החברה לישראל - אחת מ-500 החברות הגדולות בעולם

המגזין "פורצ'ן" מדרג את 500 החברות הגדולות בעולם - וברשימה רק נציגה ישראלית אחת ■ וגם: מיהן החברות המרוויחות והמפסידות ביותר בעולם, ומי צומחות הכי מהר?

החברה לישראל , בניהולו של ניר גלעד, היא החברה הישראלית היחידה שמככבת ברשימת 500 החברות הגדולות בעולם של המגזין "פורצ'ן", לפי כמות העובדים. עם למעלה מ-18 אלף עובדים ונכסים של כ-14.7 מיליארד דולר, החברה לישראל ניצבת במקום ה-466 מתוך 500 החברות הגדולות בעולם. כמו כן, החברה לישראל נמצאת במקום ה-10 ברשימת החברות הגדולות המאופיינות בצמיחה החדה ביותר ב-2008.

בראש הרשימה ניצבת ענקית הנפט רויאל דאץ' של ואחריה במקום השני נמצאת ענקית נפט נוספת - אקסון מובייל . בכלל, תעשיית הנפט מככבת ברשימה היוקרתית, שכן 4 מתוך 5 החברות הגדולות בעולם שייכות לתעשיית הנפט, ובסך הכל אם בוחנים את העשירייה הראשונה - 7 מתוכן קשורות לתעשיית הנפט.

בעשירייה הראשונה, אחרי אקסון מובייל, ניצבות חברת הקמעונאות הגדולה בעולם, וול-מארט , בריטיש פטרוליום , שברון , טוטאל , קונוקו-פיליפס , קבוצת ING, סינופק וטויוטה .

מחירי הנפט הגבוהים בשנים האחרונות לא תרמו רק לגודלן של חברות הנפט המככבות ברשימת פורצ'ן, אלא גם לקופת המזומנים השמנה שלהן. ברשימה נפרדת של המגזין המאגדת את החברות הרווחיות ביותר בעולם, מככבת במקום הראשון חברת אקסון מובייל, ובכלל אחריה בחמישייה הראשונה ניצבות חברות מתעשיית הנפט והגז: גזפרום, רויאל דאץ' של, שברון ובריטיש פטרוליום. 5 החברות הללו הרוויחו בשנת 2008 סכום עתק של כ-146 מיליארד דולר.

רשימה מעניינת היא זו של החברות הגדולות המאופיינות בצמיחה החדה ביותר, בייחוד בשנה של משבר כלכלי עולמי שלא נראה כמותו עשרות שנים. מסתבר שהחברה בעלת הצמיחה המהירה ביותר בתבל היא ווסטפרמרס (Wesfarmers) האוסטרלית, ואחריה בעשירייה הראשונה: אימפריאל טבקו גרופ (Imperial Tobacco Group), ליונדל-באזל (LyondellBasell Industries), חברת GDF Suez וחברת הדואר הממשלתית של יפן (Japan Post Holdings, הנמצאת בתהליכי הפרטה), החברה לישראל, כאמור, נמצאת במקום ה-10 ברשימה זו, עם צמיחה של 81.5% בהכנסות ב-2008, בעיקר הודות למחצית ראשונה חזקה של כי"ל , ההחזקה העיקרית של החברה לישראל.

ומהחברות הרווחיות והצומחות לחברות המפסידות ביותר בעולם. אם החברות המרוויחות בעולם הן מתעשיית הנפט, הרי שתמונת הראי שלהן, כלומר החברות הגדולות המפסידות ביותר, היא תעשיית הפיננסים והרכב האמריקנית. החברה המפסידה ביותר היא פאני-מיי, ענקית המשכנתאות האמריקנית שנקלעה לקשיים והולאמה על ידי ממשל בוש לפני כשנה. אחריה בחמישייה הראשונה ניצבות חברת הפיננסים רויאל בנק אוף סקוטלנד , ג'נרל מוטורס שפשטה רגל וחזרה לחיים במתכונת חדשה ביום שישי האחרון, קבוצת הפיננסים סיטיגרופ והבנק השוויצרי UBS .