מחר: יום דרמטי לדולר ולאירו

4 תסריטים אפשריים לקראת פרסום בו זמני של ריבית באירופה ו"נון פארם" בארה"ב

משה וסרמן הוא מנכ"ל איזיפורקס

מפגש אירועים נדיר, שהיתכנותו, ברמה סטטיסטית, הוא כמעט כשל ליקוי חמה יתקיים מחר (יום חמישי).

בשעה 14:45 שעון ישראל תינתן החלטת הריבית בגוש האירו.
הציפיות המוקדמות הן שנגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן קלוד טרישה, יותיר את הריבית על כנה בשיעור 1%.

אם כך אכן יהיה, תרכז את מירב תשומת הלב מסיבת העיתונאים שיקיים טרישה ב-15:30. אם טרישה יבחר לתאר בצבעים עליזים את סימני ההתאוששות של כלכלת הגוש ולא יתחייב (כמו עמיתו האמריקני, נגיד הפד' בן ברננקי) להותיר את הריבית ברמה הנמוכה בה היא נמצאת, צפו להתחזקות מיידית בערכו של האירו.

במילים אחרות, אם יחלו באירופה לצמצם את המדיניות הכלכלית ובכלל זה את הזרמות הנזילות למשק ומאידך, יפוזרו רמזים על העלאות ריבית אפשריות בהמשך, התגובה בשווקים תהא מיידית: הסוחרים ירכשו אירו.

הדבר היחיד שעשוי להאפיל על מסיבת העיתונאים של טרישה הוא פרסום נתוני המשרות שנגרעו מהמשק האמריקני (non farm payrolls), באותה שעה שבה ייטול נגיד הבנק האירופי את זכות הדיבור.

בדרך כלל נתון חשוב זה מתפרסם בימי שישי. אבל השבוע בשל יום העצמאות של ארצות-הברית שחל בשבת (4 ביולי) אין מסחר ביום שישי, ולכן הוקדם הפרסום.

נתוני המשרות הנגרעות ("נון-פארם" בז'רגון המקובל בשוק) נהפך מתחילת המשבר לסמן מובהק למצב המשק האמריקני, משמעותי יותר מנתוני האבטלה הגואה. וזאת בשל סיבה טכנית למדי: מאז ומעולם, האנליסטים לא מצליחים לפגוע במספרי האמת (בניגוד לנתוני האבטלה אשר נחזים בדייקנות) ואלו מפתיעים פעם אחר פעם. וכידוע, הפתעה בנתונים בהכרח גוררת תגובה בשווקים.

לאחר שבמשך החודשים האחרונים נגרעו מהמשק האמריקני בכל חודש בין 500 ל-600 אלף משרות, הפתיעו נתוני מאי לטובה: 300 אלף משרות בלבד איבדו האמריקנים בחודש שעבר. שיפור משמעותי בכל קנה מידה.

האם היה זה אירוע חיובי חד פעמי או תחילתו של השינוי המבורך? בארצות הברית עוצרים את הנשימה ומקווים. במיוחד כשהפרסום מתבצע על רקע החג הכי פטריוטי וסנטימנטלי שיש.

הסמיכות של שני האירועים האלה, מייצרת עצבנות ותנודתיות גדולה בשוק המט"ח שתלך ותגבר לקראת שעת ה-ש' וכל זאת מדוע?

אם יגיעו נתונים טובים מארה"ב סביר להניח שנחזה בעליות בשווקים. הקורלציה החזקה וההפוכה שמקיימים אלה עם ערכו של המטבע האמריקני מלמדת כי זה צפוי להיחלש במקרה כזה וההפך.

על המהלכים הצפויים לאירו בעקבות נאומו של טרישה הרחבנו כבר קודם. כעת, נשאלת השאלה, מה אם יקרו הדברים במקביל?

להלן ארבעה תסריטים אפשריים, מנקודת המבט של סוחרי המט"ח.

  1. נתונים טובים בארה"ב ורמזים על סיום המדיניות המרחיבה באירופה פירושם דולר חלש ואירו חזק. כלומר, שורט על הדולר.
  2. נתונים לא טובים בארה"ב והמשך מדיניות מרחיבה באירופה פירושם ירידות בשווקים הפיננסיים והתחזקותו של השטר הירוק. דהיינו, לונג דולר.
  3. נתונים טובים בארה"ב והמשך מדיניות מרחיבה באירופה, הם כבר מצב שאינו כה חד משמעי. הדולר צפוי להיחלש וגם האירו. במקרה זה נכון יותר, לאור העליות בשווקים שתצית אופטימיות אמריקנית, להתרכז במטבעות המקיימים קורלציות עם הבורסות ועם מחירי סחורות כמו הדולר הניו- זילנדי והאוסטרלי.
  4. נתונים לא טובים בארה"ב ורמזים על סיום המדיניות המרחיבה באירופה פירושם התחזקות בשערם של האירו ושל הדולר גם יחד. גם במקרה זה, עדיף להתחשב בירידות השערים בבורסות, תולדה של האכזבה מהנתונים ולרכוש דווקא ין, שנחשב באופן מסורתי המטבע ההגנתי ביותר בסל.