מפחדים מהפיקוח: הנפט הגולמי נפל ב-2% ל-62.9 ד' לחבית

רשות הפיקוח על המסחר בחוזים עתידיים בסחורות מתכוונת להגביל את האפשרות למסחר ספקולטיבי בחוזי האנרגיה ■ צפי כי תירשם עלייה במלאי השבועי של הנפט ומוצריו בארה"ב

מחירו של החוזה העתידי על הנפט הגולמי למסירה באוגוסט נפל הערב בסיום המסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק ב-2% ונקבע ב-62.9 דולר לחבית, רמתו הנמוכה ביותר מזה יותר מחודש, זאת לאחר שהרשות הרגולטורית האמריקנית המפקחת על המסחר בחוזים עתידיים של סחורות (CFTC) הודיעה כי בכוונתה לבחון את האפשרות להדק את הפיקוח, ולהגביל את כמות ההחזקות המותרת של חוזים עתידיים על אנרגיה כגון החוזים על הנפט ועל הגז הטבעי, כולל מדדים הסוחרים בסחורות אלו וקרנות סחירות.

על הירידה במחיר הנפט משפיעה גם הירידה בשערי המדדים המובילים בוול סטריט והזהירות בה נוקטים המשקיעים ערב פתיחת עונת הדו"חות באשר להתאוששות הכלכלית. בנוסף ממתינים המשקיעים לפרסום דו"ח המלאים השבועי מחר שצפוי להציג עלייה נוספת בהיקף המלאי המצוי בארה"ב של הנפט ומוצריו.

מוקדם יותר היום העלה בנק אוף אמריקה/ מריל לינץ' את תחזית המחיר שלו לנפט הגולמי בשנת 2009 ל-59 דולר לחבית לעומת מחיר קודם של 52 דולר לחבית.

מטפלים בספקולנטים

ועדה של ה-CFTC תקיים שימוע במסגרתו תבחן את הצורך לאכיפת הפיקוח הממשלתי על המסחר הספקולטיבי בשוק האנרגיה. יו"ר הוועדה, גארי גנסלר אמר היום (ג') בהודעה רשמית. הרגולטור לא פירסם את המועד בו יחל להתקיים השימוע או מי יהיו אלו שיקראו להעיד בפני הוועדה. "השימוע הראשון שלנו יתמקד בשאלה אם צריך להפעיל הגבלות פדרליות על מסחר ספקולטיבי על כל הסחורות שכמותם מוגבלת, במיוחד הסחורות הקשורות לתחום האנרגיה, כגון נפט גולמי, נפט לחימום, גז טבעי, בנזין וסחורות נוספות " אמר גנסלר והוסיף: "השימוע יכלול גם בחינה מדוקדקת של הפטורים המתאימים" בהתייחסו להקלות לשחקנים שונים בשוק.

במכתב ששלח גנסלר למחוקקים מוקדם יותר השנה טען יו"ר ה-CFTC כי הספקולנטים תרמו ליצירת בועת נכסים בסחורות בשנת 2008. דבריו אלו של גנסלר סותרים את דבריו של היו"ר הקודם של, וולטר לאקן שהעיד בפני הקונגרס ב-11 בספטמבר 2008 ואמר כי "אין עדויות חזקות כי סוחרי המדדים הם שהובילו לעליות המחירים"

מתחילת השנה טיפס מחירו של הנפט בבורסת הסחורות של ניו יורק ב-44%, למרות הירידה בביקושים לו ועלייה ברמות המלאי לשיא.

בשימוע שנערך בסנאט בנושא זה ביוני 2008 אמר המיליארדר ג'ורג' סורוס כי "העלייה שחלה במחיר הנפט באותה העת נגרמה בחלקה ע"י קרנות מדדיות שרכשו חוזים על הנפט. קרנות מדדיות וקרנות החלף סחירות המחקות את המדד יכולות להחזיק בחוזי נפט בנוסף על ההיצע המצוי" אמר סורוס.

כיום מפקחת ה-CFTC להגבלת הפוזיציות במספר סחורות חקלאיות, על סחורות בתחום האנרגיה קובעות בורסות החוזים את ההגבלות בהיקף הפוזיציות ואת דרישות הכיסוי לשם מניעת מניפולציות. הבורסות אינן נדרשות לקבוע ולאכוף את המגבלות על הפוזיציות לשם מניעה של פעילות ספקולטיבית נרחבת. נדרשת גם הבחנה של המחוקק בין ספקולנטים הסחורים בסחורות האנרגיה לשם פעילות פיננסית לבין אלה שסוחרים אשר עושים שימוש ריאלי בסחורה.

גנסלר גם אמר כי הסוכנות הפדרלית לפיקוח על המסחר בחוזים עתידיים מתכוונת לשפר את איכות הדיווח השבועי, כאשר היא מתכוונת להפריד בין עסקאות שבוצעו ע"י סוחרים בחוזי החלף (SWAP) לעומת עסקאות שנעשו עי ידי סוחרים בקרנות גידור (HEDGE). שיפור האיכות של הדיווח תביא תתרום ליכולת ההחלטה של השחקנים והציבור המשתתפים במסחר בתחום האנרגיה.