ב.ס.ס.ח: החובות בפיגור ליצואנים זינקו במחצית ל-800 מיליון ד'

גידול חד של 70% בהיקף החובות, לעומת 475 מיליון דולר אשתקד ■ דוד מילגרום, מנכ"ל חברת ביטוח האשראי: במחצית השנייה של 2009 צפויה החמרה נוספת במוסר התשלומים ליצואנים הישראלים

הייצוא הישראלי ממשיך להתמודד עם קשיים מהותיים. לאחר שבמחצית הראשונה של השנה חלה ירידה של 35% בהיקפו, מתברר כי גם אלו שכן הצליחו לייצא, לא בטוח שיקבלו את כספם. מניתוחי חברת ביטוח האשראי ב.ס.ס.ח עולה, כי במחצית השנה חל גידול חד של 70% בהיקף החובות בפיגור ליצואנים הישראלים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בבססח אומרים כי למרות ההתאוששות שחלה בשוקי ההון בעולם, המשבר במגזר הריאלי בעיצומו ועדיין קשה להעריך מתי יסתיים.

על-פי ניתוחי ב.ס.ס.ח, היקף החובות שבפיגור מהותי ליצואנים ישראלים (מעל 30 יום) היה בסוף המחצית הראשונה של 2009 יותר מ-800 מיליון דולר, לעומת 475 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בב.ס.ס.ח מדגישים, כי מדובר בימי פיגור שמעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם בחו"ל.

בחלוקה למדינות, ההרעה הגדולה ביותר במוסר התשלומים ליצואנים הישראלים חלה ברוסיה (פי 5 מאשתקד). שיעורי גידול חריגים נמצאו גם ביצוא לספרד, תורכיה, איטליה ואנגליה.

ההרעה במוסר התשלומים ליצואנים הישראלים חלה כמעט בכל הענפים ובמיוחד בענפי הטקסטיל, ההיי-טק, מזון ומשקאות ומתכת.

לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל ב.ס.ס.ח, למרות השיפור שחל באחרונה בשוק ההון, המשבר הריאלי נמצא בעיצומו וסופו טרם נראה. לדבריו, הזינוק החד בפיגור בתשלומים ליצואנים הישראלים מצד לקוחותיהם, מעיד על קשיי המימון של הלקוחות. קשיי המימון של הלקוחות בחו"ל מתבטאים גם בגידול של יותר מ-35% במספר פשיטות הרגל בעולם בהשוואה ל-2008 (שגם בה חל גידול משמעותי במספר פשיטות הרגל).

מילגרום מעריך כי במחצית השנייה של 2009 אף צפויה החמרה נוספת במוסר התשלומים ליצואנים הישראלים, שכן ככל שחולף הזמן ללא שינוי מהותי בתחום הריאלי, כך גוברים קשיי המימון של החברות.

ב.ס.ס.ח מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין קבוצת הביטוח הראל לבין ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.