מחר יפורסם הדירוג הבינלאומי של החברות הישראליות

חברות הדירוג S&P מעלות ומידרוג יפרסמו את טבלאות ההמרה מדירוג החוב המקומי לבינלאומי, מה שינמיך אוטומטית את דירוג החברות בארץ בכ-3 דרגות בממוצע ■ בצעד זה, מבקש האוצר להגדיל את יכולת המשקיעים לבחור בין פרמיית הסיכון המוצעת להם בארץ ובחו"ל

חברות הדירוג המקומיות S&P מעלות ומידרוג יפרסמו מחר את סולם ההמרה של דירוג החוב המקומי לדירוגים הבינלאומיים. זאת, בעקבות תוכניתו של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בראשות ידין ענתבי, להעביר את החברות המקומיות לדירוג בסולם בינלאומי, וסירוב האוצר לדחות את פרסום טבלאות ההמרה. עם זאת, המשך העברת חברות הדירוג המקומיות לדירוג בסולם בינלאומי לא עומד כעת על הפרק, ויעברו עוד שנים בטרם צעד זה יושלם. על פי הערכות, ביטולו לחלוטין של הדירוג המקומי לא יקרה לפני שנת 2013.

מטרת האוצר בצעד זה הינה לאפשר למשקיעים בחינה מעמיקה מבעבר של פרמיית הסיכון המשולמת להם על ידי מגייס החוב, ביחס לאפיקי השקעה אלטרנטיביים בחו"ל, ובדיקת האטרקטיביות הכוללת בהשקעה בחברות מקומיות ביחס ליציאה לחו"ל. את עבודת המטה בנושא זה מרכז אריק פרץ, סגן בכיר לממונה על האגף.

כך, החל ממחר יפורסם גם הדירוג הבינלאומי של החברות הישראליות לצד זה המקומי, מה שישקף להן אוטומטית דירוג נמוך יותר ביחס לדירוג המקומי. הסיבה היא שהחברות המקומיות לא יכולות לזכות בדירוג גבוה יותר מהדירוג הבינלאומי של מדינת ישראל (להוציא מודי'ס, שמאפשרת דירוג גבוה ברמה אחת מזה של המדינה). לכן, ובהתחשב בדירוגה של ישראל, צפוי שטבלאות ההמרה שיפורסמו ישקפו הורדת דירוג עתידית של כשלוש דרגות בממוצע לחברות הישראליות. כך למשל, דירוג A מינוס מקומי יהיה ברמה של BB בינלאומי, ודירוג AAA מקומי יהיה סביב רמה של A או A מינוס בינלאומי.

מכאן, שהורדת הדירוג המקסימלי הניתן לחברות, בכפוף לדירוג הבינלאומי של ישראל, צפויה להוביל לכך שדירוגי החברות המקומיות יעמדו בראייה בינלאומית ברמה שבין A ל-B מינוס. זאת, בנוסף לסולם הדירוג הישראלי שאינו תואם היום את הסולם הבינלאומי, כשהוא מטה כלפי מעלה את הדירוג של החברות הישראליות ביחס לדירוג הבינלאומי.

הדירוג הבינלאומי עוד רחוק

עם זאת, מאחר שלפי שעה הדירוג המקומי ימשיך להתפרסם במקביל לסולם ההמרה, הרי שבפועל לא תהיה הורדה טכנית של דירוג החברות הישראליות.

עוד נציין, כי בתחילה רצה האוצר להעביר באופן גורף את דירוג החוב בישראל לסולם הבינלאומי כבר ב-2010. אך בעקבות התנגדויות רבות של גורמים בשוק ההון, עוד קודם למשבר הכלכלי החריף ששרר אשתקד, הוחלט באוצר לדחות מעבר סופי זה, שצפוי להמשיך ולהתעכב בשנים הקרובות.

[לאתר אג"ח]