דיווח על רכישת מוזאיק מקפיץ את מניות הדשנים

גלובס tv כי"ל עברה מירידה של 2.7% לעלייה של כ-2.7% ■ עיתון ברזילאי מדווח כי חברת ואלה, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 94 מיליארד דולר, תרכוש את מוזאיק תמורת 25 מיליארד דולר

מניות הדשנים כמרקחה: חברת המתכות והכרייה העולמית ואלה (Vale) שוקלת לרכוש את ענקית הדשנים מוזאיק תמורת 25 מיליארד דולר. כך מדווח העיתון הברזילאי O Estado de S. Paulo, מבלי לציין מה המקור לידיעה. דובר חברת ואלה מסרב להכחיש או לאשר את הידיעה ומסר לעיתון כי החברה אינה מגיבה לשמועות. גם BHP ביליטון מוזכרת בדיווח כרוכשת פוטנציאלית של מוזאיק.

הדיווח מקפיץ את מניות הדשנים בעולם, ובכללן את מניית כי"ל הישראלית שכבר ירדה היום בכ-2.75% ונסחרת כעת בעלייה של 2.7%.

המטה של ואלה ממוקם בריו דה ז'נרו, ברזיל, והיא מייצרת גם אשלג ודשנים ומכאן החיבור למוזאיק . החברה הברזילאית מעסיקה יותר מ-62 אלף עובדים. נכון לסוף הרבעון הראשון, החברה החזיקה בקופת המזומנים שלה 10.82 מיליארד דולר, אך כמו כן יש לה חובות של 23 מיליארד דולר כך שקשה לדעת מהיכן יגיע הכסף לרכישה. שווי השוק של החברה בוול סטריט עומד על כ-94 מיליארד דולר.

נראה כי מי שלא כל כך מרוצה מאפשרות הרכישה הם משקיעי ואלה, שכן המניה יורדת בכ-2.5% במסחר המוקדם בוול סטריט.

בעלת השליטה במוזאיק היא קבוצת קרגיל (CARGILL) האמריקנית שמחזיקה שם 64%. מוזאיק נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 19.8 מיליארד דולר, כך שאם הסכום האמור הוא נכון מדובר בפרמיה של 26% על מחיר השוק. מוזאיק, יצרנית דשנים אמריקנית, מעסיקה 7,400 עובדים ובסוף הרבעון הראשון שכבו בקופתה 2.53 מיליארד דולר. לחברה חוב של 1.39 מיליארד דולר.

"יש שמועות עקשניות על רכישה של מוזאיק מזה חודשים רבים", אומר האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי הון. "זה יוצר סנטימנט חיובי בענף הדשנים ומכאן ההשפעה על כי"ל".