בלוגרים שמרוויחים כסף - גברים, עצמאיים, מתוחכמים

כך סבור דייב סיפרי, מייסד ומנכ"ל האתרים טכנורטי ו-OffBeatGuides ■ אמר בוועידת התקשורת ונתח שוק של "גלובס": "אני שואל את עצמי למה תופעת הבלוגוספירה לא תפסה בישראל. יש לכם הרבה מה להגיד על כל דבר"

"אני שואל את עצמי באמת למה תופעת הבלוגוסיפרה לא תפסה עדיין בישראל. יש לכם הרבה מה להגיד על כל דבר. אולי בגלל שלישראל יש תעשיית עיתונות עניפה. בארה"ב יש שינוי ממשי, בו התעשייה הצטמצמה כל-כך שבכל עיר מרכזית נותר רק עיתון אחד חשוב. אולי אתם 3 שנים מאחור לאחר ארה"ב". את הדברים אמר דייב סיפרי, מייסד ומנכ"ל האתרים טכנורטי (מנוע חיפוש הבלוגים הפופולרי בעולם) ו-OffBeatGuides (מדריך טיולים מקוון מותאם אישית).

סיפרי הרצה על ההיסטוריה של הבלוגוספירה, בכנס TWS במסגרת ועידת תקשורת ונתח שוק 2009 של "גלובס", והתראיין על ידי כפיר פרבדה, יועץ תוכן ושיווק בעולם הדיגיטלי ומנכ"ל ובעלים של קבוצת פרבדה מדיה. לדברי סיפרי, מחצית הבלוגרים מעדכנים את הבלוג לפחות אחת ליום. "הם מבזבזים את זמנם באינטרנט - כך הם צורכים תקשורת", אמר.

■ כשתאגידים החלו להפעיל בלוגים, הבלוגרים החלו להגיד 'הם הורגים את המדיה'. אבל רובם לא עושים מזה כסף. איך אתה רואה שהבלוגרים יעשו מזה כסף?

"זה הדבר המדהים ביותר, הם לא עשו כסף קודם ולא עכשיו. רובם משתמשים בזה כדרך להתקשרות חברתית. צריך להשקיע המון זמן ואנרגיה כדי להפיק מבלוג כסף". סיפרי ציין כי למעלה ממחצית הבלוגרים אינם מייצרים הכנסות מהבלוג שלהם, למרות שרובם היו ודאי מעוניינים בכך. 40% מהבלוגרים הגברים משתמשים בהם כדי לקדם עסקים שלהם שאינם מקוונים.

"בלוגרים בעלי חשיפה בינלאומית נותנים להשקיע בו יותר מבחינה כספית", אמר סיפרי, אשר מתח קווי מתאר משותפים לבלוגרים שכן מצליחים להניב הכנסות גבוהות: דמוגרפית, 70% מהם גברים, רובם עצמאיים (אשר זהו מקור הכנסתם העיקרי), הם נוטים להיות מתוחכמים יותר מהממוצע ("זו לא עובדה שמפתיעה אף אחד"). והם זוכים לכבוד," לפחות בארה"ב".

למרבית הבלוגרים מוקנה מעמד של "עיתונאי" או "יועץ", אמר סיפרי. כך למשל, ציין סיפרי כי הם זוכים להזמנות לאירועים, או לקבל מוצרים חינם להתנסות כדומה. "בלוגים זוכה לאמינות רבה, במיוחד בתקופה בה עיתונים נסגרים בארה"ב".

סיפרי התייחס גם לאיום לבלוגרים מצידו של שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. "הוא הפך את היכולת לחלוק מידע כל כך קל. בלוגים מטבעם מורכבים ממאמרים ארוכים יותר. היום אני יכול פשוט להשאיר חלונית קטנה פתוחה בחלון עבודה, ולתת קישור למשהו שעניין אותי". מעניין בהקשר זה היא העובדה שפחות ידיים הורמו באולם כשהקהל נשאל מי ממנו מתחזק חשבון בטוויטר, בהשוואה לידיים שהורמו לגבי חשבון ברשתות החברתית פייסבוק ולינקדין או ניהול בלוג.

"הבלוג הממוצע כולל 29 קישורים לאתרים נוספים. למה שאני אקשר לבלוגים אחרים?", שאל סיפרי וענה: כשהבלוגרים מקבלים התראת גוגל שמקשרת אליהם, הם יחזירו לבלוגר שקישר אליהם באותה מחווה". על פי הנתונים שחשף סיפרי, המניע העיקרית לכתיבת בלוג הוא עדיין בסופו של דבר סיפוק אישי - כשרק 16% מהבלוגרים שתחזקו בלוג במשך חצי שנה לפחות נקבו בתמריץ כספי כמניע עיקרי.