מנהלים בגולדמן זאקס מימשו מניות ב-700 מ' ד' בעת שקיבלו סיוע ממשלתי

בבנק מסבירים שהבכירים מקבלים חלק גדול מהבונוס השנתי שלהם במניות ולעתים הם מוכרים אותן כדי לגוון את תיק ההשקעות שלהם

מנהלים בגולדמן זאקס מימשו מניות של הבנק בשווי כמעט 700 מיליון דולר בעקבות קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008. כך מתברר ממסמכים שהוגשו לרשות הפדרלית לניירות ערך, ה-SEC. הבנק ששרד את המשבר הפיננסי, אמור לפרסם היום (ג') דוחות כספיים רבעוניים חזקים, על רקע המפנה לטובה בהכנסותיו ממסחר.

רוב המכירות התרחשו בתקופה שבה נהנה גולדמן, בנק ההשקעות לשעבר, מתמיכת הממשל באמצעות קרן החילוץ לבנקים TARP, שהזרימה לו 10 מיליארד דולר. גל המימושים של השותפים בגולדמן, כאשר הממשל חילץ את המגזר הבנקאי, צפוי למשוך אש וביקורת נוקבת של חברי קונגרס בוושינגטון.

ביטחונות כנגד הלוואות

לתקופה בת שמונת החודשים שלגביה קיימים נתונים, שותפי גולדמן מימשו מניות של הבנק בסך 691 מיליון דולר, גם כאשר הבנק הרחיב את בסיס ההון המונפק שלו מ-395 מיליון ל-503 מיליון מניות בכמה גיוסי הון. בתקופה המקבילה, בין ספטמבר 2007 לאפריל 2008, כאשר מחיר המניה היה גבוה יותר משמעותית, השותפים בגולדמן מימשו מניות בסך 438 מיליון דולר.

דובר של הבנק לא הגיב על מכירות המניות, מלבד ציון העובדה שהשותפים בגולדמן מקבלים חלק גדול מהבונוס השנתי שלהם במניות, ולרבים מהם מכירת המניות היא דרך לגוון את תיקי ההשקעות שלהם.

ייתכן שחלק מהמכירות נבע מהצורך של הבכירים להגדיל את הביטחונות כנגד הלוואות שהם לקחו. בכירים רבים בגולדמן משתמשים במניות שלהם כביטחונות למשיכת הלוואות מן הבנק וממוסדות אחרים.

נושא רגיש

מימושי מניות על-ידי השותפים הם נושא רגיש בגולדמן זאקס, בייחוד מאז קריסת הבנק המתחרה ליהמן ברדרס בספטמבר 2008. לפי הדיווח האחרון על הכנסות הבכירים בבנק שנשלח לרשות ניירות ערך (דו"ח פרוקסי) במארס, הבנק נקט בצעד בלתי-שיגרתי של קניית השקעות מקרן בלתי נזילה של כמה מעובדיו.

את ההשקעות ביצעו ג'ון ווינקלריד, אחד ממנהלי הביצוע הראשיים לשעבר, וגריגורי פאלם, היועץ המשפטי הראשי, בסכומים של 19.7 מיליון ו-38.3 מיליון דולר בהתאמה. גולדמן הסכים לחלץ את שני הבכירים הללו בספטמבר שעבר, כדי לבטל את הצורך שלהם לממש מניות בשוק הפתוח.

בדיווח שהועבר ל-SEC במארס נכתב כי "מכירת מניות היתה מכסה בקלות את הדרישות מהם, אך על רקע תנאי השוק הסוערים, אנחנו והם חששנו שמכירות כאלה יפורשו לא נכון על-ידי השוק כהבעת אי-אמון בגולדמן זאקס".

בעלות על מניות גולדמן היתה חלק חשוב מ"תרבות השותפות" של הבנק, שמקורה בתקופה בה היה הבנק הזה שותפות פרטית. גולדמן זאקס הונפק לראשונה בתולדותיו לציבור ב-1999.