טל רז סמנכ"ל בסלקום ימונה למנכ"ל כלל פיננסים

רז, שהיה סמנכ"ל הכספים של סלקום, נשאר בקבוצת IDB של נוחי דנקנר ■ ההתפטרות תיכנס לתוקף החל מה-20 בספטמבר ■ במקביל, ימונה רז לדירקטור בסלקום

בניסיון לשקם את בית ההשקעות הכושל הנמנה על קבוצת אי.די.בי , מינה היום נוחי דנקנר, יו"ר אי.די.בי, את טל רז למנכ"ל כלל פיננסים . רז יחליף את שוקי אברמוביץ' שהודיע במאי על פרישתו.

רז, 47, כיהן בארבע השנים האחרונות כסמנכ"ל הכספים של סלקום , שאף היא בשליטת אי.די.בי, ועם עזיבתו הוא צפוי להתמנות לדירקטור בה.

בשוק ההון מעריכים כי מינוי של איש כספים ולא איש השקעות, מעיד שכלל פיננסים צפויה לעבור מהלך של התייעלות שיכלול קיצוצי שכר ופיטורים, מעבר לפיטורים שכבר בוצעו בחברה. ההערכות הן כי רז יתמקד בצמצום הוצאות החברה, הידועה כאחת הפחות יעילות בענף.

מינויו של רז מגיע לאחר חודשיים בהם ניסו באי.די.בי ובכלל ביטוח למצוא מחליף לאברמוביץ', כשבין היתר נשקל מינוי של רן מידן, סמנכ"ל הכספים של מכתשים אגן. למרות האפשרות לקדם בכיר מתוך כלל פיננסים, באי.די.בי בחרו אחרת, וכעת מעריכים כי מעמד של בכירים דוגמת תמיר פורת, שמנהל את מערך ההשקעות; יורם נווה, המכהן כסמנכ"ל ויועץ משפטי, וגיא חכמי, מנכ"ל קרנות הנאמנות, עומד בסימן שאלה.

לחזור לרווחיות

בפני רז עומדים אתגרים רבים. מלבד שחיקה ברווחיות, שהתבטאה בין היתר בהפסד ענק של 327 מיליון שקל אשתקד, לכלל פיננסים בעיות פנימיות הנובעות ממבנה אחזקותיה בחברות הבנות. למשל בחברת הברוקראז' מחזיקה כלל פיננסים 60% והיתר מוחזק בידי מייסדיה, מצב היוצר ניגוד עניינים ופוגע בסינרגיה בין החברות האחיות. בנוסף, סובלת כלל פיננסים מחוסר שיתוף פעולה בין המחלקות השונות המנהלות את כספי הלקוחות.

בנוסף, חברת ניהול תיקי ההשקעות בחו"ל, טיטניום, המוחזקת בשיעור של 44%, עדיין מסבה לחברה הפסדים גם שנתיים לאחר רכישתה.