המשטרה: אריק קליין, ממציא "מדבקת הפלא", איים בהתאבדות

(עדכון) - כזכור, קליין טוען כי המציא את "מדבקת הפלא" המסוגלת לחזות התקפי לב ■ "גלובס" משרטט תשובות לשאלה הבוערת מכל: "מה תכננו אריק קליין וד"ר עמוס בוחניק להשיג מהסיפור - והאם תכננו עוקץ"?

משטרת מחוז תל-אביב יצרה קשר עם אריק קליין, הטוען כי המציא את המדבקה המסוגלת לחזות התקפי לב, וזאת לאחר שהתעורר חשש לחייו. קליין השאיר הודעה לעיתונאי על כך ש"מאס בחייו", ובמשטרה ביקשו לבדוק ש"הכל כשורה" ויצרו עימו קשר.

סיפור המדבקה ריכז עניין רב השבוע בעקבות בדיקת "גלובס", שהעלתה ספקות באשר ל"אקזיט המיליארד". אתמול (ה') פרסמה חברת MSI הודעה רשמית, בה היא מכחישה כל קשר לקיום עסקה עם חברת סייף-סקיי הישראלית, ואיימה לנקוט צעדים משפטיים נגד כל מי שהשתמש בשמה לשווא.

השאלה הבוערת מכל, שנותרה עדיין ללא מענה ברור, היא: "מה תכננו אריק קליין וד"ר עמוס בוחניק להשיג מהסיפור - והאם תכננו עוקץ"?

4 תרחישים שמשרטט "גלובס" מבהירים לאן יכול היה הסיפור להתפתח אילולא היה מתפרסם, ככל הנראה באמצע התוכנית. כל אחד יוכל לבחור את התסריט שנראה לו הגיוני ביותר. התרחישים הם דמיוניים בלבד, אבל כל עוד אין מידע ברור - כל הערכה היא ריאלית.

1. הכנסת משקיע לחברה המשותפת

סייף-סקיי לכאורה הקימה חברה משותפת עם MSI הטייוואנית, בה יחזיקו בוחניק וקליין כ-60% יחדיו, ו-MSI את יתר המניות. אחרי העסקה יכלו השניים לפנות למשקיעים ולהציע להם מניות בחברה, ואולי אפילו היו מנסים להנפיקה.

השווי? מיליארד דולר לפחות, כפי שנקבע בעסקה, או יותר - כי הרי MSI היתה אמורה להמשיך ולהשקיע בחברה בהמשך לפי שווי של 5 מיליארד דולר. איזה משקיע היה מאמין שבוחניק וקליין צריכים אותו אחרי שעשו אקזיט כזה? הם קיוו כי יימצא האדם שיהיה מוכן.

2. שימוש בעסקה כעירבון להלוואות

אפשרות אחרת היא שקליין רצה להציג את העסקה כעירבון להלוואות מבנקים או מחברים. מקורבים לקליין אומרים כי הוא כבר קיבל טובות על חשבון העסקה העתידית.

קליין היה יכול להשתמש במעמדו החדש ובקרבתו לצמרת השלטונית כדי ללחוץ לכיוון התרת החובות והמגבלות, בהן הוא עדיין שקוע בשל עברו. כמו כן, קיים החשד להלבנת הון. ייתכן כי על בסיס האקזיט המדהים שבדרך, קליין מציג את עצמו כיזם סדרתי ומושך משקיעים אחרים.

3. קליין רימה רק את בוחניק

זה התסריט המקובל על מקורבים לבוחניק. לטענתם, קליין חבר אל הדוקטור, וביקש ואף קיבל ממנו הלוואות ותמיכה בסכומים שונים, כדי לקיים את חייו מהיום למחר.

"הוא היה צריך להמשיך ולהרשים את בוחניק", אומרים המקורבים. "לשם כך היה מוכן לעשות הכול". קליין הקים לכאורה עם בוחניק אוסף של חברות. בוחניק אמר ל"גלובס" כי לא נתן לקליין שקל וכי לא השקיע במיזמים המשותפים. מקורביו אומרים אחרת.

4. להפוך הון לא כשר לגלאט כשר

לפי תסריט זה, כאשר דיברו מנהלי סייף-סקיי על MSI, הם בטעות קלעו לשם של חברה קיימת. בפועל, היה אמור להגיע הכסף ממיזם-קש כלשהו שיירשם תחת השם הזה באחת מהמדינות שעליהן הפיקוח רופף. דרך חברת -קש היה עשוי לזרום הכסף, בדיוק כפי שבוחניק וקליין הבטיחו, אך לא בעבור המוצר אלא ממקורות אחרים.