לארי אליסון עלול להפתיע שוב

הוא די אמיץ ומצויד בשיגעון גדלות לשם כך

יותר מחודשיים עברו מאז הודיעה אורקל על כוונתה לרכוש את סאן תמורת 7.4 מיליארד דולר, והכול נראה היה סגור. אלא שהשבוע החליטה רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב (FTC) לקלקל את המסיבה והגישה בקשה לקבלת עוד פרטים על העסקה המתוכננת. באופן ספציפי, הרשות מתעניינת בתנאי רישיון השימוש בשפת Java כפי שיהיו תחת בעלותה של אורקל.

עורכי-הדין של החברות מיהרו להרגיע שהשידוך לא ייהרס, ואורקל אפילו יצאה לגיוס חוב של כ-4.5 מיליארד דולר שנועדו לתמוך ברכישה. אבל תהיות הרשויות הציתו גל מחודש של חששות: מה מתכננת אורקל לעשות בכול הנכסים שתקבל בעקבות הרכישה? בחודשיים האחרונים היא סיפקה תשובות מרגיעות לשאלות בנושא. אבל האם נכון להאמין לחברה?

ה-Java הפכה בזכות נוחות השימוש וההתאמה לסביבת האינטרנט לשפת תוכנה פופולרית מאוד. אבל בעוד שהדאגה לעתיד ה-Java נמצאת בידי הרגולטור, עולות שאלות לגבי נושא אחר: עתיד בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח - MySQL - שסאן רכשה בתחילת 2008. ההערכות היו כי אורקל "תהרוג" את התוכנה, שכן היא במקור חברת בסיסי נתונים, שמהווים 55% מכל ההכנסות שלה, והיא הרי ניסתה בשנים האחרונות להילחם בבסיס הנתונים המתחרה.

בתחילת 2006 ביצעה אורקל שתי רכישות של חברות שפיתחו חלק מהתשתית של MySQL, ורמזה כי המשך השימוש בתוכנות לטובת MySQL לא יהיה טריוויאלי. לכן, גם אם אורקל תמשיך לתמוך ב-MySQL, הערכות הן כי שיעורי הצמיחה של התוכנה יצנחו באופן חד ועיקר הפוקוס יהיה עדיין על בסיס הנתונים של אורקל.

כדי להבטיח את עתידה של התוכנה, התגייס לאחרונה, בין היתר, גם היוצר המקורי, מייקל וויידניוס.

אצל לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, הכול יכול להיות. אורקל היא חברה פרקטית ולמי שהוציא 46 מיליארד דולר על 56 רכישות בתוך ארבע שנים אין מקום לאמוציות. באותה מידה שבה יכולה אורקל להחליט על חיסול בסיס הנתונים המתחרה היא יכולה גם לאמץ אותו.

הרי מה צריך כדי להחליט על כזה מהלך? אומץ? מעט טירוף? שיגעון גדלות? הבנה אסטרטגית מעמיקה של מגמות בשוק התוכנה? אם סימנתם "וי" על כל האפשרויות, הרי שתיארתם את אליסון היטב.