שוחד בכל פינה: "בעיית השחיתות בקזחסטן מאוד קשה"

ביקורו של נשיא המדינה והמשלחת העסקית באזרבייג'אן וקזחסטאן גילה פוטנציאל רב, אך גם אקלים עסקי קשה

היום ישובו נשיא המדינה שמעון פרס, והמשלחת העסקית הנלווית אליו, מהביקור ההיסטורי באזרבייג'אן וקזחסטן. ביקורו של הנשיא התאפיין בריבוי טקסים דיפלומטיים רוויי מחמאות הדדיות. בפתיחת פורום העסקים הישראלי-אזרי הפליג הנשיא האזרי, אילהאם אלייב, בשבחי האקלים העסקי במדינתו, וגם בקזחסטאן הפליג הנשיא נזרבייב בפוטנציאל הרב שיש לשיתוף פעולה עסקי בין המדינות.

הפוטנציאל במדינות הללו אכן רב, אולם בשיחות שאחרי הטקסים עם אנשי העסקים שבמשלחת ניתן היה לשמוע גם התבטאויות הרבה פחות דיפלומטיות על האווירה העסקית באזור. "המצב בקזחסטן על הפנים", אמר ל"גלובס" מנהל חברה שפעיל בקזחסטן כבר כמה שנים, "יש שם פוטנציאל גדול, אבל הוא לא ממומש".

לדבריו, "בעיית השחיתות שם מאוד קשה. אם הם יכולים היום לגנוב שקל או מחר מאה שקל, הם יעדיפו לגנוב היום את השקל. קשה מאוד לעבוד איתם". כשנשאל מדוע הוא עדיין שם אם כל כך קשה הוא אמר כי אם ייצא כעת מהעסקים במדינה הוא יפסיד לא מעט כסף ולכן אין לו הרבה ברירות.

גם באזרבייג'אן ניתן היה לשמוע דברים דומים. "דברים שבמדינה מסודרת נלקחים ממך בדרך של מיסים, נלקחים שם בדרך אחרת", הגדיר את המצב ישראלי שבא במגע עם רבים מאנשי העסקים המשקיעים בה. השגריר הישראלי באזרבייג'אן, ארתור לנק, סירב מטעמים מובנים להשיב לשאלות בנושא, אולם כשדיבר בפני חברי המשלחת הזהיר אותם כי עליהם להתאזר בסבלנות למול התרבות העסקית המורכבת במדינה.

הדברים משתלבים היטב עם דירוגן הנמוך של שתי המדינות במדדי השחיתות הבינלאומיים. לאחרונה עלתה הסוגיה לכותרות בישראל עם מעצרו של בוריס שנקמן, סוכן של תעשיות ביטחוניות ישראליות, בחשד למתן שוחד בקזחסטאן לגורמים בממשל.

הנשיא הדיקטטור, נרוסולטן נזרבייב, הכריז על מאבק בשחיתות - אולם הוא עצמו הואשם לא פעם בשחיתות וסימני שאלה הועלו סביב עושרו.

תרגילי עוקץ

טייקון ישראלי אחר בעל עוצמה רבה בקזחסטאן הוא לב לבייב, שאתמול הגיע למלון בו שהתה המשלחת הישראלית בעקבות הזמנה אישית מהנשיא נזרבייב. אבי לשם, איש עסקים הפעיל בתחום ההומלנד סקיוריטי ובתחומים נוספים בשתי המדינות, שעבד בעבר עבור לבייב, אומר ש"אף אחד לא העיז לבקש מלבייב שוחד". לדבריו, "בעבודה נכונה לא צריך לתת שוחד. הבעיה של חלק מאנשי העסקים הישראלים, היא שהם נוטים ללכת אחרי מתווכים שונים שמספקים הבטחות שווא על יכולתם לסדר עניינים בדרכים מפוקפקות.

"חברות קטנות, אלה שלא עושים שיעורי בית, נופלים לעוקצים למיניהם. חברות כמו התעשייה האווירית ואלביט לא ייפלו לבור הזה". עם זאת, כשקצת לוחצים מבינים מאנשי העסקים שפעילים במדינות אלה כי פעמים רבות גם מזומנים צריכים לעבור מתחת לשולחן כדי להניע את הגלגלים.