המשקיעים הזרים קנו במאי מניות ישראליות ב-400 מיליון ד'

(עדכון) - רכשו מניות לאחר חודשיים של מימושים ומכרו במקביל אג"ח ממשלתיות - בעיקר מסוג "שחר" ■ תיק הנכסים של הציבור עלה במאי בפעם השישית ברציפות ■ הרכיב המנייתי בתיק הנכסים של הציבור זינק ב-46% מינואר

הזרים חזרו לבורסה: תושבי חוץ רכשו מניות בבורסה בהיקף של 400 מיליון דולר בחודש מאי, וזאת לאחר שמכרו מניות ב-200 מיליון דולר בחודשים מארס-אפריל. כך עולה מנתונים שפירסם היום בנק ישראל. עיקר ההשקעות בוצעו בחברות מענפי הכימיה והפרמצבטיקה. מנגד, מימשו תושבי חוץ נטו מניות ישראליות הנסחרות בחו"ל בהיקף של 280 מיליון דולר.

באפיק הסולידי, הזרים מכרו אג"ח ממשלתיות ב-180 מ' ד' במאי, מרביתן מסוג שחר. ההשקעות הישירות של הזרים בישראל הסתכמו במאי ב-300 מ' ד' - בדומה לחודשיים שקדמו למאי.

מן הצד ההפוך, הישראלים רכשו במאי מניות זרות בבורסות חו"ל בהיקף של 790 מיליון דולר, כאשר המוסדיים רכשו מניות זרות ב-535 מ' ד' ומשקי הבית והסקטור העסקי רכשו ניות זרות ב-130 מ' ד'. נזכיר כי בחודש אפריל רכשו משקיעים ישראלים מניות בחו"ל בהיקף של 508 מיליון דולר, בהמשך למגמה מתחילת השנה. הישראלים רכשו גם אג"ח בחו"ל בהיקף של 375 מיליון דולר במאי, וכן ביצעו השקעות ישירות של 60 מיליון דולר.

תיק הנכסים ממשיך לגדול

בתוך כך, מנתוני בנק ישראל עולה, תיק הנכסים שבידי הציבור עלה בחודש מאי ל-2.063 טריליון שקל, עלייה של כ-0.6% בהשוואה לאפריל. זהו החודש ה-6 ברציפות שתיק הנכסים רושם עלייה, וזאת בשל ההתאוששות בשווקים הפיננסים מתחילת השנה.

שוקי המניות בישראל ובעולם רשמו עליות נאות בחודשים האחרונים. כך, למשל, זינק מדד המעו"ף ב-30% מתחילת השנה, ומדד ת"א 100 רשם תשואה חיובית של 40%. ההתאוששות בשוק המניות הגבירה את ביטחון המשקיעים וניפחה גם את שווי החזקות המניות בתיק הנכסים של הציבור. היקף ההשקעה במניות הסתכם בחודש מאי ב-317.2 מיליארד שקל - עלייה של 10.6% לעומת אפריל. בתחילת השנה עמד סך ההשקעות במניות על 217.3 מיליארד שקל, כך שבמחצית הראשונה של 2009 נרשם זינוק של 46% ברכיב המנייתי בתיק הנכסים.

מעניין לראות עוד שהשקעות תושבי ישראל בחו"ל ירדו במאי ב-1.7% לרמה של 227.4 מיליארד שקל. 33.5 מיליארד שקל מתיק הנכסים במאי היו במזומן, ו-21.5 מיליארד שקל בתכניות חיסכון.

השילוב של ריבית נמוכה והראלי במניות תרם להמשך הירידה בהיקף הפקדונות במאי. הפקדונות לטווח ארוך ירדו ל-88 מיליארד שקל מ-89.2 מיליארד שקל במאי, ולמעשה מחודש ינואר נרשמה ירידה של 3.2% בהיקף ההשקעה בפקדונות לטווח ארוך.