בריטניה: עיתון של מרדוק חשוד שפרץ לטלפונים של סלבריטאים

בניוז קורפ מכחישים את הדברים שפורסמו ב"גרדיאן" ■ הצהובון "ניוז אוף דה וורלד", העומד במרכז הפרשה, היה מעורב בעבר בפרשה דומה

חטיבת העיתונים הבריטיים בקבוצת המדיה ניוז קורפ של רופרט מרדוק הכחישה שלשום (ו') את ההאשמות שעיתונאיה נהגו לצותת לשיחות טלפון של אלפי אנשי ציבור. ההאשמות הללו ממלאות את כותרות העיתונים הבריטיים המתחרים מזה כמה ימים.

העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח בשבוע שעבר כי חברת העיתונים ניוז אינטרנשיונל כבר שילמה 1.6 מיליון דולר במסגרת פשרה בתביעות שהגישו נגדה 3 בני אדם שהטלפונים שלהם נפרצו, בהם מנהל מועדון הכדורגל גורדון טיילור.

אולם, מהדיווח ב"גרדיאן" עלה כי עיתונאים של "ניוז אוף דה וורלד", הצהובון רב-התפוצה שנמכר בימי א', קשרו קשר לצותת לשיחות של אלפי דמויות ציבוריות.

מאבק על כל קורא

ניוז אינטרנשיונל פרסמה לבסוף תגובה ביום ו', שבה נאמר כי אחרי בדיקה מלאה ובנפרד משני מקרים שכבר נחשפו, ההאשמה הזו אינה נכונה. "לא נכון שנמצאו ראיות לכך שעובדי קבוצת ניוז - בעצמם או על-ידי שימוש בחוקרים פרטיים - פרצו ל'אלפי' טלפונים ניידים", נאמר בהודעה.

עוד נאמר כי "לא נכון שמנהלי 'ניוז אוף דה וורלד' אישרו ביודעין תשלומים עבור הקלטות של שיחות טלפון שהושגו באופן בלתי חוקי. כל ההאשמות הבלתי אחראיות והבלתי מוכחות הללו נגד 'ניוז אוף דה וורלד' ונגד כותרים אחרים של ניוז אינטרנשיונל הן כוזבות".

הפרסום של "גרדיאן" עשה כותרות בבריטניה, שבה מנהלים ביניהם עיתוני הטבלואיד תחרות חריפה באמצעות סקופים או כתבות סקס, שערוריות ו"סיפורים בלעדיים מעסקי הבידור".

לפי הדיווח ב"גרדיאן", בין הסלבריטאים ששיחות הטלפון שלהם נחשפו לציתות של עיתוני מרדוק, היו השחקנים ג'וד לאו וגווינת פלטרו, הדוגמנית אל מקפירסון וסגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר, ג'ון פרסקוט.

מנכ"ל ניוז קורפ, רופרט מרדוק, שהשתתף בשבוע שעבר בכנס התקשורת של אלן אנד קו באיידהו שבארה"ב, סירב להתייחס לשאלות בנושא.

המשטרה לא מגלה עניין

ב-2005 נכלאו באשמת פריצה לטלפונים כתב "ניוז אוף דה וורלד" שסיקר את משפחת המלוכה, קלייב גודמן, וחוקר פרטי, גלן מאלקייר. המעשים של השניים נחשפו לאחר חקירה משטרתית ממושכת.

ניוז אינטרנשיונל מסרה כי מלבד שניהם, המקרה היחיד שנגע לפריצה להודעות קוליות של טלפון נייד היה באפריל 2008, במקרה שבו היה מעורב מנהל מועדון הכדורגל גורדון טיילור.

לפי החברה, המידע שנחשף בטלפון והכתבה שהופקה ממנו לא פורסמו מעולם. "מן הבדיקה שלנו, ומה שחשוב יותר, מן הבדיקה המשטרתית, אנחנו יכולים לקבוע בביטחון כי מלבד המקרים שהוזכרו לעיל, אין ולא היו מעולם ראיות לכך שעיתונאים של 'ניוז אוף דה וורלד' פרצו לתאי הודעות קוליות של מישהו אחר", נאמר בהודעה החברה.

משטרת בריטניה הודיעה ביום ה' שעבר כי היא לא תחקור את ההאשמות החדשות, מאחר שהחקירה המקורית של הציתותים התרחשה "רק במספר מוגבל של מקרים".

חקירה בפרלמנט

למרות הצהרת המשטרה כי אין בכוונתה לפתוח בחקירה, הפרשה החדשה לא צפויה לדעוך בקרוב. התביעה הציבורית הודיעה כי היא תבדוק את הראיות שסיפקה המשטרה מהחקירה ב-2005. גם ועדה פרלמנטרית מתכננת לבדוק מחדש את נושא הפריצות לטלפונים הניידים.

ההאשמות של "גרדיאן" ממקדות גם את אור הזרקורים על יועץ התקשורת אנדי קולסון, העובד עם יו"ר האופוזיציה השמרנית, דייויד קמרון. קולסון היה בעבר עורך "ניוז אוף דה וורלד", ופרש מהעיתון זמן קצר אחרי מעצרו של גודמן.