תחנת פחמית חדשה באשקלון: הוגשו כבר כ-1,000 התנגדויות

גרינפיס: "הגיע תורו של הציבור לומר את דברו" ■ השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, יזם כנס חירום כנגד הכוונה להמשיך בהליכי האישור להקמת התחנה

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ראש עיריית אשקלון, בני וקנין, הורה להגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ולוועדת לתשתיות הלאומית התנגדות בעניין הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון. "ניאבק על זכות האוויר הנקי לילדי ותושבי אשקלון", אמר וקנין. "אנחנו מבינים שיש טכנולוגיות שיכולות להקטין זיהומים, אבל אנחנו מעדיפים שיפעילו אותן על התחנה הקיימת ושהתחנה החדשה תעבוד על גז טבעי", הוסיף.

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) הכריזה לפני כשבוע על פתיחת שלב התנגדויות הציבור לבניית התחנה. במשך 20 הימים הנותרים, עד ה-9 באוגוסט, תקבל הוועדה את מכתבי ההתנגדות מהציבור הרחב, בסופם תהיה מחוייבת לדון בהם ולתת מענה. נציין כי עלות הקמתה של התחנה הפחמית הינה כ-2 מיליארד דולר.

אתמול (א') הגיעו עשרות פעילים של ארגוני סביבה, על מנת להגיש את אלף מכתבי ההתנגדות שכבר נאספו, במטרה לבטל את ההחלטה להקים תחנה פחמית נוספת. הפעילים פרסו ברחבת משרדי הות"ל מיצג של קופסאות המכילות את מכתבי ההתנגדות, אשר יחד מרכיבות סימן "עצור" ענק, ושלטים הקוראים "עוצרים את הפחמית. חותמים עכשיו". בנוסף, המפגינים, מחופשים לכדורי ארץ, נשאו סלי פחם כמתנה לחברי הות"ל, במחאה על החלטתם.

בתוך כך, השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, יזם כנס חירום כנגד הכוונה להמשיך בהליכי האישור להקמת התחנה. בכנס, שייערך ביום ד' הקרוב, ישתתפו בין היתר, ראש עירית אשקלון, חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות, ראשי הארגונים הירוקים בישראל ורופאים. במהלך הכנס יוצגו ההשלכות של הקמת תחנה פחמית, וכן הסכנות הבריאותיות והסביבתיות כתוצאה מכך.

מגרינפיס נמסר כי חברת החשמל כלל לא הציגה בפני הות"ל חלופות שאינן פחמיות. למעשה, האפשרות של חלופה של אנרגיה מתחדשת כלל לא נשקלה.

"הגיע תורו של הציבור לומר את דברו", אמרה עו"ד נילי גרוסמן, מנהלת קמפיין האנרגיה של גרינפיס. "עד עכשיו הוועדה לתשתיות לאומיות היתה קשובה יותר לדרישות חברת החשמל, סירבה להאזין לרחשי ליבו של הציבור והתעלמה מעמדת משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. עכשיו החגיגה נגמרה. הוועדה מחויבת, עפ"י חוק, לקרוא כל התנגדות והתנגדות ולזמן את הציבור לדבר בפניה". "מאסנו בשלטון האליטות", הוסיפה גרוסמן "נקעה נפשו של הציבור מסגירת הדילים בין חברת החשמל לממשלה, כשאנחנו משלמים את המחיר בבריאותנו. החתימה של כל אחד ואחת מאיתנו תציל חיים. זה בידיים שלנו אך הזמן אוזל".

גיל יעקב, מנכ"ל מגמה ירוקה: "תחנה פחמית שלישית באשקלון מהווה מענה מניפולטיבי וארכאי, שיפגע בישראל כלכלית, בריאותית וסביבתית. היא מקדמת את האינטרסים הצרים של חברת החשמל ועובדיה, ופועלת בתוך ואקום של היעדר מדיניות כוללת במשק האנרגיה. אין ברירה אלא להתייעל אנרגטית, ובתוך כך, להשתמש בחלופות בריאות, משתלמות וסביבתיות יותר, כדוגמת גז טבעי ואנרגיה סולארית, אחרת תהא זו בכייה לדורות".