בכירים במודי'ס: התערבות היתר של פישר מדאיגה

לא צפויה הורדה בדירוג של ישראל ■ גורם במודי'ס: "הם לא מבינים איך הוא ייצא מתוכנית רכישות המט''ח והאג''ח, ועד מתי המשק הישראלי יוכל להחזיק ריבית אפסית לאור האיומים האינפלציוניים הניכרים"

אם לשפוט לפי דברים שאומר ל"גלובס" גורם בכיר במשק, שפגש שניים מבכירי מודי'ס המבקרים בארץ, מספר נושאים מטרידים את חברת הדירוג הבינלאומית, אולם הוא לא התרשם כי בכוונתם להוריד את הדירוג של ישראל. הבכירים הם סגנית נשיא החברה לסיכון מדינתי, קריסטין לינדאו, וסגן נשיא ואנליסט בכיר, אנטוני תומאס. הגורם שפגש את השניים אמר כי "הם הדגישו כל הזמן שהמשק הישראלי, כולל המערכת הפיננסית, נפגע הרבה פחות משאר המשקים המפותחים והמתפתחים בעולם".

לדברי אותו גורם, במודי'ס מוטרדים מהאגרסיביות והתערבות היתר שנוקט הנגיד פישר במישור המוניטרי. "הם לא מבינים איך הוא ייצא מתוכנית רכישות המט''ח והאג''ח, ועד מתי המשק הישראלי יוכל להחזיק ריבית אפסית לאור האיומים האינפלציוניים הניכרים".

עוד אמר הגורם כי "הם ידעו לזהות כי יש שחקן פוליטי חדש ורב עוצמה בכל התהליכים הכלכליים, והוא יו''ר ההסתדרות, עופר עיני. הם מבינים כי בלי ברכתו, ראש הממשלה לא יבצע מהלכים חשובים, וזה מטריד אותם מאוד".

בכירי מודי'ס הביעו הבנה לגבי הגירעון העצום שצפוי בשנים 2009-2010, וטענו כי ישראל איננה חריגה. "עם זאת, הם מוטרדים ממה שיקרה אחרי 2010. הם לא ממש בטוחים שהממשלה, תהיה אשר תהיה, תוכל להפחית את הגירעון בשיעור משמעותיים, בהתאם להתחייבויותיה ולתוואי הפוחת ששורטט בחוק", מסר אותו גורם בכיר.

לדברי הבכיר, לינדאו ותומאס הדגישו את החשיבות בהמשך ביצוע רפורמות מבניות במשק, להן משמעות חיובית לסגירת הפער בין התוצר הפוטנציאלי של המשק הישראלי לבין התוצר בפועל. "למרות הדאגה מ'העייפות הרפורמטורית' שהם מרגישים כאן, כלשונם, הם מבינים כי ממשלת ישראל יותר מוטרדת ממהלכים דחופים, שיסייעו למזער את נזקי המשבר הנוכחי".