הגירעון המסחרי בארה"ב התכווץ ל-26 מיליארד ד' במאי

(עדכון) האנליסטים ציפו כי הגירעון יעלה ל-30 מיליארד דולר, אך הגירעון שב לרמתו מנובמבר 1999 ■ לא הכל ורוד: מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן צנח ל-64.6 נקודות ביולי, הרבה מתחת לתחזית

נתונים בדבר היקף הייבוא והייצוא בכלכלת ארה"ב פורסמו היום (ו') על-ידי משרד המסחר האמריקני. הנתונים מצביעים על כך כי הגירעון המסחרי בכלכלה הגדולה מעולם התכווץ לרמתו הנמוכה ביותר מזה למעלה מ-9 שנים, מאז נובמבר 1999. זאת, בעקבות עלייה בהיקף הייצוא ולמעשה הגבוהה ביותר מאז יולי אשתקד. הגירעון המסחרי משקף את ההפרש בין הייבוא לייצוא.

מהנתונים עולה, כי היקף היבוא לארה"ב עלה ביוני ב-3.2%, גבוה מההערכות המוקדמות שצפו עלייה של 2% בלבד. נתון זה שקול לירידה שנתית של 17.4%, הנמוכה מהציפיות - 18.6%-. יצוין, כי דווקא היקף יבוא נפט וחלקי רכב ירד בחודש זה, בין היתר בשל קיצוצים בקצב הייצור וסגירת מפעלים - לרבות אלו של קרייזלר וג'נרל מוטורס (סימול: GMGMQ.PK ברשימת ה"פינק שיט" מעבר לדלפק), המתעתדת לצאת ממצב בו היא מוגנת מפני נושיה בדיוק היום.

הגירעון המסחרי בארה"ב התכווץ במאי ב-9.8% ל-25.96 מיליארד דולר, נמוך מהציפיות, שבכלל חזו כי יעלה ל-30 מיליארד דולר. הנתון הקודם, קרי הגירעון באפריל, עודכן בדיעבד כלפי מטה, וכעת עומד על 28.8 מיליארד דולר בלבד, לעומת גירעון של 29.2 מיליארד דולר במקור.

גירעון מסחרי מתכווץ משמעו שמאזן הסחר יתרום יותר לצמיחה הכלכלית (שיעור עליית התוצר המקומי הגולמי) בארה"ב, בשל גידול בייצוא מארה"ב החוצה - למשל לכלכלות מתעוררות כדוגמת ברזיל. הייצוא מארה"ב גדל ביוני ב-0.8%, בניכוי ייצוא תנובה חקלאית, וללא ניכוי זה עלה ב-1.6%, לאחר עלייה של 0.3% במאי. הייבוא בניכוי נפט עלה ב-0.2% לאחר עלייה של 0.1% במאי.

זאק פנדל, כלכלן בנומורה ניירות-ערך, אמר לסוכנות הידיעות "בלומברג" בתגובה לנתונים כי "ההזמנות למוצרים בני-קיימא גדלו בחודשים האחרונים, והביקוש נובע בעיקרו ממדינות מעבר לים", הסביר את הגידול בייצוא.

בתוך כך, מדד אמון הצרכנים לחודש יולי של אוניברסיטת מישיגן צנח לרמה של 64.6 נקודות בלבד. הערכות חזו ירידה קלה ל-70 נקודות בלבד, בהשוואה למדד יוני - שעמד על 70.8 נקודות.