלף דולר
הפרש: 340 אלף דולר

דרק בואטנג (כדורגלן בית"ר ירושלים)
עלות מעביד: 1.0 מיליון דולר
עלות מעביד ללא הקלת מס: 1.38 מיליון דולר
הפרש: 380 אלף דולר

וינסנט אניימה (כדורגלן הפועל תל אביב)
עלות מעביד: 265 אלף דולר
עלות מעביד ללא הקלת מס: 370 אלף דולר
הפרש: 105 אלף דולר

דולי ג'ונסון (כדורגלן מכבי תל אביב)
עלות מעביד: 400 אלף דולר
עלות מעביד ללא הקלת מס: 560 אלף דולר
הפרש: 160 אלף דולר