הרכבת מציעה להעביר הקו לאילת לכביש חוצה ישראל

לראשונה בתולדותיה מוכנה הרכבת לשלב גופים פרטיים בהקמת התשתית המסילתית - כאשר ההפעלה תישאר בידי החברה ■ התוכנית עולה בקנה אחד עם רצונו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לפרוס רשת מסילות ארצית

שינוי אסטרטגי ברכבת ישראל: לראשונה בתולדותיה רכבת ישראל מתכננת להוציא חלק מפעילות ההקמה והאחזקה של קווי רכבת חדשים לביצוע בידי הסקטור הפרטי. כך נודע ל"גלובס".

מהתוכנית האסטרטגית שהעבירה באחרונה הרכבת לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, היא הציעה להעביר לחברת כביש חוצה ישראל את האחריות להקמה ואחזקה של חלק מהתשתית המסלילתית המתוכננת, כולל קו הרכבת לאילת בהשקעה מתוכננת של כ-6-7 מיליארד שקל, קו המסילה המזרחית (נתב"ג- חדרה) ועוד.

חברת כביש חוצה ישראל, בראשות היו"ר נחמה סנה והמנכ"ל יהודה כהן, ניהלה את ההקמה של כביש 6, ומשמשת כיום כרגולטור על הזכיין, חברת "דרך ארץ". לחוצה ישראל ניסיון רב בתכנון, ניהול,פיקוח ובקרה על פרויקטי תשתית בשיתוף הסקטור הפרטי.

בהתאם לתוכנית האסטרטגית, שגובשה בסיוע חברת הייעוץ "טאסק" (TASC) אמורה הרכבת להמשיך ולשמש כסמכות העליונה בנוגע לתכנון ותפעול רשת המסילות - כלומר לאחר ההקמה הרכבת תמשיך להפעיל את הקווים.

במשרד התחבורה הביעו שביעות רצון מהתוכנית של הרכבת שעולה בקנה אחד עם תוכניתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לשלב את הסקטור הפרטי בהקמת הקווים החדשים, במטרה להגיע לפריסת רשת מסילות ארצית.

בכירים במשרד ציינו כי הסכמת הרכבת תאפשר להגדיל את היקף ההשקעה בתשתית המסילות, בלי שיחול קיצוץ בתוכנית הפיתוח המאושרת של הרכבת, בהיקף של כ-29.5 מיליארד שקל.

כזכור כ"ץ ורה"מ, בנימין נתניהו, הביעו את רצונם להגדיל את ההשקעה ברכבת לכ-40 מיליארד שקל עד לשנת 2020, המשקפת תוספת של עוד 10 מיליארד שקל לתוכנית הפיתוח הנוכחית של רכבת ישראל.

התוכנית האסטרטגית של הרכבת נועדה לתת מענה לגידול הצפוי במספר הנוסעים החל משנת 2012. התוכנית החדשה שמה דגש על חיזוק פעילות הליבה של הרכבת בתחום ההפעלה ותפעול רכבות, וכן על שיפור השירות לנוסע.

יצוין כי התוכנית הוצגה באחרונה ע"י המנכ"ל, אלוף (מיל') חקי הראל, לדירקטוריון הרכבת, בראשות היו"ר יעקב אפרתי, והיא תגובש סופית בהתאם להערות שיהיו למשרד התחבורה. ברכבת ישראל סרבו למסור פרטים נוספים, ומסרו כי התוכנית טרם גובשה סופית.