סנמינה מתרחבת בישראל: מייצור לפיתוח וממכשור רפואי לאנרגיה סולארית

מפעל סנמינה אס.סי.איי במעלות מייצר ציוד למערכות רפואיות מתקדמות ■ היקף המכירות השנתי הצפוי לחברה ב-2009, בצל המשבר הכלכלי, הוא למעלה מ-150 מיליון דולר, ירידה של כ-15% לעומת 2008

העובדה שדווקא ישראלי, מורי הוד, מונה לעמוד בראש פעילות מערכות ההדמיה הרפואית של קונצרן סנמינה האמריקני, היא לא טריוויאלית ומהווה הישג עבור תעשיית הציוד הרפואי הישראלית ככלל.

סנמינה העולמית מבצעת ייצור בתחומים שונים במיקור-חוץ. מרכזה בארה"ב, ויש לה 80 מפעלים ב-70 מדינות. המחזור שלה ב-2008 הסתכם ב-7 מיליארד דולר, ירידה מ-12 מיליארד דולר, בעקבות מכירת חטיבת המחשבים לענקית המחשבים הסינית, לנובו. ב-2009 צפויה יציבות בהכנסותיה.

הוד הוא מנכ"ל מפעל סנמינה אס.סי.איי במעלות, המייצר ציוד למערכות רפואיות מתקדמות. במפעל מועסקים כ-350 עובדים, ממעלות והסביבה. במסגרת תפקידו החדש אחראי הוד על ארבעת מרכזי הייצור המרכזיים של הקונצרן במכסיקו, סין, הונגריה וישראל, המגלגלים ביחד 200 מיליון דולר. בשל מינויו, פעילות רבה יותר של החברה תעבור למפעל בישראל.

"אנחנו אחד המעסיקים הגדולים בגליל המערבי", אומר הוד בראיון ל"גלובס". "אנחנו מספקים שירותי ייצור, הנדסה ושירותים לוגיסטיים במיקור-חוץ למערכות הדמיה רפואיות ולמערכות בתעשיית המוליכים למחצה והדפוס הדיגיטלי. עיקר העיסוק שלנו הוא בתחום הרפואי, ולכן אנחנו שייכים לחטיבה הרפואית של סנמינה", הוא מציין.

היקף המכירות השנתי הצפוי לחברה ב-2009, בצל המשבר הכלכלי, הוא למעלה מ-150 מיליון דולר, ירידה של כ-15% לעומת 2008. היקפה הכספי של החטיבה כולה מוערך במיליארד דולר בשנה בקירוב.

"בתחום מערכות ההדמיה הרפואיות יש 4 חברות גדולות", מפרט הוד, "פיליפס מדיקל, ג'נרל אלקטריק, סימנס והיטאצ'י היפנית. על לקוחות המפעל הישראלי נמנות שתיים מהן - פיליפס מדיקל וג'נרל אלקטריק, וכן קיירסטרים, לומינס, וגם חברות כמו HP, קודאק, אפלייד מטיריאלס ואורבוטק", אומר הוד.

חוזה של 40 מ' ד'

את SCI רכשה סנמינה לפני 10 שנים. "החברה המקורית הייתה אלסינט מערכות רפואיות ואלסינט נקנתה בשלושה חלקים על-ידי ג'נרל אלקטריק, פיליפס וסנמינה. החלק שנקנה ע"י סנמינה הפך לסנמינה SCI מדיקל. "אני בחברה 8 שנים", מספר הוד. "הגעתי כמנכ"ל באלסינט ואחרי שנה נרכשנו ע"י סנמינה. הפעילות הוזרמה לתוך סנמינה SCI מדיקל".

אתם מושפעים מהמשבר?

"אנחנו צופים ירידה של 15% בהכנסות לעומת 2008. זה נובע גם מירידה בביקושים וגם בשל העובדה שהיום יש דרישה למוצרים הזולים על חשבון המוצרים היקרים. זו מגמה ברורה. כתוצאה מכך נאלצנו לפטר בחודשיים האחרונים כ-10% מכ-400 עובדי המפעל".

"מבחינת החברה עצמה, אנחנו עדיין רווחיים ויש לנו תזרים מזומנים חיובי. נעבור את המשבר גם אם הוא יימשך הרבה זמן, ונצא ממנו מחוזקים".

איך תעשו את זה?

"בין היתר, התחלנו למצב את סנמינה כבעלת יכולות פיתוח עצמאיים, בנוסף ליכולות הייצור. זכינו בפרויקט פיתוח של מיטת מטופל למערכת הדמיה גרעינית עבור אחת מארבע ענקיות הציוד הרפואי, שבו אנחנו עושים את כל הפיתוח של המוצר הזה. הייחוד במיטה הוא שהיא תתאים לכל סוגי מערכות ההדמיה (MRI, אולטרסאונד וכד' - מ.א.), ובצורה כזאת תחסוך בעלויות. בנוסף, היא תהיה הרבה יותר מדויקת ומתאימה למערכות המתקדמות היום".

באיזה שלב של פיתוח אתם נמצאים?

"אנחנו מספקים היום את אבות הטיפוס. יש לה כבר הוכחת היתכנות אבל עדיין צריך להעביר את המיטה סדרת בדיקות תקפות על-ידי ה-FDA (ארגון המזון והתרופות האמריקני), שצפויה להסתיים בתוך מספר חודשים. לאחר מכן, ב-2010, ניתן יהיה להכין את סדרות הייצור הראשונות".

החוזה הוא בהיקף כספי של 40 מיליון דולר ואמור להתפרס על כמה שנים. "מובטח לנו שחלק גדול מהייצור יהיה בישראל, ובשנתיים הראשונות כולו ייעשה בארץ", אומר הוד. "כעת אנחנו מתחילים לשווק אותה גם לאחרים", הוא אומר. את פוטנציאל השוק של המוצר מעריך הוד ב-100 מיליון דולר, ולדבריו מכירתו לענקית הציוד הרפואי מהווה סוג של תו תקן.

"אני מצפה שנקבל בעקבות זאת עוד עבודות ונרחיב את מחלקת ההנדסה שלנו. כך נוכל לקבל עבודות שקודם לא יכולנו לזכות בהן ובזכות הערך המוסף שנציג נוכל להתחרות בשווקים זולים כמו סין ומקסיקו.

האיכות קריטית

זו לא פריצת הדרך היחידה של סנמינה SCI, שמשקיעה בחדירה לשווקים נוספים. "ניסינו לראות איפה הידע והטכנולוגיה שיש לנו נדרשים", אומר הוד, "מצאנו תחום חדש שבו יש לנו יכולת לספק מוצרים איכותיים, והוא האנרגיה הסולארית. במסגרת זאת אנחנו עושים פרויקט עבור סולל".

סולל היא חברת האנרגיה התרמו-סולארית מבית שמש, שנמצאת בתהליך הסבה מיצרנית של רסיברים עבור מראות פרבוליות, למקימת תחנות תרמו-סולאריות.

"אנחנו מייצרים עבור סולל חלקים מכאניים מורכבים לצורך שדה שהם מקימים בספרד, וזכינו בכך בגלל שנתנו להם טכנולוגיה באיכות גבוהה. האיכות שם היא קריטית. הם מדברים איתנו גם לגבי ההמשך", אומר הוד. "התחום הסולארי הוא תחום שאנחנו רוצים להתפתח בו".