אימת העבריינים הקטנים

"שומר מסך", ד' 21:00, ערוץ 10

הגיע הזמן להכיר בעובדות: משטרת ישראל מפחידה בעיקר את שומרי החוק, אלו שיאטו את מהירות נסיעתם לאפס בקרבת ניידת, או שישפילו את מבטם כאשר הם נתקלים בשוטר ברחוב, למרות שהעבירה האחרונה שביצעו הייתה גניבת מחק משכנם לספסל הלימודים. הפושעים האמיתיים לא רואים את המשטרה ממטר. אני לא מתכוון לראשי משפחות הפשע, למשל, אלא לעבריין הקטן. זה שמצפצף על החוק, זה שלא בוחל באלימות כמוצא ראשון כמעט מכל מחלוקת, ובעיקר באפשרות להשיג כסף בדרכים לא כשרות.

למשטרה יש אולי רצון, אבל לא כוח אדם מיומן ותקציבים, כדי להתמודד גם עם אלו, ועד שלא יאמץ מישהו את טקטיקת "החלון השבור", שבעזרתה ניקה ג'וליאני את ניו-יורק, סביר להניח שהחשש היחיד כמעט של הנוכלים החיים בקרבנו יהיה תוכניות תחקירים, כמו זו של אמנון לוי.

לוי ניחן בכישורים הטלוויזיוניים כדי להנחות תוכנית שכזאת. יש לו רקע עיתונאי עשיר, מראה כמעט-תמים וטון דיבור מתון. זו אולי הסיבה שהוא הצליח למצב את עצמו כמספר 2 (מבחינת הפופולריות) לגיטימי בנישה ששייכת לשחקן מרכזי אחד, רפי גינת. לוי, בהופעתו ובסגנונו, הוא ההפך מגינת. אם לחזור לדימויים משטרתיים, הרי שגינת הוא השוטר הרע, זה שיצרח עליך עד שתודה (ושנותר רק לשער מה הוא עושה, כמטאפורה כמובן, לחשוד, בזמן שהמצלמות כבות). לוי הוא השוטר הטוב, זה שמעורר בקרב הנחקרים שלו את הצורך להתוודות.

כדי להיות טלוויזיוניים יותר, הלכו התחקירים של "שומר מסך" בעונות האחרונות והקצינו, במיוחד בשלב העימות, הקתרזיס של כל תוכנית "מצלמה נסתרת". יש נוכלים-לכאורה שנמלטים מהמצלמה, יש כאלה שמנסים לשנות גרסה ברגע האחרון, יש גם לא מעט שמאיימים על התחקירנים. האחרונים הם הטובים ביותר מבחינה טלוויזיונית. הם אלו ש"יככבו" לא רק בתוכנית עצמה, אלא גם בקדימונים שישודרו בימים שיקדמו לשידור.

אינני חסיד של הז'אנר הזה, וגם כשאני עוקב כבר אחרי סיפור כזה, אני לעתים מתאכזב ממהירות התגובה של משטרת ישראל לתחקיר העיתונאי, מהסחבת המשפטית במסדרונות הפרקליטות, ובדרך-כלל, גם מחומרת העונש שגוזרים בתי המשפט. נוכלים שעושקים מאזרחים תמימים את חסכונותיהם האחרונים, מרצים תקופות מאסר קצרות יחסית, וחוזרים לעסקי הנוכלות שלהם.

אבל למרות התפקיד הבעייתי שנוטלות לעצמן תוכניות כמו "שומר מסך", שמתפקדת למעשה כרשות חוקרת, מאשימה וגם שופטת, אין מנוס מההכרה בכך שהתוכניות האלה נותרו האיום האחרון כמעט על הנוכל. לכלא הן לא יכולות להכניס אותו (לפחות לא באופן ישיר) אבל הן יכולות בהחלט להלבין את פניו ברבים.

אקשן!

סרטי פעולה קלאסיים, הערב בערוצי הסרטים

חבל, אבל ההמלצה שלי תוכל לעזור לכם לצפות בסרט הכי יפה על המסך הערב באיחור מעצבן. הכוונה ל"סינמה פרדיסו" המקסים, שהתחיל ביס 3 כבר ב-19:07. אם אהבתם (אפשר שלא?), אתם יכולים להמיר את מהדורת החדשות בחציו השני. לעומת זאת, אם בא לכם משב מרענן של סרטי פעולה, הרי שבדיוק עתה (19:40) החל ביס 4 מלכודת אש, מותחן לא לשגרתי ולא רע בכלל עם קורט ראסל וויליאם בולדווין בתפקיד אחים-כבאים שנלחמים בסדרת הצתות.

אחריהם יעלו ויבואו ביס 1 ברוס וויליס המצוין ובתו היפה (בסרט) ליב טיילר ב"ארמגדון", מותחן אפוקליפטי מרשים (22:00), ומקץ שעתיים וחצי של "אקשן", אם ייוותר בכם כוח לעוד, אתם מוזמנים ל"שליחות קטלנית" הישן והטוב, הסרט ש(ביחד עם "זיכרון גורלי") הפך את ארנולד שוורצנגר משרירן לשחקן לגיטימי. ספק אם זה יעזור לו לכסות את הגירעון בתקציב של קליפורניה.