הבורסות באירופה ננעלו בעליות חדות: הדאקס הוסיף 3% והקאק 2.9%

מדד המחירים לצרכן באזור האירו ירד ביוני ב-0.1% ■ מספר דורשי העבודה בבריטניה עלה במידה המתונה ביותר מזה שנה - לשיא של 12 שנה ■ מניות השבבים בלטו בעליות על רקע הדו"חות החזקים של אינטל

המדדים באירופה רשמו עוד יום של עליות שערים בנעילת המסחר היום (ד'). העליות אפיינו את מרבית הסקטורים, בהמשך לעליות הנאות באסיה, ולעליות השערים החדות במסחר בוול סטריט.

מה שתרם לסנטימנט החיובי בבורסות האירופאיות, היו התוצאות הכספיות הטובות מהתחזיות המוקדמות, עליהן דיווחה אינטל אתמול בסיום המסחר בוול סטריט אמש, בעקבותיהם בלט היום מגזר הטכנולוגיה בעליות של יותר מ-3%.

בנוסף הושפע השוק מפרסום מדד המחירים לצרכן בגוש האירו באזור האירו אימת את ההערכות והראה ששיעור האינפלציה ירד בשיעור שנתי של 0.1% ביוני, הנתון השלילי הראשון מאז החל להימדד המדד בשנת 1996. גם נתוני התעסוקה שפורסמו היום בבריטניה הצביעו על התמתנות בעלייה במספר תביעות דמי האבטלה, עם כי עדין העלייה משקפת שיא של 12 שנה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי השוק מתמחר סיכוי אפסי לכך שהבנק האירופאי המרכזי (ECB) ינמיך את שיעור הריבית השנה בעוד שקרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה שהתמ"ג של גוש האירו, בשונה משאר הכלכלות המתועשות, יתכווץ בשנת 2010.

גורמים אלה הופכים את האיום הדפלציוני לממשי עוד יותר. למרות שהבנק המרכזי של אירופה הציע סכום חסר תקדים של 442 מיליארד אירו בהלוואות בנק ל-12 חודשים כאמצעי כספי בפועל ויתקדם לעבר תוכנית רכישת אגרות חוב בשווי 60 מיליארד אירו. צעדים אלה עשויים להתברר כבלתי מתאימים משום שאין שום ערבות לכך שהבנקים ילוו את הקרנות שנגבו וימריצו כך את הכלכלה הרחבה. ואמנם, הבנקים עשויים לבחור לשמור את הכסף כ"בולם זעזועים" אל מול ההפסדים הבלתי ממומשים בסך 1.1 טריליון דולר של משבר הסאבפריים, לפי קרן המטבע הבינלאומית, בנוסף להשלכות המאיימות של הפרות חוב ו/או פיחות אצל חברות האיחוד האירופאי החדשות.

בזירה הבריטית, המשך ההיחלשות של שוק העבודה מצביע על כך שקשה יהיה לשמור על התאוששות משמעותית, למרות האינדיקטורים המובילים המעודדים, משום שהירידה בתעסוקה מכבידה על הצריכה, הגורם המרכזי ביותר בגידול התמ"ג. המצב הנוכחי הוגדר היטב על ידי NIESR, בהצהרה ש"כלכלת בריטניה מדשדשת כעת במקום להתכווץ בקצב מהיר". ב-NIESR צופים שהכלכלה תתכווץ ב-0.4% ברבעון השני, שיפור מוטל בספק לאחר שהתמ"ג איבד 4.9% בשלושת החודשים הראשונים של השנה, הירידה הגדולה ביותר מאז 1956 לפחות. סקר כלכלנים של בלומברג צופה ששיעור דורשי העבודה יגיע ל-8.4% עד סוף השנה הבאה.

הפוטסי הבריטי הוסיף 2.6% וננעל על 4,346 נק', הדאקס הגרמני עלה ב-3.1% ל-4,928 נק', והקאק 40 הצרפתי התחזק ב-2.9% ל-3,171 נק'

בזירת המאקרו

ב-16 מדינות האיחוד האירופי נרשמה ירידה של 0.1% במדד המחירים לצרכן ביוני ביחס לרמתו בתקופה המקבילה אשתקד. מחירי האנרגיה ירדו ביוני בשיעור של כ-11.8% לעומת הרמה בשנה שעברה ומחירי המזון ירדו ב-0.2%. גם ההעלייה באבטלה הביאה לצימצום הוצאות משקי הבית ביבשת.

בבריטניה פורסם היום כי מספר התביעות לדמי אבטלה עלו ביוני בשיעור המתון ביותר מזה שנה אך המספר מהווה שיא של 12 השנה האחרונות. ההתמתנות מרמזת על כך שהרע מכל במיתון הנוכחי כבר מאחורינו. מספר התביעות לדמי אבטלה עלו ב-23,800 לעומת מאי והסתכם במספר שיא של 1.56 מיליון איש. הנתון היה נמוך מההערכות הממוצעות שצפו לעלייה של 41,300 במספר התביעות.

מניות בכותרות

מניית קבוצת LSE , הבורסה של לונדון, מסרה כי הכנסות החברה ירדו ב-8% ל-161.9 מיליון ליש"ט ברבעון הראשון כתוצאה מנפחי מסחר נמוכים יחסית.

הנאמן על נכסי ברנרד מיידוף - שהחל לרצות את עונשו היום, אירווין פיקרד, הגיש אמש תביעה נגד HSBC בחשד כי הוא הוציא 578 מיליון דולר ברווח "מזוייף", פחות מ-90 יום לפני החברה של מיידוף התחילה לקרוס.

מניות הטכנולוגיה ריכזו עניין על רקע תחזית ההכנסות האופטימית של אינטל: יצרנית השבבים ASML דיווחה על צימצום בהפסדיה במרבעון לרבעון. עוד בלטו במגזר הטכנולוגיה מניותיהן של חברות הסמיקונדקטור אינפיניון , STM מיקרואלקטרוניק, שבולטת על רקע העליות החדות במניית אינטל במסחר בוול סטריט.

יצרנית ציוד הטלקומוניקציה, אלקטל לוסנט בלטה לחיוב לאחר שבמריל לינץ' העלו לה את ההמלצה ל"קניה" מ"נייטרלי" בטענה שהמניה מצויה במצב של מכירת יתר כעת בשווקים.

עובדים של ריו טינטו שיחדו מנהלים ב-16 מפעלי פלדה סינים במהלך משא ומתן בין החברות. כך דיווח עיתון ה"צ'יינה דיילי".

ישראליות באירופה

דורי מדיה גרופ , המתמחה בהפקה, שיווק ושידור טלונובלות, מסרה כי ב-9 ליולי, מיכאל רוזנברג, דירקטור עצמאי בחברה שאינו נמנה על ההנהלה, רכש 1,925 מניות במחיר של 52 פני למניה. נכון לעכשיו רוזנברג מחזיק ב-0.09% מסך כל ההון המונפק של החברה.