מופז: "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על ניתוקה מאזרחיה והפקרתם בידי יועצים ופקידי האוצר"

(עדכון) - מופז בכנסת, לקראת ההצבעה על התקציב: "נתניהו נבחר ע"י אזרחים שהובטחה להם הורדת מיסים, מטפלות שעושים עליהן קומבינה כדי לא לשלם להן שכר ראוי, בעלי הבסטות שהוא התעלל בהם וחד הוריות שלא חומלים עליהן" ■ שטייניץ: "רק האופוזיציה לא מבינה שזה יום חג"

יממה לאחר אישור חוק ההסדרים צפויה הכנסת לאשר הלילה גם את חוק התקציב לשנים 2009-2010. יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, תקפה מעל דוכן הכנסת את ההחלטה להעביר תקציב דו שנתי. "בישראל כשראש הממשלה חושש לכיסאו וזע מכל רעידה שלו התשובה פשוטה - תקציב לשנתיים. זה לא עונה לצרכים כלכליים וחברתיים אלא צורך פוליטי ציני".

לבני הוסיפה כי "התקציב הזה יעבור, אך החרפה שלו תישאר. המשתנה היחיד שמטריד את הממשלה הזו הוא יציבותה הפוליטית והספירה היומית של האצבעות שתומכות בה. רה"מ בונה על זה שהזיכרון של הציבור קצר. מי זוכר כבר את החיילים והסטודנטים שהבטיחו להם שנת לימודים ראשונה חינם? מי זוכר את ההבטחה לשמור על הגרעון? מי זוכר שהבטחות צריך לקיים? אנחנו זוכרים ואנחנו נזכיר את זה לממשלה ולציבור, גם זה התפקיד החשוב שלנו. התקציב הזה הוכיח שלבד נתניהו לא יכול".

ח"כ שאול מופז אמר בפתח דבריו: "הצעת התקציב מובילה להודעה אחת: ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על ניתוקה מאזרחיה והפקרתם בידי יועצים ופקידי האוצר". דבריו עוררו מהומה במליאה. "הממשלה הזו מנותקת ומתנתקת", המשיך מופז, "שרים יש למכביר. ברוך השם. בזה הממשלה עוד לא מצאה לנכון לקצץ".

עוד אמר מופז: "מסתבר שנתניהו היה ראש ממשלה של פקידי האוצר ונשאר ראש ממשלה של פקידי האוצר. בנימין נתניהו נבחר לפני שלושה חודשים על ידי אזרחים שהובטחה להם הורדה של מיסים. הוא נבחר על ידי מורים שהובטח להם תקציב חינוך גדול יותר, על ידי מטפלות שעושים עליהן קומבינה כדי לא לשלם להם שכר ראוי, על ידי בעלי הבסטות בשוק שהוא התעלל בהם ועל ידי אמהות חד הוריות שלא חומלים עליהן".

רוני בר און: תקציב מאולתר ללא עקרונות

שר האוצר לשעבר, רוני בר און, אמר ביום במליאת הכנסת טרם אישור התקציב, כי "התקציב הזה הוא תקציב שאין בו עקרונות אבל יש בו אלתורים, אין בו שום חזון, והוא אפור כמו קלף ישן, זה תקציב שאין בו בשורה הוא עלוב, הוא כולו תקציב של ייאוש, אין בוא יציבות הוא מתפתל ומאלתר. ואין בו אומץ הוא תקציב של כניעה ופחדנות. בדיוק, אדוני רה"מ, כמו התוכנית המדינית שלך, תוכנית של פחדנים תוכנית כמו של חיה שניצודה בהלומות האור של ארה"ב מכאן ושל הקהילה הבינ"ל מכאן, והיא רק מבקשת להתחמק ולברוח ובמקרה הטוב, להגיב. בדיוק אותו דבר התוכנית הכלכלית שלכם והתקציב שלכם, הכל אלתור, טלאי על טלאי, חסר חוט שידרה לחלוטין. בדיוק כמו כל הממשלה הזאת".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שפתח את הדיון, אמר כי לא יסכים בעתיד לאשר תקציב דו שנתי. "תקציב דו שנתי בתקופה כה קצרה הוא לא נכון. אני חושש מכך שלקראת שנת 2011 יראו אנשי האוצר 'כי טוב' וינסו להעביר שוב תקציב דו שנתי, אני מודיע כאן מעל במה הכנסת, אני מתנגד לכך נחרצות ולא אתן להעביר תקציב דו שנתי אשר הדיונים בו מוגבלים, קצרים ואינם מספיקים. לא ניתן יד להבא להעברת תקציב דו שנתי, ולחוק הסדרים מנופח", אמר.

עם זאת ביקש גפני מחברי הכנסת לתמוך בתקציב הנוכחי בשל המצב הכלכלי הקשה בו ישראל מצויה וההשלכות מהמצב הכלכלי העולמי הקשה, ובעיקר בשל העיתוי, כשהמדינה נמצאת כבר בסיום השנה. לדבריו, אלו הן הסיבות היחידות שגרמו לכך שהסכים להעברת תקציב דו שנתי באופן חד פעמי.

ח"כ יעקב אדרי התריע כי הכנסת תאלץ לשנות את התקציב בשנה הקרובה ולהתאימו למצב במשק, למשבר העולמי, הגרעון והכנסות המדינה.