פרס בקזחסטן: "איזה הון ואיזה שלטון? שיחדתם פה מישהו?"

נשיא המדינה: הצורך ביצירת מקומות עבודה משותף לממשלה ולתעשיינים ■ שרגא ברוש לפרס: "אתה לא יודע איזה עוצמות אתה מביא לנו במו"מ מול אנשי העסקים המקומיים" ■ נסגרה עסקה בטחונית חדשה בין ישראל לאזרבייג'אן

נשיא המדינה, שמעון הפרס, תקף היום (ד') בעת ביקורו בקזחסטן את הביקורת הציבורית על התופעה המכונה "הון ושלטון". לפני ארוחת הצהריים המשותפת לפרס, השרים הנלווים אליו ואנשי העסקים שבמשלחת, סיפר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, על ה"בוסט העצום" שקיבלו אנשי העסקים מפרס במהלך הביקור, ואמר לנשיא: "אתה לא יודע איזה עוצמות אתה מביא לנו במשאים ומתנים הפשוטים פה מול אנשי העסקים המקומיים".

לשרים בן-אליעזר, לנדאו והרשקוביץ הודה ברוש על שצירפו אנשי עסקים לפגישותיהם עם השרים המקומיים, כדי "לפתוח דלתות". כשקם פרס לדבר, הוא סיפר כיצד התרגש לשמוע את אחד מחברי המשלחת אומר לו, כי בזכות הביקור הוא "מביא הביתה 300 מקומות עבודה". "מדברים בארץ על הון ושלטון", אמר פרס לאנשי העסקים בהקשר זה, "ואני שואל - איזה הון ואיזה שלטון? שיחדתם פה מישהו מהשלטון? השלטון חשד בכם שאתם לא פטריוטים? הצורך ביצירת מקומות עבודה בארץ הוא משותף - לממשלה ולתעשיינים".

פרס הוסיף כי "בסיור הזה נוצרו הרבה מקומות עבודה ויהיו בארץ פחות מובטלים ופחות אנשים סובלים. אולי אלפי מקומות עבודה נוצרו כאן, ובעיניי זה הישג מרגש". אלישע ינאי, נשיא מוטורולה, הפליג גם הוא באופטימיות בסכמו את הביקור: "הייתי בהרבה ביקורים כאלה, ולא היה ביקור דומה לנוכחי בעוצמתו. לנו ללא ספק יהיו פה עסקים רבים נוספים. ביקרנו עם פואד אצל השר לענייני הומלנד סקיואיטי באזרבייג'אן, והיום היינו עם עוזי לנדאו אצל מקבילו הקזחי. היה יוצא מהכלל. אפשר להגיד שהביקור כאן השפיע על מוטורולה כמו שהוא השפיע על איראן - רק בכיוון ההפוך (איראן פעלה במרץ כדי לפגוע בביקור במדינות המוסלמיות - א' ר').

שגריר ישראל בקזחסטן, ישראל מי-עמי, אמר לאחר הנאומים כי בביקור אכן נוצרה אווירה טובה ואישיותו של פרס והתקבלותו אצל הנשיא המקומי אכן תורמת לאנשי העסקים, אולם "הגזימו כאן בדיבורים. האופטימיות מופרזת. לא ייסגרו מכאן ישר עסקאות". כדי שעסקים באמת ייצאו לפועל, הוא אומר, נדרשת השקעה רבה וממושכת. מנכ"ל משרד הבטחון, פנחס בוכריס, אומר שבאזרבייג'אן נסגרה עסקה אחת בתחום הבטחוני, אולם מפאת רגישות הנושא הוא מסרב לחשוף פרטים. לדבריו, "הצלחנו לחתום על הסכם כזה או אחר. לא נחתמו הסכמים גדולים בביקור הזה, אך בזכות פרס נפתחו דלתות גדולות מאוד".