אובמה: "העיתונות מעוותת את מדיניותי כלפי ישראל"

נשיא ארה"ב: "זה אולי לא בא לידי ביטוי בדיווחים בעיתונות, אבל אי אפשר לומר שאני לוחץ יותר על ישראל"

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר אמש (ב') לראשי ארגונים יהודיים בארה"ב, כי הוא לוחץ על ישראל והפלסטינים במידה שווה במאמץ ליישב את הסכסוך ביניהם והאשים את העיתונות שהיא מעוותת בסיקורה את מדיניותו כלפי ישראל.

בפגישה בבית הלבן הכריז אובמה כי הוא מוסיף להיות מחויב לישראל ולבטחונה, וכי הוא לא יישם שום מדיניות חוץ שתהיה עלולה לפגוע בבטחון המדינה.

בראיון ל"גלובס" אמר הרב סטיוון וורניק, סגן נשיא בכיר של איגוד בתי-הכנסת הקונסרבטיביים, כי התרשם מכנות כוונותיו של אובמה במאמציו לפתור את המשבר במזה"ת ומבקיאותו המופלגת אפילו בניואנסים הדקים ביותר של הסכסוך.

"יצאתי מעודד מהפגישה; היו לי חששות והסתייגויות, אבל אני חושב שצריך לתת לנשיא הזדמנות ליישם את המדיניות שלו", ציין הרב.

"זה אולי לא בא לידי ביטוי בדיווחים בעיתונות, אבל אי אפשר לומר שאני לוחץ יותר על ישראל", אמר אובמה לנוכחים, לדברי הרב וורניק. "אני לוחץ על שני הצדדים במידה שווה כדי שימלאו את מה שהתחייבו למלא בעבר. על הישראלים אני לוחץ שיקפיאו את הבניה בהתנחלויות, ועל הפלסטינים אני לוחץ שיפסיקו את האלימות, ישימו קץ להסתה ויבצעו רפורמה במערכת החינוך שלהם".

אובמה הביע מורת רוח מאופן הסיקור העיתונאי של מאמצי הממשל ליישב את הסכסוך. הוא טען, כי גישת אמצעי התקשורת בסיקור היא להעדיף דיווחים על 'אדם שנשך כלב', כלומר לחץ אמריקני על ישראל, בעלת הברית הוותיקה של וושינגטון.

משתתפים אחרים בפגישה ציינו, כי אובמה רמז בבירור על התקדמות במגעים בין ארה"ב לישראל בסוגיית ההקפאה של הבנייה בהתנחלויות. הוא ציין, ש"הפער (בין שתי המדינות) הולך ונסגר", אך נמנע מלמסור מידע נוסף.

פרשנים בוושינגטון מציינים, שהפגישה עם הפעילים היהודיים מעידה על חשש בבית הלבן מתסיסה בקהילה היהודית בארה"ב בגלל התפיסה שהממשל לוחץ רק, או בעיקר, על ישראל. יהודים הם אחד מבסיסי התמיכה העיקריים של המפלגה הדמוקרטית ושל אובמה. שיעור התמיכה של היהודים במועמדים דמוקרטיים בבחירות לנשיאות נע סביב 70%.

בעוד שסקרים מראים שרוב יהודי ארה"ב תומכים בעמדת הממשל לגבי הקפאת הבנייה בהתנחלויות, מתחילה להסתמן בקהילה היהודית מורת רוח ממה שנראה כלחץ אמריקני כמעט בלעדי על ישראל. דבר זה מסביר את התקפתו יוצאת הדופן של אובמה על העיתונות.

מלקולם הוהנליין, סגן יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, אמר, לפני הפגישה, לאתר ניוזמקאס.קום: "יש הרבה שאלות לגבי מה שאובמה באמת מאמין בו ומאחורי מי בדיוק הוא מתייצב... אפילו אנשים שקרובים אליו אומרים לנו, כי חלקים בנאום (של אובמה בקהיר) מטרידים אותם". הוהנליין, וכן אייב פוקסמן, ראש בני ברית; דייוויד ויקטור, נשיא אייפא"ק; והרב אריק יופה, ראש התנועה הרפורמית בארה"ב, היו בין הפעילים שנכחו באירוע.

בפעם הראשונה הוזמנו לפגישה עם נשיא בבית הלבן מנהיגים של שני ארגונים ליברליים, שהשקפותיהם נמצאות שמאלה מהזרם המרכזי של הממסד היהודי בארה"ב: דברה דה-לי, נשיא ויו"ר הזרוע האמריקנית של שלום עכשיו, וג'רמי בן-עמי, מנכ"ל ג'יי סטריט, ארגון יהודי שממצב עצמו כחלופה ליברלית לאייפא"ק.