מי ייהנה מסבסוד מעונות הילדים?

2 אפשרויות: סבסוד לפי הכנסה כפי שרוצה ש"ס, או סבסוד אחיד כמו שמבקשת נעמת

משרד התמ"ת יכריע בקרוב מי יהיו הנהנים הגדולים מההחלטה להוסיף 350 מיליון שקל לבנייה ולסבסוד מעונות ומשפחתונים שנמצאים בפיקוח המשרד: נתמכי קצבאות ומשתכרי שכר מינימום, או מעמד הביניים שהולך ונשחק.

התוספת התקציבית, שגובשה כפשרה אלטרנטיבית לפסיקת בית המשפט העליון בעניין ההכרה בהוצאות עבור מטפלת, אושרה בישיבת הממשלה. תוספת זו מצטרפת לתקצוב נוסף של 200 מיליון שקל שיופנו גם כן עבור מעונות, כפי שהוסכם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין סיעת העבודה לליכוד. יחד עם זאת, ההחלטה בדבר אופן הסבסוד של הכספים, נותרה בידי שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר.

בפני פואד עומדות שתי חלופות: סבסוד על פי גובה ההכנסה של ההורים, כפי שקיים היום, או סבסוד אחיד כפי שמציע ארגון נעמת. על פי הסבסוד האחיד, הורים שמשתכרים מתחת לשכר הממוצע במשק על פי הכנסה לנפש, ישלמו רק כ-300 שקל בחודש לילד. הורים שמשתכרים מעל השכר הממוצע (לפי הכנסה לנפש), ישלמו כ-600 שקל לחודש.

לצורך השוואה, הסכום המקסימלי שמשלמים כיום עבור ילד במעון הוא 1,300-1,800 שקל בחודש, כאשר מחצית מההורים לא זוכים לשום סבסוד. אם תישמר שיטת הסבסוד הקיימת, אנשי מעמד הביניים יזכו להוזלה "סמלית" בלבד.

בנעמת סבורים כי אפילו השכבות החלשות ביותר ייהנו משיטת הסבסוד שהם מציעים, שכן הסכום הנמוך ביותר שמשלמים כיום הורים הנתמכים בקצבאות, הוא 400 שקל בחודש. יחד עם זאת, בנעמת מתגאים בכך שההצעה שלהם מיטיבה בעיקר עם מעמד הביניים:

"כבר היום המסכנים זוכים לסבסוד עמוק, אבל מעמד הביניים הוא שזקוק למהפכה. אנחנו בהחלט רוצים לתמרץ נשים עובדות מהמעמד הזה".

ש"ס קונטרול או נעמת קונטרול

האם ההצעה של נעמת תיטיב דווקא עם העשירים? בנעמת מסבירים כי הם מתנגדים עקרונית לקביעת תקרת שכר, שעל פיה לא ניתן יהיה לקבל סבסוד עבור מעון מפוקח. "אם בכל זאת יתעקשו, נהיה מוכנים לתקרה של 40 אלף", מבהירים בארגון. בכל מקרה, על פי הערכות, אוכלוסיות אמידות ובוודאי עשירות, יעדיפו ממילא את המסגרות הפרטיות - ולא את אלה של נעמת, ויצ"ו, החברה למתנס"ים וש"ס.

אפרופו ש"ס, התנועה מפעילה את רשת המעונות "נאות מרגלית", והיא צפויה להתנגד להצעה של נעמת. בקרב אוכלוסיית הרשת נתמכי קצבאות רבים, שנהנים כיום משיטת הסבסוד על פי הכנסה. אתר האינטרנט של הרשת מצביע על צמיחה מואצת: "בהתאם לביקוש ההולך וגובר, נפתחו בתוך זמן קצר 100 מעונות יום ולמעלה מ-300 משפחתונים בכ-50 ריכוזי אוכלוסייה ברחבי הארץ".

הנה מה שאומר לנו המנכ"ל, ליאור גבאי, בתשובה לשאלה האם יסכים להצעה של נעמת: "כל עוד ראשי משרד האוצר מתנגדים להנהגת חינוך חינם לגיל הרך, הרי ראוי לפעול להעמקת הסבסוד בדרגות הנמוכות והבינוניות. העמקה זו תעשה באמצעות מבחן הכנסה מקל יותר ומתחשב במצב משפחתי - זוגות צעירים, וכדומה". *