הרפורמה במינהל: "רק עשירים יוכלו לרכוש דירות"

כך טוענים בקואליציה האזרחית-סביבתית, לאחר שאושרה רפורמה מצומצמת במינהל מקרקעי ישראל ■ 808 אלף חוכרים יוכלו להפוך לבעלים של נכסיהם ■ העברת שטחים לבעלות צומצמה ל-800 אלף דונם בלבד

לאחר ישיבה מרתונית שנפתחה אתמול ב-10 בבוקר וננעלה ב-2 לפנות בוקר, אושרה הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. תחולתה של הרפורמה הורחבה במהלך הדיונים גם למגזר החקלאי, אך בסופו של דבר הרפורמה בעצם צומצמה ותחול רק על 3.65% משטחי המדינה לאחר שברפורמה המקורית לא היתה הגבלת שטח.

ועדת המשנה לטיפול ברפורמה, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה, קיבלה נוסח מרוכך של החוק, שענה על חלק מההתנגדויות. כעת תועבר ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, שצפויה לעבור עד סוף מושב הכנסת הנוכחי.

קרן ירוקה

"מצד אחד הרחבנו את תחולת החוק, מצד שני צמצמנו", אמר שאמה. הצעת החוק המקורית הוציאה מתחולתה את כל הנחלות החקלאיות בקיבוצים ובמושבים, לרבות בתי המגורים בהן. אולם, בשל התנגדותו של אהוד ברק לתמוך ברפורמה אם זו לא תכלול את החקלאים, התגבשה פשרה בין ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החקלאות. ההצעה מסמיכה את מועצת הרשות לבחון את התנאים ואת האפשרויות להחלת הרפורמה גם על חלקת המגורים בנחלות החקלאיות באמצעות מעבר לחוזה חכירה מהוון, מה שלא התאפשר עד כה. עם זאת, יש לציין כי מדובר בדרך ארוכה התלויה בין השאר ביישום החלטה 979 של מועצת מקרקעי ישראל (שתלויה בינתיים בבג"ץ, ושעוסקת בהסדרת הזכויות האישיות של החקלאים בקרקע), ובשינוי מעמד החקלאים, לראשונה מקום המדינה, ממעמד בני רשות למעמד חוכרים.

מאידך, הוחלט להגביל את תחולת הרפורמה והעברת השטחים לבעלות לכ-800 אלף דונם בלבד מסך שטחי המדינה (21.9 מיליון דונם). כיום קיימים 808 אלף חוכרים שיוכלו להפוך לבעלים מלאים של נכסיהם. חוכרים אלה נמצאים על שטח של כ-252 אלף דונם. רמת החיכוך הידועה לשמצה של המינהל (שיהפוך לרשות) עם החוכרים אמורה לרדת משמעותית. יעד שיווק הקרקעות של הרשות יעמוד על 35 אלף יח"ד בשנה.

שאמה אומר כי החוק מתייחס גם לטענות לפיהן הקרקעות יעברו לכרישי הנדל"ן ולידיים מועטות. החוק לא מאפשר הקצאה יחידה של יותר מ-16 דונם, ומעל לשטח זה הרשות צריכה להציג נימוקים שיירשמו.

ביחס לנושאים הסביבתיים הוחלט בוועדה כי ל-11 החברים במועצת הרשות יתווספו נציג של המשרד להגנת הסביבה ונציג נוסף של הקק"ל. זאת, לצד משקיף (ללא זכות הצבעה) של ארגון סביבתי שיישב בישיבות הרשות. תיקון נוסף שהתקבל אתמול ע"פ הצעתו של שאמה בוועדה הוא הקמת "קרן ירוקה" לקידום מטרות סביבתיות לה יוקצו אחוז אחד מהכנסות רשות המקרקעין (כיום, סכום של 40-50 מיליון שקל). בנוסף, הרפורמה תחול רק על קרקע שניתן כבר להוציא בגינה היתר בנייה, מה שמוציא מתחולתה את השטחים הירוקים.

מעמותת אדם טבע ודין נמסר בתגובה להצעה כי "הקרן היא דבר טוב כשלעצמו אבל היא לא יכולה לכפר על נזקי הרפורמה שהוקמה בחטא ומאפשרת מכירת חיסול של קרקעות המדינה. קיים חשש ממשי לשטחים הפתוחים בערים ומחוצה להן".

הקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות מסרה בתגובה כי רק עשירים יוכלו לרכוש דירות בערים הגדולות - למרות ההחלטה לצמצם את השטחים המופרטים, אחת מנקודות האור הבודדות בנוסח שאושר אמש.

אהד יכיני, חבר מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל מוסר: "הפרטת קרקעות המדינה תביא במהרה לייקור מחירי הדירות והגדלת הפערים הכלכליים חברתיים, כאשר שטחי ארץ נרחבים ירכשו על ידי בעלי ההון שיקנו תחילה את הקרקע בזול ולאחר מכן ישלטו בהיצע והביקוש על מנת למקסם את הרווח הנכס המקרקעין" ועוד מוסיף אהד "גם כרמל שאמה בכבודו ובעצמו כבר מודה שהמחירים יעלו ולא ירדו כפי שהובטח בהתחלה".

עיקרי הרפורמה

808 אלף חוכרים יוכלו להפוך לבעלים של נכסיהם

חוכרי מגרשים עד רבע דונם יהפכו לבעלים ללא תמורה

הנחלות החקלאיות הוכנסו לתחולת הרפורמה

הקצאת קרקע למכרז בודד הוגבלה ל-16 דונם

יוגבל השטח הכולל הניתן לרכישה בידי גורם יחיד

העברת שטחים לבעלות צומצמה ל-800 אלף דונם בלבד

תוקם קרן ירוקה שתקבל 1% מהכנסות רשות המקרקעין

מספר חברי מועצת הרשות יגדל מ-11 ל-13