מסתמן: דרעי לא יוכל לשוב לחיים הפוליטיים עד ספטמבר 2010

כך, לפי חוות דעת משפטית ■ וזאת בניגוד לסברה כי דרעי יוכל לשוב כבר מחר לחיים הפוליטיים ■ גם בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי הקלון יפוג רק בעת תום המאסר שנגזר

למרות הפרסומים בכלי התקשורת כי שבע שנות הקלון של אריה דרעי יסתיימו מחר, כפי שפורסם לפני שבועיים ב"גלובס", לא בטוח שיו"ר ש"ס לשעבר יוכל לשוב לחיים הפוליטיים בקרוב כפי שהוא מצהיר.

אמנם מחר ימלאו שבע שנים לשחרורו של דרעי מהכלא, אלא שייתכן שיו"ר ש"ס לשעבר יאלץ להמתין עוד יותר משנה, עד ספטמבר 2010 מחוץ לזירה הפוליטית: חוות דעת משפטית, שפורסמה ב"גלובס" לפני שבועיים קובעת כי שבע שנות הקלון שנגזרו על דרעי יפוגו רק בתום תקופת העונש המקורי שנגזר עליו (1 בספטמבר 2010) ולא על פי תקופת ריצוי העונש בפועל. זאת, בניגוד לסברה הרווחת כי תקופת הקלון של דרעי תסתיים ביום שימלאו שבע שנים ליציאתו משערי כלא מעשיהו (15.7.09).

לדברי עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט חוקתי ומנהלי, ספירת הקלון על פי החוק מתייחסת לעונש ולא לביצוע העונש. ברנע מציין כי ישנו חריג אחד: חנינה שמבטלת את העונש, אך זהו לא המקרה של דרעי. האפשרות היחידה של דרעי לשוב מוקדם יותר לחיים הפוליטיים על פי הפרשנות הזו היא בקשת חנינה מנשיא המדינה, שמעון פרס, רק אז ניתן יהיה למחוק את עצם ההרשעה.

דרעי החל לרצות את עונשו ב-2 בספטמבר 2000 והשתחרר מהכלא שלוש שנים לאחר מכן, בניכוי שחרור מנהלי, בחודש יולי 2003. במערכת הפוליטית נהוג לחשב את שבע שנות הקלון שנגזרו על דרעי החל מיום שחרורו. אלא שעל פי פרשנותו של ברנע, החוק אינו מתחשב בקיצור עונשו של דרעי בשליש ולכן על הקלון להסתיים רק בספטמבר 2010. אם לא היה מבקש דרעי עיכוב ביצוע גזר הדין, תקופת הקלון היתה תמה קודם לכן.

"מדובר בפרשנות אבסורדית", אומר ברנע בהתייחסו לסברה המקובלת כי תקופת הקלון של דרעי תפוג בשבוע הבא. "ואם הוא היה בורח מהכלא? האם אז הוא היה יכול לטעון שצריך לספור לו את הקלון מהיום שברח? מי שהורידו לו שליש הוא אסיר ברישיון, הוא לא אדם חופשי", הוא אומר. "כשאנשים משתחררים על שליש, בגין שחרור מנהלי, או בשל קציבת העונש, העונש שהוטל לא הופך לקצר יותר, אלא רק מתאפשרת לאדם היציאה מכותלי בית הסוהר מוקדם יותר", הוסיף.

ברנע העריך כי יהיה מי שיגיש עתירה לבית המשפט אם ינסה דרעי לחזור לזירה הפוליטית קודם לפני ספטמבר 2010.

דבריו של ברנע מקבלים חיזוק בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים שניתן בעת שביקש יו"ר ש"ס לשעבר ב-2008 להתמודד על ראשות עיריית ירושלים. אז פנה דרעי ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית וביקש ממנו לאשר כי משך הקלון שנקבע לו בגין המאסר הוא 6 שנים, כפי שהיה החוק בעת שריצה דרעי את מאסרו ובאופן שיאפשר לו להתמודד בבחירות. יושב ראש הוועדה דחה את בקשתו. דרעי פנה לבית המשפט המחוזי בירושלים וזה פסק שמשך הקלון הוא 7 שנים, בהתאם לחוק התקף, ובכך נמנעה מדרעי האפשרות להתמודד בבחירות אלו. בית המשפט קבע אז כי הקלון מתחיל עם סיום תקופת המאסר שגזר בית המשפט ולא מתי בוצע השחרור בפועל.

לדברים מצטרפת עתה גם עתירתה של התנועה לאיכות השלטון שפנתה היום במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לראש הממשלה וליושב ועדת הבחירות המרכזית, ולפיו תקופת הקלון של אריה דרעי אינה מסתיימת מחר, אלא בשלושה בספטמבר 2010