JP מורגן תוקף את הרגולציה החדשה על כרטיסי אשראי ונגזרים

הביטחון העצמי חזר לוול סטריט מוקדם מדי? ■ מנכ"ל JP מורגן, ג'יימי דיימון, תקף את הרגולציה על כרטיסי האשראי והנגזרים אחרי שהבנק הציג לראווה את מעמדו החדש כאחד המרוויחים הגדולים מן המשבר

ג'יימי דיימון, מנכ"ל בנק JP מורגן צ'ייס , תקף בשבוע שעבר (ה') את החוקים הנוקשים של כרטיסי האשראי האמריקנים, באומרו שהם יעלו ליחידת כרטיסי האשראי המפסידה של הבנק 700 מיליון דולר בשנה הבאה.

דבריו של דיימון באו אחרי שהבנק הציג לראווה את מעמדו החדש כאחד המרוויחים הגדולים מן המשבר. הבנק היכה את ציפיות האנליסטים לרבעון השני עם רווח של 2.7 מיליארד דולר, גידול של 36% בהשוואה לרבעון המקביל, הודות לביצועים חזקים של חטיבת בנקאות ההשקעות שלו. כמה ימים לפני כן דיווח גם גודמן זקס על גאות ברווחיו.

דיימון אמר ש-JP מורגן תומך ברו הרפורמות שהוצעו על ידי הממשל האמריקני, אך לדבריו, "חלק מהפעילות הפיקוחית המהירה והזועמת הרחיק לכת יותר מדי".

הוא הצביע על סעיפי הרפורמה בתחום כרטיסי האשראי, שהחל מפברואר 2010 יגבילו את יכולתם של המלווים להעלות ריבית ללווים מסוכנים, ועל התקנות שמציעות להעביר יותר מסחר בנגזרים פיננסיים לבורסות מוסדרות. בשני התחומים הללו הרגולציה מוגזמת לדעתו.

עמדתו התקיפה של הבנק משקפת את הביטחון העצמי המחודש של וול סטריט בכל הנוגע להפעלת לחצים ולמאמצי שדולה מול המפקחים והממשל. אחרי שמירה על פרופיל נמוך במהלך המשבר, רבים מהבנקים שהחזירו לממשל את הכספים שלוו ממנו הופכים לאגרסיביים יותר בוושינגטון.

החוק החדש לכרטיסי אשראי יצמצם את האשראי ולכל הפחות יצמצם את הרווחיות שלנו ביתר שנה זו ובשנה הבאה", טען דיימון באוזני משקיעים.

JP מורגן, ממנפיקי האשראי הגדולים בארה"ב, כבר הודיע שעסקיו בתחום כרטיסי האשראי לא צפויים להיות רווחיים ב-2009 וב-2010 מאחר שלקוחות רבים שלו הם חדלי פירעון.

דיימון אמר שתחזית הבנק לחטיבה זו כוללת עלות של כ-700 מיליון דולר כתוצאה מהחוק החדש, שאוסר על המלווים (מנפיקי הכרטיסים) לייקר את הריבית על חשבונות שוטפים, אלא אם בעל הכרטיס מפגר בתשלומיו במשך לפחות 60 יום. החוק גם מחייב שהמנפיקים יחזירו את הריביות הנמוכות על כרטיסים שמוחזקים על ידי לווים שחזרו לפרוע את חובותיהם במועד במשך שישה חודשים.

כרטיסי אשראי ומימון צרכני היו הנקודה השחורה בדו"ח הרבעוני של מורגן, ותרמו את רוב ההפסדים וההפרשות בסך 9.7 מיליארד דולר שרשם הבנק. אך חטיבת בנקאות ההשקעות רשמה רווח של 1.5 מיליארד דולר, כמעט פי ארבע ביחס לשנה שעברה. מורגן הרוויח ברבעון 28 סנט למניה, ירידה מ-54 סנט לפני שנה.