פרופ' מואב: "שר האוצר נשכב על הגדר למען הכלכלה"

יועצו הבכיר של שטייניץ במלאת 100 ימים לכהונת רה"מ ושר האוצר: "ביטול המע"מ על פירות וירקות זאת גזירה, זו טעות - לא הייתה לכך שום הצדקה" ■ "שטייניץ מקצוען מהשורה הראשונה"

"לבטל את המע"מ על פירות וירקות זאת גזירה, זו טעות. זה תיקון עיוות, ולא הייתה שום הצדקה להשאיר את הפטור", אמר היום (ה') לגלי צה"ל פרופ' עומר מואב מהאוניברסיטה העברית, יועצו הכלכלי הבכיר של שר האוצר, יובל שטייניץ. האחרון, כידוע, תמך בהטלת מע"מ על פירות וירקות - למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביטל את המהלך ברגע האחרון ביום שני בערב. מואב דיבר במלאת 100 ימים לכהונותיהם של נתניהו ושטייניץ.

■ אבל הנה לא תיקנתם את העיוות. אני מרגיש שאין הנהגה.

"אני יכול להגיד חד משמעית שבתוך משרד האוצר השר הוביל את המהלך וקיבל את גיבוי ראש הממשלה, שאף הנחה אותו ללכת לכיוון זה.

■ רה"מ הנחה אותו?

"בהחלט".

■ אנחנו שומעים אותו אומר עכשיו לשטייניץ לבטל אותו.

"אני חושב שזה נפל על שטייניץ כהפתעה. לאורך כל הדרך היה ברור שיש סיכוי שזה לא יעבור".

■ מה שאתה אומר הוא, ששטייניץ נשכב על הגדר בשביל נתניהו - ואז ברגע האמת לא זכה לגיבוי המיוחל.

"שר האוצר נשכב על הגדר למען הכלכלה. אני חושב שאולי באמת הנקודה המרכזית שהייתה לנו כאן זה אנשים מקצועים מהשורה הראשונה, שרואים בציבור ובכלכלה מעל הכל, וחשבו שצריך - ואני מסכים עימם - להטיל מע"מ על פירות ועל ירקות".

■ אתה מסכים שהסברתית, שטייניץ נתפס כמי שאין לו השפעה של ממש כיצד מתנהל התקציב וההנהלה הכלכלית? אתה רואה שיש מרחק גדול בין ההצעות לביצוע.

"נכון, יש פער לא קטן בין התוכנית הכלכלית המקורית לבין התוצאה הסופית. לכל אורך הדרך היה משקל כבד לשר האוצר ולמשרדו בתהליך. לטעמי, היה צריך להיות לו ולמשרדו משקל גדול יותר - אבל זו זכותו של רה"מ, הוא הבכיר - לקחת חלק מהאחריות".

■ אחרי שראינו את כל התוצאות, האם להערכתך, כמי שמייעץ לשר האוצר שטייניץ, אנחנו צפויים לתיקונים לתקציב הכלכלי שלנו בעוד 6-8 חודשים?

"זה קשה מאוד לדעת - עד כמה המיתון ייבלם ונתחיל לצאת ממנו, או שהוא יהיה יותר עמוק. מטבע הדברים, ככל שהמיתון עמוק יותר, יש ירידה בהכנסות ממסים ונדרשים קיצוצים.

■ אבל על-פי התחזיות, האם אמור להיות מהלך מתקן, קיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה?

"אני חושב שעדיין לא, התקציב מאוזן. אני חושב שזו הייתה טעות לבטל על המע"מ על פירות וירקות. מנגד, ויתרנו על הפחתה במסים, כך שבסך הכל נותרנו עם אותו יעד גרעון".

■ בסך הכל, אחרי כל המאבקים יובל שטייניץ צריך להישאר בתפקידו?

"הוא לא רק צריך, אני מקווה שהוא ישאר. הוא מקצוען מהשורה הראשונה, הוא מוביל את המהלך".

מתן חודורוב מגלי צה"ל סיכם כי גם ממקורביו של שטייניץ נמסר כי אין לו שום כוונה ללכת הביתה. "אבל", אמר, "עצם העובדה שהגענו לכך לאחר 100 ימים בלבד לאחר כינון הממשלה - שהאיש שכתב את מסמך 100 הימים, עם כל הרפורמות והכלכליות שבו, מוצא עצמו במצב פוליטי סבוך מאוד ובסופו של דבר מוצא עצמו מאוכזב למדי".