מבריחים מוחות: 170 מדענים עולים צפויים להיות מפוטרים לאור הקיצוץ הרוחבי במשרד הקליטה

יו"ר ועד הסגל האקדמי הבכיר: "מדובר במדענים הטובים שבטובים - נשבית את האוניברסיטאות אם נצטרך"

מדינת ישראל נלחמת בשנים האחרונות בתופעת "בריחת המוחות" של חוקרים ומדענים ישראלים שעוזבים לחו"ל לאור הצעות עבודה אטרקטיביות יותר מעבר לים ולאור המשבר שעוברים האוניברסיטאות ומוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ. אבל בעוד ישראל נלחמת על המוחות שעוזבים, היא פועלת מאחורי הקלעים גם לעזיבתם של מוחות קיימים.

כחלק מהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, אמורה להיפגע גם תוכנית קמ"ע (קליטת מדענים עולים) שממומנת ברובה על ידי משרד הקליטה. במידה והקיצוץ אכן ייכנס לתוקף במסגרת אישור תקציב המדינה, ימצאו את עצמם כ-170 מדענים עולים מפוטרים. אתמול (א') קיימו חלק מהמדענים הפגנה מול ישיבת הממשלה שנערכה בבאר שבע במחאה על הקיצוץ המתוכנן.

תוכנית קמ"ע פועלת מאז 1998 למימון שכרם של 500 מדענים עולים העובדים באוניברסיטאות בארץ מרגע עלייתם ועד לגיל הפרישה. בשנים האחרונות מנסה משרד האוצר לקצץ שוב ושוב בתוכנית. הקיצוץ הרוחבי הנוכחי במשרד הקליטה, המממן 85% משכר המדענים, אמור להביא לחוסר של עשרות מיליוני שקלים בתקציב התוכנית ולקשיים במימון שכר המדענים.

שלשום (א') הפנתה שרת הקליטה, סופה לנדבר, את תשומת ליבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהיה אחד ממייסדי התוכנית, לפיטורים האפשריים של המדענים ואמרה כי בכוונתה לפעול עד הרגע האחרון נגד הקיצוצים המתוכננים בתוכנית. אתמול גם העביר יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), פרופ' יצחק אפלויג, מכתב לנתניהו בנושא, בו נכתב כי "אנו מבקשים את התערבותך האישית ובהקדם כדי למנוע את פיטוריהם הצפויים של כ-170 מדענים בעלי שם".

"הפרופסורים לא צריכים לישון בשקט"

"מדינת ישראל קיבלה את המדענים האלה על מגש של כסף וכל הזמן יש קיצוצים", אמרה לנדבר בשיחה עם "גלובס". "למה? למה הם צריכים לעמוד בפתח ישיבת הממשלה ולהפגין כאשר התרומה שלהם למדינה אדירה? המדינה נלחמת להחזיר את המוחות מצד אחד ומתנהגת בזלזול לפרופסורים האלה מצד שני". עוד הוסיפה לנדבר כי "הפרופסורים לא צריכים לישון בשקט וגם אני לא ישנה בשקט. ראש הממשלה הבטיח לעזור ואני אעשה הכל עד הרגע האחרון".

לשאלת "גלובס" מדוע נזכר משרד הקליטה להילחם בהחלטת הקיצוץ בתוכנית רק עכשיו אמרה השרה כי "אנחנו לא עובדים בנושא הזה דרך התקשורת ונלחמים בדרכינו".

"יש פה מדענים שנמצאים כבר כמה שנים טובות באוניברסיטאות עם מחויבות של המדינה לדאוג להם. מדובר במדענים הטובים שבטובים", אמר יו"ר ועד הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות, פרופ' צבי הכהן. "המדענים האלה הם חלק מאיתנו. הם מדענים כמו כל אחד אחר. אנחנו לא נעבור לסדר היום על הכוונה לפטר אותם. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. אנחנו נשבית את האוניברסיטאות אם צריך".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד הקליטה הוא זה שהחליט כי הקיצוץ הרוחבי במשרדו ייעשה, בין היתר, בתוכנית קמ"ע. שני המשרדים בוחנים בימים אלה שינויים ועדכונים אפשריים בתוכניות קליטת מדענים ובכלל זה תוכנית קמ"ע וזאת לאור השינויים בהיקף העלייה ובהרכבה".