הטלטלה בשוק האשלג: ואלה לא תרכוש את מוזאיק, אזהרת רווח לסינופרט

סינופרט הסינית טוענת כי מחירי האשלג בסין עומדים על 420-440 דולר לטון ■ כלל פיננסים: "בנמלי סין עוגן מלאי אשלג בהיקף של מעל 2 מיליון טון; המלאי היה אמור להתרוקן מזמן"

שוק האשלג העולמי ממשיך לסעור: מלאי האשלג בצפון אמריקה ממשיך לעלות, אגריום חתכה גם היא את המחירים, ואלה מכחישה כי היא מתכננת לרכוש את מוזאיק וסינופרט הסינית פירסמה אזהרת רווח. בבתי ההשקעות אקסלנס נשואה וכלל פיננסים מגיבים להתפתחויות האחרונות, וכפי שאומר האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים במשפט אחד: "שוק האשלג עדיין במצב סבוך; החזרה לביקושים יציבים עדיין נראית רחוקה".

יצרנית האשלג הקנדית אגריום , החברה בתאגיד האשלג הקנדי קנפוטקס, הורידה את מחיר האשלג בצפון אמריקה ב-33% ל-565 דולר לטון. זאת, בהמשך להורדת המחירים על ידי סילביניט הרוסית, אשר חתמה על חוזה אשלג עם הודו במחיר של 460 דולר לטון.

"חשיבות צעד זה אינה במחיר המבוקש אלא בעובדה כי אגריום הינה חלק מקנפוטקס, תאגיד שיווק האשלג הקנדי", מציין רביבו. "בכך, החברה שוברת את משמעת המחירים הנוקשה שגזר על עצמו תאגיד זה בשנה האחרונה. מעניין לראות שוב כי דווקא השחקנים הקטנים בשוק קובעים את מגמות המחירים בעוד שחקן מרכזי כמו פוטאש עומד מהצד ועלול למצוא עצמו נגרר אחרי מגמת המחירים בשווקים".

במקביל, פוטאש דיווחה בסוף השבוע כי מלאי האשלג בצפון אמריקה ממשיך לעלות למרות קיצוצי התפוקה, מה שמהווה איתות לחולשה במכירות. מלאי האשלג עלה בחודש יוני ב-152 אלף טון והוא גבוה ב-115% מהממוצע ב-5 השנים האחרונות.

מלאי האשלג

"אם היה למישהו ספק מי מנצח בקרב על המחיר בין יצרניות האשלג לבין האיכרים, כשברקע משבר כלכלי עולמי ועודפי מזון, נראה שהספק הזה הוסר", אומר האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס נשואה. "השאלה הגדולה שנותרה היא האם המחירים יתייצבו או ימשיכו לרדת בשנת 2010. להערכתנו, קצב ההתאוששות בכלכלה בעולמית ובמחירי הנפט בשנה הבאה הוא שיספק תשובה לשאלה זו".

רביבו מוסיף, כי הנקודה החשובה בבחינת מלאי האשלג, היא ההבחנה הנוצרת בשוק בין המגמות באשלג ובשאר הדשנים: "מלאי דשני הפוספט דווקא רשם ירידה מהותית בחודש החולף וגם בשוק החנקן ניתן לזהות חזרה של ביקושים לשוק. הלקוחות הגיבו בחיוב להורדות המחיר שם וחזרו לרכוש דשנים בהיקפים יפים ביוני. לגבי האשלג - המחיר הנוכחי פשוט מרחיק ממנו את הלקוחות. החקלאים בוחרים לרכוש דשני פוספט וחנקן על פני אשלג ו-NPK, ובכך מקשים על הקטנת מלאי האשלג בעולם".

ואלה מכחישה רכישת מוזאיק

ביום ה' דיווח עיתון ברזילאי כי חברת המתכות והכרייה העולמית, ואלה, מתכננת לרכוש את יצרנית האשלג מוזאיק תמורת 25 מיליארד דולר. מניות הדשנים העולמיות - וכי"ל בכללן - הגיבו בעליות; אולם נראה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, שכן ואלה מכחישה כי בכוונתה לרכוש את מוזאיק. זאת, לאחר ששר החקלאות הברזיאלי מתח ביקורת על רכישה אפשרית שכזו. החברה מסרה כי היא תמשיך לפתח את מכרות האשלג שלה בארגנטינה ובאתרים אחרים בעולם, והיא מעריכה כי פרויקטים אלה יניבו לה תשואה גבוהה יותר מרכישת מוזאיק.

חדשות רעות נוספות המעידות על החולשה בשוק הדשנים הגיעו מכיוון סין. סינופרט, חברת הדשנים הסינית, פירסמה בסוף השבוע אזהרת רווח לרבעון השני של השנה. החברה טוענת כי מחירי האשלג בסין עומדים על 420-440 דולר לטון. אם הדבר נכון, ובהתחשב במחיר של 460 ד' לטון עליו סגרה סילביניט עם ההודים, הרי שיצרניות האשלג עומדות בפני מו"מ קשה מול סין. ההערכה היא כי חוזה עם סין ייחתם מספר שבועות לאחר שיצרניות האשלג הגדולות יחתמו על חוזה עם הודו, ובכל מקרה המחיר שייקע עם סין יהיה נמוך מזה שייקבע עם הודו.

"מחיר שכזה מפעיל לחץ אמיתי על המשא ומתן עם סין", מדגיש רביבו. "אפילו מרווח הפצה צנוע של 10% מחייב מחיר אשלג נמוך מ-400 דולר מצד היבואניות הסיניות. עם זאת, קשה לדעת מהי אכן רמת המחירים הנוכחית בסין. מהדיווח של סינופרט עולה כי בנמלי סין עוגן מלאי אשלג בהיקף של מעל 2 מיליון טון. מלאי האשלג של הסינים אמור היה להתרוקן מזמן; ככל הנראה, ערוצי אספקת האשלג שלהם לא התייבשו לחלוטין".