דיסקונט יעמוד בדרישת חזקיהו: יגיע להלימות הון של 12%

ההערכות הן כי לדיסקונט כוונה לחזק את הלימות ההון אף מעבר ל-12% משום שלאחר יישום כללי באזל 2, החל מינואר 2010, תרד הלימות ההון של הבנק באופן טכני בכאחוז אחד

בנק דיסקונט יגיע ברבעון השלישי ליעד הלימות ההון של 12%, ובכך יעמוד בדרישות בנק ישראל רבעון אחד לפני המועד הסופי. ההערכות הן כי לדיסקונט כוונה לחזק את הלימות ההון אף מעבר ל-12% משום שלאחר יישום כללי באזל 2, החל מינואר 2010, תרד הלימות ההון של הבנק באופן טכני בכאחוז אחד.

הלימות ההון של דיסקונט היא הנמוכה במערכת הבנקאית, ובסוף הרבעון הראשון היא עמדה על 10.42%. ברבעון השני צפוי דיסקונט לאור רווחיותו והייסוף בשקל להגדיל את הלימות ההון הראשוני המקורי (ללא הון היברידי) אל מעל ל-6.5%. רק לאחר שהבנק יעבור את הרף הזה יכיר בנק ישראל בגיוסי ההון המשני שביצע דיסקונט מאז אפריל, לצורך הלימות ההון.

"מדיניות מרסנת"

דיסקונט גייס בחודשים אפריל-יולי 1.2 מיליארד שקל. כל 100 מיליון שקל שגויסו מעלים את הלימות ההון של הבנק ב-0.14% כך שההכרה בגיוסים שבוצעו תעלה את הלימות ההון של דיסקונט ב-1.7%. בדו"חות הרבעון השני יציג הבנק הלימות הון של כ-11.2% ובסוף אוגוסט תגיע הלימות ההון אל מעל ל-12%. בנוסף הודיע דיסקונט כבר במאי כי ינקוט "מדיניות מרסנת בתחום נכסי הסיכון", כלומר הוא יקטין את האשראי וכך יצמצם את נכסי הסיכון ויגדיל את הלימות ההון. מנכ"ל דיסקונט הוא גיורא עופר, והיו"ר הוא שלמה זהר.

היום (ב') מסיים דיסקונט הנפקת הון משני עליון (היברידי) והוא צפוי לגייס 150 מיליון שקל במכרז הציבורי, לאחר שביום חמישי גייס 600 מיליון שקל בריבית של 6.65% מגופים מוסדיים. עם זאת, על פי הנחיות המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מאחר שהלימות ההון הראשוני המקורי (ללא הון היברידי) של דיסקונט עדיין נמוכה מ-6.5%, לא יוכל הבנק להכיר בגיוס ההון לצורך הלימות ההון לפני פרסום תוצאות הרבעון השני, בסוף אוגוסט.

דיסקונט כבר גייס באפריל ומאי הון משני עליון בסך 449 מיליון שקל אך מאחר שההון הראשוני שלו עמד בסוף הרבעון על 6.43%, בנק ישראל לא מכיר בגיוס כחלק מההון. בנוסף, יש לדיסקונט הון משני עליון בסך 519 מיליון שקל שאינו מוכר להלימות ההון, מאחר שהוא חרג ממגבלת ההון המשני המרבי (50% מההון הראשוני). כך שכל עלייה בהון הראשוני על ידי רווחים, גיוס הון או הנפקה, תגדיל מיד גם את ההון המשני.

הבנק הגיש טיוטה לתשקיף מדף

דיסקונט אמור להציג עד סוף החודש לבנק ישראל מתווה להגדלת ההון שלו. היום הודיע הבנק כי הגיש לרשות ניירות ערך טיוטה לתשקיף מדף. הטיוטה תאפשר לדיסקונט, לאחר אישורה, לגייס את כל סוגי ההון כולל הון מניות באמצעות הנפקת זכויות. כרגע מתנהלים דיונים בין בעלי השליטה רובין שראן ומשפחת ברונפמן לגבי הנפקת הזכויות והאפשרויות למימושה. במסגרת באזל 2 צפוי בנק ישראל להגדיל את דרישות ההון הראשוני מהבנקים ל-7%-7.5%. דיסקונט יזדקק להגדלת הון ראשוני ב-800 מיליון שקל כדי להגיע ל-7%, ול-1.5 מיליארד שקל כדי להגיע ל-7.5%. *

דיסקונט