תשובה הגיש הצעה לרכישת 700 תחנות דלק ביוון

שלק אירופה תתמודד במכרז הענק מול לוקאויול הרוסית וחברת "מוטור-אויל" היוונית כש-Shell היא בעלת התחנות הנוכחית ■ ההצעות במכרז נמוכות מ-400 מיליון אירו

חברת נפט רוסית מהגדולות בעולם ובית הזיקוק השני בגודלו במדינה - אלו הם המתחרים של קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, על רכישת 700 התחנות של חברת SHELL ביוון.

בתחילת חודש יוני הודיע קבוצת דלק על כך שהיא מבצעת בדיקה ראשונית שאינה מחייבת לרכישת תחנות דלק ביוון, אולם ל"גלובס" נודע כי דלק הגישה השבוע את הצעה לרכישת התחנות, באמצעות חברת הבת דלק אירופה. לפי ההערכות, ההצעות שהוגשו במכרז, כולל על ידי דלק, נעות סביב 350=400 מיליון אירו. עוד נודע כי SHELL החליטה כי תקבל הצעות נוספות עד ה-8 ביולי.

העובדה שדלק אירופה אכן הגישה הצעה במכרז יכולה ללמד על כך שקבוצת דלק לא ויתרה על שאיפתה להתרחב בתחום שיווק הדלקים גם לאזור אגן הים התיכון. כמו כן, ההתמודדות במכרז מלמדת על גישה של הקבוצה למקורות מימון נוספים. את ההכנות למכרז ביוון ריכז הוד גבסו, מנכ"ל דלק אירופה.

דלק אירופה, חברה בת של קבוצת דלק (80%) ודלק ישראל (20%), השלימה באוגוסט 2007 את רכישת הפעילות של שברון במדינות בנלוקס (בלגיה, הולנד ולוקסנבורג) הכוללת 803 תחנות תדלוק ו-66 תחנות תחת מותגים פרטיים, תמורת 400 מיליון יורו.

החברה רכשה בתחילת 2008 בהשקעה של 47 מיליון יורו מניות בשלושה מיזמים המחזיקים ב-216 תחנות תדלוק נוספות במדינות בנלוקס. ביוני 2008 האחרון ניהלה החברה מו"מ לרכישת 450 תחנות תדלוק בהולנד תמורת 160 מיליון יורו, אבל הוא הסתיים ללא תוצאות.

LUKOIL הרוסית היא חברת הנפט השניה בגודלה ברוסיה, ושותפה בה בין השאר חברת הנפט האמריקאית קונוקו-פיליפס. בשנה שעברה רכשה לוקאויל את חברת הדלק הטורקית אקפט, המפעילה 700 תחנות במדינה, ב-500 מיליון דולר, והגיע לנתח של כ=10% משוק הדלקים במדינה.

המתחרה השנייה על 600 תחנות הדלק של SHELL ביוון הוא בית הזיקוק השני בגודלו במדינה, Motor Oil. לא מזמן הודיעה BP כי היא מוכרת את פעילות הדלקים שלה במדינה, ו-Motor Oil הפסידה במכרז זה לבית הזיקוק הגדול במדינה, Hellenic Petroleum.

Hellenic הציעה 359 מיליון אירו עבור פעילותה של BP, הכוללת 1,200 תחנות דלק, והודיעה שאין בכוונתה להתמודד במכרז הנוכחי. המפסידה, Motor Oil מקווה כעת להגדיל את נתח השוק שלה במדינה, ולרכוש את פעילות SHELL במדינה.