ה"קטר של המשק" הגיע לכנסת

אבל חברי הכנסת מיהרו למקום אחר, צאו וראו מה עושה אנגליה נגד המשבר בהי-טק

כינוס שדולת ההיי-טק בכנסת השבוע, גרם מפח נפש לכל מי שהחום הגדול מחזק אצלו את הפסימיות. התחושות הללו באות בשל התנהגותם של רוב החכ"ים שהגיעו לאירוע.

קבוצה לא קטנה של ח"כים הטריחו עצמם לישיבה. כנהוג במשכן, הח"כים היו הראשונים לדבר. כולם סיפקו בעיקר קלישאות, הבטיחו את מחויבותם ל"קטר של המשק" ואז התנצלו על שהם צריכים ללכת.

אנשי התעשייה שהגיעו במטרה להשמיע את מה שכואב להם, מצאו את עצמם מדברים בעיקר אל עצמם. להוציא יו"ר השדולה, ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו, וחברתו לסיעה, ח"כ אנסטסיה מיכאלי, כל הח"כים האחרים פרחו לישיבות חשובות יותר.

אהרון מנקובסקי, שותף בפיטנגו ויו"ר איגוד קרנות ההון סיכון (IVA); יהודה זיסאפל, מנכ"ל רד-בינת ויו''ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה; שלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות ההיי-טק, דיברו בעיקר אל קירות האולם, והם הרי מכירים את התחום ואת הבעיות שלו היטב. כמה חבל.

בבריטניה לא רק מדברים

ובשעה שבישראל מתמהמהים, מדינות אחרות בעולם, לוקחות ברצינות את המשבר בתחום.

בשבועות האחרונים למדנו על התוכנית של הממשל האמריקני להקצות מיליארדים לעידוד הקלינטק. עכשיו מגיע תור בריטניה, שם עמלים על תוכנית סיוע מסיבית לחברות הסטארט-אפ.

תעשיית ההון סיכון הבריטית כבר קיבלה סיוע בהיקף של כ-300 מיליון דולר כקרן גישור למימון חברות סטארט-אפ. הקרן הממשלתית החדשה תשקיע עם משקיעים מהסקטור הפרטי במשך עשר שנים. הלורד פול דרייסון, שר המדע בממשלה הבריטית, הבטיח שהממשלה תקצה עד מיליארד ליש"ט לאורך התקופה הקרובה.

בבריטניה הבינו שעידוד החדשנות הוא אחד הכלים שיוכלו לסייע למדינה לצאת מהמשבר הכלכלי ולחזור שוב למצב של צמיחה. ההבדל בין ישראל לבריטניה הוא שבישראל יש רבים שמדברים על חשיבותו של ההיי-טק לכלכלה הישראלית, בהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, אבל הם אינם מזדרזים להקצות כסף אמיתי לתחום.

קל יותר לדבר וקשה יותר לפתוח את הכיס, בוודאי כאשר יש קופצים כה רבים על כל שקל. ההיי-טק הישראלי לא יפיל את ממשלת נתניהו. מפוטרי ההיי-טק והיזמים, שמתקשים לגייס הון עבור הרעיונות שלהם, לא עושים רעש שיכול להשתוות לזה שבעלי הבאסטות בשווקים השמיעו השבוע בשל הכוונה לגבות מע"מ על ירקות ופירות. הם מנומסים יותר ומשוללים כל קשר למוקדי הכוח האמיתיים במדינה, אלה שיכולים להחליט להקצות להם הטבות או כספים.

לכן, סביר שבסופו של דבר התקציב לא יכלול קיצוץ בתקציבי הביטחון או את המע"מ המדובר על פירות וירקות. מנגד, הוא גם לא צפוי לכלול שום סיוע אמיתי לתעשיית ההיי-טק הישראלית, שכה זקוקה לו. *