אלונה בר און: "ה־AI לא תפתור עבורנו את השאלות הערכיות"

אלונה בר און, מו"לית גלובס, פתחה את כנס MADHEAD ודנה בתפקיד העיתונות נוכח התמורות הטכנולוגיות ובצל אובדן אמון הציבור בתקשורת: "מה אנחנו מביאים לעולם? זו השאלה המעניינת"

אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס MAD / צילום: תמר מצפי
אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס MAD / צילום: תמר מצפי

"התוכן הוא המפתח של הכנס, והוא גם המפתח של ה־AI". כך פתחה השבוע מו"לית גלובס, אלונה בר און, את כנס MADHEAD שהתמקד השנה במסע מעשי אל הבינה המלאכותית. זאת, במלאת 20 שנה למדד המותגים ו־40 שנה לייסוד העיתון גלובס.

המסע של כנס MAD לעולמות ה־AI 
יגאל ברקת, סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים: "צאו והיו ויקינגים"

"אדבר היום קצת על אמון, קצת על קיטוב פוליטי, על הדשא של השכן, ערכים, על AI, על גלובס ועל תקווה", הבטיחה בר און וסיפרה על סקר חדש של ארגון מעלה המשקף רמת אמון נמוכה ביותר של הציבור בעיתונות, שהידרדר בתוך שנתיים ממינוס 30% (ההפרש בין אמון חיובי לשלילי) למינוס 48%. האמון בממשלה לא גבוה בהרבה. החברות העסקיות, ארגוני הסביבה וחברה והאקדמיה - כל אלה זוכים למידת אמון גדולה יותר: בין פלוס 9% לפלוס 48%. "אמון זה למעשה ייפוי כח רוחני המוענק לישות כלשהי ונותן לה לגיטימציה לנהוג לפי ראות עיניה", טענה בר און, ומכאן חשיבותו.

בהמשך דבריה, הציגה בר און תמונת מצב של המגמות העולמיות בתחום האמון במוסדות. זאת, באמצעות ממצאי דוח אדלמן, המתפרסם מזה 23 שנה ונערך בקרב 32 אלף נסקרים ב־28 מדינות, לא כולל ישראל. המגמות אינן שונות מאשר בישראל, כשבתחתית הטבלה התקשורת והממשלות.

"הדשא של השכן גם הוא לא ממש ירוק", אמרה בר און. "ב־2023, הקיטוב הפך למגפה עולמית, ו־65% מהנסקרים אומרים שהכבוד ההדדי במדינתם במצב הגרוע ביותר אי פעם. 62% אומרים שהמרקם החברתי חלש מכדי להיות בסיס לאחדות ולמטרה משותפת. 80% לא מוכנים לגור ליד ולעבוד עם מי שמחזיק בדעות שונות. 70% לא מוכנים לעזור למי שמחזיק בדעות שונות. במפת הקיטוב העולמית המצב החמור ביותר הוא כשלא מאמינים שאפשר לשנות את המצב במדינה", הוסיפה וציינה את רשימת המדינות במצב הכי גרוע: ארה"ב, ספרד ושוודיה, ולאחריהן ארגנטינה, קולומביה ודרום אפריקה. בסיכון גבוה נמצאות צרפת, אנגליה, הולנד, גרמניה, איטליה ויפן, "והסיבות הן אותן סיבות, בראשן חוסר אמון בממשלות וחוסר אמון בתקשורת".

פספסנו את ווב 2.0. מה עם ה־AI?

