ישראל תקבל מארה"ב סיוע של 2.775 מיליארד דולר

הצעת חוק סיוע החוץ כוללת גם 400.4 מיליון ד' כסיוע כלכלי לגדה המערבית ולרצועת עזה, וכן 100 מיליון דולר למימון האימונים של כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ■ ב-2009 הסתכמה חבילת הסיוע לישראל ב-2.55 מיליארד דולר ■ רפובליקנים רבים הצביעו נגד

בית-הנבחרים של ארה"ב אישר אמש (ו') את הצעת חוק סיוע החוץ של ארה"ב לשנת הכספים 2010, שכוללת 2.22 מיליארד דולר כסיוע ביטחוני לישראל.

בתאריך מוקדם יותר, אישר הבית הצעת חוק לתוספת תקציבית, שכוללה 555 מיליון דולר כסיוע לישראל. בסך הכל, תקבל ישראל בשנת הכספים הבאה, שמתחילה ב-1 באוקטובר השנה, 2.775 מיליארד דולר. ב-2009, הסתכמה חבילת הסיוע לישראל ב-2.55 מיליארד דולר.

צמיחת החבילה נגזרת ממזכר הבנות לעשר שנים שמסדיר את הסיוע הבטחוני של ארה"ב לישראל. שנת הכספים 2009 היתה השנה הראשונה בתכנית הסיוע. לפי מזכר ההבנות, צפויה ישראל לקבל 30 מיליארד דולר במשך התקופה התחומה במזכר, כשהסכום השנתי עולה בהדרגה, מ-2.55 מיליארד ב-2009 עד לתקרה של 3.1 מיליארד דולר מ-2013 ועד לסיום התכנית.

כמו בשנים קודמות, רשאית ישראל להוציא כ-25% מכספי הסיוע לרכישת נשק וציוד צבאי מהתעשיות הביטחוניות הישראליות. יתרת החבילה חייבת לשמש לרכישות נשק בארה"ב.

הצעת חוק סיוע החוץ כוללת גם 400.4 מיליון דולר כסיוע כלכלי לגדה המערבית ולרצועת עזה, וכן 100 מיליון דולר למימון האימונים של כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית. הסיוע למצרים ולירדן נותר ברמת 2009. מצרים תקבל 1.3 מיליארד דולר כסיוע צבאי ו-250 מיליון דולר כסיוע כלכלי. ירדן תקבל 300 מיליון דולר כסיוע צבאי ו-363 מיליון דולר כסיוע כלכלי.

הסנאט צריך לסמוך ידו על גרסה משלו של הצעת חוק סיוע החוץ והבדלי הגרסאות ייושבו בוועידה משותפת של שני הבתים. קרוב לוודאי, שלגבי רכיב החבילה הישראלית בהצעת החוק לא יהיו הבדלים בין שתי הגרסאות.

המועצה הלאומית של היהודים הדמוקרטיים, זרוע של המפלגה הדמוקרטית, מתחה אמש ביקורת חריפה על יחסה של המפלגה הרפובליקנית כלפי ישראל, לאור העובדה שיותר ממחצית המחוקקים הרפבוליקניים הצביעו נגד הצעת חוק סיוע החוץ ולפיכך נגד הסיוע לישראל, בעוד ש-95% מהמחוקקים הדמוקרטיים הצביעו בעד הצעת החוק ולכן בעד הסיוע לישראל.

ואולם, רוב הצירים הרפובליקניים שהצביעו נגד הצעת החוק עשו זאת לא משנאת מרדכי אלא משנאת המן: נוסח ההצעה מתיר, בפעם הראשונה מאז ממשל רייגן, מימון מרכזים רפואיים מחוץ לארה"ב שמבצעים, או מעודדים, הפלות. זו גלולה שרפובליקנים שמרניים רבים, אפילו אוהבי ישראל, התקשו לבלוע.

על הדילמה יעידו דבריו של הציר הרפובליקני מארק סאודר, שדוקא סתם את האף והצביע בעד חוק סיוע החוץ. את הכללת סעיפי ההפלות בהצעת החוק הוא מגדיר כ"מתועבת", אבל, במסר לבוחריו השמרניים, הוא אומר שההצבעה על סיוע החוץ היא "הצבעת התמיכה החשובה היחידה בידידינו בישראל". עם ההפלות יהיה לנו זמן להתמודד אחר-כך, הוא מוסיף.