SafeSky הודיעה אתמול: נמכרנו לפי מיליארד דולר

המוצר העיקרי של החברה, שבבעלות ד"ר עמוס בוכניק ואריק קליין, לייף קיפר, הוא שילוב של חיישן עם תוכנת אלגוריתמיקה למדידה של פרמטרים שונים בגוף האדם, לשם התראה על מחלות * לטענת החברה, המוצר כבר מאושר לשיווק על-ידי ה-FDA, אך עדיין לא נמצא בשלב המכירות

תחום הביומד בישראל מפתיע מעת לעת עם עסקה גדולה שמגיע כאילו משום מקום, בעיקר מחברות צנועות שלא מרבות להיחשף. בשנתיים האחרונות זכינו לראות הסכמים מפתיעים אצל אלפא ביו, חברה מוכרת בתחום רפואת השיניים, שנמכרה לפתע ב-95 מיליון דולר לחברת Nobel Biocare, ואצל Ventor, חברה מוכרת בתעשייה, אך כזו שהפתיעה מבחינת השלב המוקדם שבו נמכרה לחברת Medtronic ובמחיר גבוה יחסית לאותו שלב - 325 מיליון דולר.

ואולם, העסקה בהיקף של 370 מיליון דולר ובשווי של מיליארד דולר שעליה מדווחת חברת סייף סקאי (SafeSky) היא ההפתעה הגדולה ביותר שהייתה בשוק הזה עד היום. משקיעים בתעשיית הון הסיכון ורופאים ישראלים לא שמעו על קיומה של החברה מעולם. לחברה נוכחות דלה באינטרנט - עד אתמול באתר הבית של SafeSky בלבד ומהיום גם באתר בשם Lifekeeper2009.com. גם עם פרסום ההודעה, שמרו בעלי החברה על חשאיות יחסית למי שביצעו את האקזיט של השנה. רק מנכ"ל החברה, ד"ר גבי פיקר, ניאות להתראיין ולספר על מתווה העסקה.

תחנות בדרך

"החברה הבריטית MSI תקים יחד איתנו חברה-בת, בבעלות משותפת, שבה תחזיק סייף סקאי 67% ו-MSI תחזיק 27%. בתמורה יועברו הזכויות והקניין הרוחני של המוצר לייף קיפר לחברה המשותפת, ועל כך תשלם MSI סכום של 370 מיליון דולר במזומן. הסכום יחולק שווה בשווה בין שני אנשים בלבד - מייסדי החברה בוכניק וקליין. הסכום הזה הוא התשלום הראשוני, ואינו תלוי בהשגת אבני דרך נוספות.

"החברה המשותפת תהיה אחראית למסחור ולשיווק של המוצר, בעוד סייף סקאי תמשיך לפתח מוצרים רפואיים שהמציא קליין. ישנן שתי תחנות בהמשך המאפשרות ל-MSI לדלל אותנו לפי שוויים גבוהים יותר. בנוסף לכך, MSI תשקיע במיזם עצמו", אמר היום פיקר.

פיקר הסביר כי ההסכם נמצא בשלב מזכר ההבנות. חוזה סופי אמור להיחתם כבר בשבועות הקרובים, אולי אפילו השבוע. לדבריו, עוד היום (ב') אמורה החברה הבריטית לדווח על העסקה. נכון למועד סגירת הגיליון, עדיין לא יצא דיווח רשמי.

המוצר לייף קיפר הוא שילוב של חיישן עם תוכנת אלגוריתמיקה למדידה של פרמטרים שונים בגוף האדם, לשם התראה על מחלות. עיקר הפעילות מבוסס על אלגוריתם מתמטי שפיתח קליין, תושב-חוץ העוסק בהנדסת החשמל. לדברי פיקר, עיקר התחכום של המוצר מבוסס על האלגוריתמיקה של קליין, שלא עבד על הפרויקט עם רופאים או עם ביולוגים. פיקר מסביר כי המוצר פותח על-ידי מספר קטן של עובדים ברחבי העולם, במשך שמונה שנים.

לא פולשני

את הצד הרפואי והכלכלי של החברה מביא ד"ר בוכניק, רופא שיניים ובעל רשת מרפאות שיניים, המעורב גם בהשקעות בתחומים רבים. לפני כחצי שנה רכש בוכניק 16% מחברת סיאלו תמורת 2.25 מיליון שקל. בוכניק מעורב בהשקעות נוספות, כגון חברת המדיה אשד גרופ, העוסקת בתחום הפרסום הסלולרי. הוא מעורב גם במיזמים ללא אספקט טכנולוגי, כמו למשל מפעל הטליתות והציציות "משכן התכלת" (שבתקופת ההתנתקות ייצר טליתות עם פסים כתומים).

בעבר נקשר שמו בפרשיה שבה שקל משרד הבריאות לשלול את רישיונו, לאחר שדיווח למשטרת מחוז הדרום כי הוא יודע את זהותו של אנס ורוצח שפעל באזור, אך יגלה אותה רק אם תופסק חקירה נגד הרב אלעזר אבו-חצירא.

חברת סייף סקאי, החברה הפרטית בבעלות השניים שהינה המוכרת של המוצר והזכויות, היא חברה העוסקת בפעילות תוכנה, בין היתר תוכנה לאתרי הימורים, אנרגיה ירוקה ומוצרים ביטחוניים. בוכניק מחזיק בחברת סייף סקאי ישראל לבדו. לדברי פיקר מדובר בסניף ישראלי של חברה שיש לה פעילות במגוון מדינות בעולם. על-פי אתר חברת לייף קיפר, לחברה-האם סייף סקאי יש פעילות באפריקה (דרום אפריקה, קונגו ובוטסוואנה), ובאירופה (טורקיה, צרפת, קפריסין וגיברלטר).

פיקר מספר כי בחברה מועסקים עובדים בודדים בעולם, וכי כעת מקימה החברה את הסניף שלה באופן זמני ברמת החייל, אם כי עדיין לא ברור האם תישאר שם. הסניף הישראלי של החברה רשום בבני ברק.

עמל רב

ד"ר פיקר, מנכ"ל החברה, היה בעבר רופא שיניים והיום הוא איש עסקים בתחום הביטוחים הרפואיים. הוא מוכר כחבר ילדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

באשר לרוכשת, בעיתונות דווח כי מדובר בחברת Micro Star International הטיוואנית. פיקר אמר היום כי מדובר בחברה בריטית, והוא אינו בטוח כי היא קשורה לקונצרן הטייוואני. "זה קונצרן גדול עם סניפים רבים", אמר פיקר. מדברי פיקר היום בגל"צ ניתן היה להבין כי סכום הכסף שהושג ייכנס בשלמותו לכיסיהם של בוכניק וקליין (אחרי תשלום מס), ואילו השכירים האחרים בחברה, אותו מספר עובדים קטן שעמל שמונה שנים על פיתוח המוצר, כולל פיקר עצמו - לא יזכו לבונוסים מן העסקה, בניגוד למקובל בעסקאות אקזיט אחרות בתחום ההייטק, ובחברות אחרות שבהן העובדים שותפים לחברה במניות ואופציות. *