"איך כל זה מתחבר ל־AI?", שאלה בר און. "התקשורת המסורתית בקושי הפנימה את ווב 2.0, כשהמשתמשים הפכו להיות יוצרי תוכן, וגם לא את הרשתות החברתיות. זה עולם שאומר 'תהיה פתוח לביקורת ותקשיב גם לאחר'. זה שיח שונה. זה לא שיח טכנולוגי אלא ערכי", קבעה. "אז עדיין לא הפנמנו את ווב 2.0 ואנחנו כבר בווב 3.0 ואיתו מגיע ה־AI, ואיפה התקשורת נמצאת? היא עדיין נמצאת במרוץ לתחתית, ובינתיים הציבור מצביע גם אצלנו וגם בעולם. אין לו אמון. אז אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה התפקיד שלנו בכלל? ה־AI לא יבוא ויפתור לנו את השאלה הזו. הוא יכול אולי לצמצם או לייעל את כוח העבודה. אבל האם זו באמת השאלה? ההתייעלות? איך נעבוד ומה אנחנו מביאים לעולם עם כל הכלים האלה - זו השאלה היותר מעניינת. מטרת העיתונות היא לספק לאזרחים מידע מהימן ומדויק לו הם זקוקים לצורך תפקודם במדינה חופשית", הדגישה.

קודם ערכים, אחר כך התייעלות

"גלובס חוגג את יום ההולדת ה־40. שש שנים אחורה ענת אגמון, אני, יחד עם נעמה סיקולר, מגיעות שלוש נשים למעוז הגבריות", סיפרה מו"לית גלובס, "וב־2018 מפרסמות את דוח האמון הראשון, שמדבר על איך אנחנו רוצות לבנות את הדבר הזה ואיזה סט ערכים אנו מעמידות לפנינו. קנינו - בין מתוך אמונה, אמון ויצר התאבדות - עיתון מפסיד. אבל אנחנו עבדנו לפי 'פירמידת מאסלו' הפוכה, לא להתחיל מקיצוץ בהוצאות אלא מערכים, חזון ואתיקה כי אם אין את זה, איך ההון האנושי יתאים את עצמו? איך מי שיבוא יישאר, ומי שלא מתאים ילך? איך המוצר והתוכן יהפכו למשהו, ללא השלבים הקודמים? רק משם, ואחרי שיווק, הפצה ודיגיטל - ההכנסות יכולות לגדול. ורק אז מגיע ייעול הוצאות שהוא תהליך שיודע להזין את עצמו ולהגיע לגל ירוק".

הערכים האלה, הדגימה בר און, באים לידי ביטוי למשל ב"משרוקית של גלובס" - גוף פנימי ועצמאי לבדיקת עובדות, שהוא חלק מרשת עולמית של בודקי עובדות (IFCN). "אנחנו הגוף היחיד בישראל שיש לו את התג הזה", הבהירה, והדגישה את חשיבות הגיוון, את העדר משוא פנים פוליטית וכיבוד זמנו של הקורא. "גם בכנס היום הדברים באים לידי ביטוי, אפילו בזה שאנחנו מעודדים לבוא לכאן בתחבורה ציבורית, לא עושים כנסים עם פחות מ־40% נשים ועושים מאמצים לכלול עוד מגזרים. חשוב לנו לשמור על התודעה שלכם, גם בעיתון וגם באתר וגם בכנס הזה. ואנחנו לוקחים את התודעה ואת הזמן שלכם ברצינות. אנחנו רוצים להביא את הנתונים הטובים בעולם גם בעיתון וגם בכנס.

"זה סיפור שאני מספרת כבר כמה שנים, אבל עד עכשיו היה לו סוף לא משהו. שאלו אותי איך זה בא לידי ביטוי ברווח, ועניתי 'תראו, יהיה בסדר', ובינתיים מה שעשיתי זה להגדיל את ההפסד. אבל בסוף זה קורה. חציון א' של 2023 הוא הראשון הרווחי ב־15 שנים. הכפלנו את כמות המנויים, ועכשיו נחמד להראות שקורים דברים. בעיות סבוכות אפשר לפתור, אבל לדברים לוקח זמן ולא צריך להתייאש. זה מחזיר אותי לנושא ה־AI, כי בסוף אני רק יכולה להגיד את הצד שלנו - לחפש מי אנחנו, לא להכנס לטכנולוגיה אלא לחזור לעולם הערכים", טענה.

 *** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים ובחסות אל על, קבוצת יפעת וסטטיסטה