יועץ של אובמה: "היינו על סף אסון. כעת התרחקנו מהתהום"

לארי סאמרס דחה את הביקורת שטענה שהתמריצים הם "שגיאה שתעלה ביוקר" ■ תוכנית התמריצים תהיה אפקטיבית יותר לקראת סוף 2010

בתגובה לביקורת שנמתחה על תוכנית התמריצים האמריקנית בהיקף של 787 מיליארד דולר, על רקע נתוני האבטלה, נמסר שלשום (ו') מהבית הלבן כי העלייה באבטלה אינה אומרת שתוכנית התמריצים של הממשל נכשלה.

לארי סאמרס, היועץ הכלכלי הראשי לבית הלבן, אמר שהשיא של 26 השנים בשיעור האבטלה הוא "ללא ספק מקור עיקרי לדאגה" בממשל, אך הוא טען שהתמריצים מעולם לא נועדו ליצור מקומות עבודה רבים כבר בשלב הזה.

לפי סאמרס, שוקי ההון נרגעו ורוב העסקים רואים כעת זמנים טובים יותר לנגד עיניהם. הוא העריך כי הכלכלה נמצאת על מסלול שיאפשר לה לחזור לצמוח בסוף השנה, במהלך שיביא להתאוששות בשוק התעסוקה בסוף השנה הבאה.

"כישלון מצחיק"

"תוכנית התמריצים היא כישלון מצחיק", אמר ארי קנטור, המצליף הרפובליקני בבית הנבחרים. "זוהי הכלכלה של הנשיא אובמה". הרפובליקנים טוענים שהאבטלה המצטברת בארה"ב היא הוכחה לכך שחבילת התמריצים של אובמה, הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקנית, היא שגיאה שתעלה ביוקר.

המתקפה הרפובליקנית נועדה להסיט את הזעם הציבורי מכישלונו של הממשל הקודם, של הנשיא בוש, מהתמודדות אפקטיבית עם המשבר. הטיעונים שלהם נתפסים במידת מה בציבור, מאחר שסלילת כבישים ועבודות תשתית אחרות, שנועדו לייצר משרות, אינן יוצאות לדרך במהירות מספקת.

"במה שנוגע לתוכנית התמריצים, אפשר לומר לה שלום כבר עכשיו", אומר אחד מדורשי העבודה המתוסכלים. "זו פשוט העברה חוזרת של הכסף שלנו אלינו, והם לוקחים את הזמן שלהם".

קצת סבלנות

בנאום על הכלכלה האמריקנית קרא סאמרס לאמריקנים להתאזר בסבלנות. "בניגוד לכמות משמעותית של פרשנויות, רמת האבטלה אינה מספקת בסיס למסקנה שחוק ההבראה (השם הרשמי של התוכנית) לא משיג את יעדיו". לדבריו, רק 10% מההשפעה של התוכנית על שוק העבודה אמורים להתרחש השנה, והיא תהיה אפקטיבית יותר לקראת סוף 2010.

סעיפים אחרים בתוכנית נכנסו מיידית לפעולה, אמר סאמרס, כמו קיצוצי המס בסך יותר מ-43 מיליארד דולר למשקי בית ולעסקים. סאמרס הדגיש גם שהמצב הכלכלי התייצב משמעותית מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן. "הכלכלה היתה בצניחה חופשית בתחילת השנה, ללא תחתית נראית לעין להיקף ההידרדרות. היינו על סף אסון. כעת התרחקנו מרחק ניכר מהתהום".