לראשונה מזה 14 חודשים: מדד מנהלי הרכש מעל 50%

עלה ב-9.5% וחצה את רף ה-50% המעיד על צפי להתרחבות הפעילות במגזר התעשייתי ■ כלכלני בנק הפועלים מצננים את ההתלהבות: "מוקדם לקבוע שאנו עומדים בפני תפנית"

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש רשם בחודש יוני עלייה של 9.5% לרמה של 52.1%. בכך, חצה המדד, לראשונה מזה 14 חודשים, את קו ה-50%, רמה המצביעה על צפי להתרחבות הפעילות במגזר התעשייתי.

עם זאת, מציינים בבנק הפועלים, כי זהו עדיין חודש בודד ומוקדם לקבוע על פיו שהייצור עבר למגמה חיובית. בחודשים האחרונים ניכרת מגמת שיפור רציפה והמדד עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז חודש מארס 2008. במרבית סעיפי המדד נרשם החודש שיפור ורכיבי התפוקה, הביקושים המקומיים והביקושים ליצוא עברו את רמת ה-50% והם מצביעים על צפי להתרחבות. ברכיב התעסוקה נרשם גם כן שיפור, אם כי הוא מוסיף להיות מתחת לרמת ה- 50%.

כלכלני בנק הפועלים טוענים עוד כי האינדיקטורים לפעילות הכלכלית במשק מצביעים ברובם על האטה בקצב ירידת הפעילות. מדד מנהלי הרכש לחודש יוני מצביע לראשונה על צפי לעלייה בפעילות המגזר התעשייתי, בו הפגיעה במחזור העסקים הנוכחי הייתה הבולטת ביותר. גם העובדה שכל רכיבי המדד נמצאים במגמת שיפור ורכיב תפוקות הייצור הגיע לרמה של 57%, היא מעודדת.

"יחד עם זאת, אנו סבורים כי מוקדם לקבוע שאנו עומדים בפני תפנית", אומרים כלכלני הבנק. "יש לציין שגם בתקופות מיתון קודמות נרשמו מדדים בודדים מעל רמת ה-50%. ברכיב התעסוקה נרשם גם כן שיפור, אם כי הוא מוסיף להיות מתחת לרמת ה-50%. נתון זה מחזק את הערכתנו שגם אם הירידה בפעילות נבלמה, בשוק העבודה צפויה עלייה נוספת בשיעור האבטלה".