מזוז סגר את התיק נגד אולמרט בפרשת כרמיה מחוסר ראיות מספיקות

עם זאת, מזוז מציין כי "החקירה הותירה תמיהות וסימני שאלה" ■ רה"מ לשעבר נחשד כי קיבל הנחה משמעותית ברכישת דירה בירושלים בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים עבור החברה המוכרת

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט כצפוי לסגור את תיק החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת כרמיה - וזאת מחוסר ראיות מספיקות.

ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה ותוך אימוץ עמדת המשטרה. "החקירה הותירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה", כותב מזוז בהחלטתו.

"כאשר קיימים חילוקי דעות שמאיים באשר לעצם קיומה של הנחה חריגה ממחיר השוק של הדירה, ונוכח ההסברים שהועלו בחוות-הדעת השמאיות מטעם אולמרט ואלומות באשר למחיר הרכישה - אין במחיר הרכישה כשלעצמו כדי ללמד על 'עסקה' בין הצדדים, למתן הנחה במחיר הדירה תמורת הפעלת השפעתו של אולמרט על עובדי עירייה. בחומר החקירה לא נמצאו גם ראיות אחרות שהיה בהן כדי להוכיח קיומה של 'עסקה' מעין זו. כמו כן, לא נמצאו כאמור ראיות מספיקות גם באשר להתערבותו של אולמרט והפעלת השפעתו בעירייה לקידום הבקשות בעירייה", מסביר מזוז.

החקירה העלתה כי גורמים בעיריית ירושלים נתנו טיפול מועדף לפרויקט כרמיה, אולם לא נמצאו ראיות מספיקות לביסוס החשד שהטיפול החריג נבע מהתערבות אולמרט או נעשה בידיעתו, וזאת להבדיל מיוזמת גורמים בעירייה שביקשו להיטיב עימו כראש העיר לשעבר. כפי שפורסם ב"גלובס", כמה מעובדי עיריית ירושלים צפויים לעמוד לדין בפרשה.

ביסוד הפרשה עמד החשד שכאשר כיהן אולמרט כשר התמ"ת, הוא קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת דירה ברחוב כרמיה 8 בירושלים, וזאת בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בנייה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט במסגרתו אמורה היתה להיבנות הדירה. אולמרט נחשד בתיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים ואי-דיווח על קבלת מתנה.

בפרקליטות מחוז ירושלים כתבו למזוז חוות-דעת לפיה אין די ראיות להגשת כתב אישום. בשבוע שעבר קיים מזוז דיון בהשתתפות ראשי הפרקליטות ואנשי המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, בסיומה הוחלט - על דעת כלל המשתתפים - לסגור את התיק.

אף שהחקירה לא הסירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, מנמק מזוז, לא נמצאו די ראיות לכך שאולמרט קיבל מ"אלומות" הנחה כספית משמעותית, בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעירייה.

החקירה העלתה כי בני-הזוג אולמרט שילמו ל"אלומות" 1.2 מיליון דולר במזומן עבור דירה בשטח 260 מ"ר בשתי קומות וכן מרתף וגינה צמודה. מדובר במבנה טמפלרי, שהזכויות בו הוחזקו על-ידי מספר גורמים, כאשר הבנייה המיועדת חייבה פירוק והרכבה של המבנה וקבלת אישורים שונים, וזאת בהתחשב בין היתר בכך שמדובר במבנה המיועד לשימור.

חוות-דעת שערכה שמאית מטעם משרד מבקר המדינה קבעה כי שווי השוק של הדירה עמד אז על 1.68 מיליון דולר, אך בהתחשב בכך שהתשלום בוצע במזומן, הועמד שווייה על 1.53 מיליון דולר. לפיכך קיבל אולמרט לכאורה הנחה של 20% משווי הדירה, מעבר להנחת מזומן.

מחיר סביר

הבעלים של "אלומות", גיל מסטי, טען בעדותו כי הסיבה למחיר הנמוך יחסית שנקבע נעוצה בשיקולים מימוניים ובשיטת העבודה של החברה בשיווק הפרויקטים שיזמה. לטענתו, הוא העדיף שלא להסתמך על מימון באמצעות בנקים, אלא לשווק את הנכס עוד לפני השלמת רכישת הזכויות בו, ובאמצעות התשלום מהקונה הראשון לממן את המשך רכישת הזכויות בנכס, וכך הלאה עד להשלמת רכישת מלוא הזכויות.

אולמרט טען כי ההצדקה למחיר הנמוך נבעה משתי סיבות: הסיכונים שהיו קיימים מבחינתו בעת חתימת ההסכם עם "אלומות", שכן באותה עת "אלומות" טרם רכשה את מלוא הזכויות בנכס וטרם הוצאו היתרי הבנייה, ולפיכך בשלב זה שררה אי-ודאות ביחס לסיכויי השלמת העסקה. שנית, הוא שילם את כל הסכום במזומן ומראש, ועל-פי חוות-דעת שמאיות מטעמו, הדבר מקנה הנחה של 10%. הן "אלומות" והן אולמרט הגישו חוות-דעת שמאיות נגדיות הקובעות כי בהתחשב בתשלום במזומן ובסיכוני העסקה, המחיר שנקבע הוא מחיר סביר וראוי.

נוכח ההסברים שנתמכו גם בחוות-דעת שמאיות, אומר מזוז, "לא ניתן היה לשלול את גירסת אולמרט ו'אלומות' בנוגע לקיום ההנחה. בנוסף, לא הוכחה דיה התערבות מצד אולמרט או הפעלת השפעה על-ידו או מטעמו אצל גורמי העירייה לקידום הפרויקט. אולמרט עצמו הכחיש כל קשר לפעולות חריגות שנעשו בעירייה, וטען כי לא פנה לאף גורם בעירייה כדי שיבדוק, יסייע, או יזרז את ההליכים, ואף לא ביקש מגורם כלשהו שיפנה מטעמו. אמנם קיימות עדויות שונות של פקידי עירייה על כך שהטיפול בפרויקט כרמיה בעירייה היה חריג ולא שגרתי, והגורמים בעירייה ידעו כי ראש העיר לשעבר אולמרט רכש שם דירה, אולם לא היו ראיות שפעילות זו נבעה מהתערבותו של אולמרט.

מנגד, אמנם קיימות עדויות לפיהן מהנדס העיר דאז, אורי שטרית, שהיה בקשרי ידידות עם אולמרט, הפעיל השפעתו על גורמים שונים לקידום הטיפול בבקשות הקשורות לפרויקט. ואולם, שטרית הכחיש טענות אלה, והעדויות בעניין מעורבותו של אולמרט נותרו עדויות שמיעה וסברה שלא נמצא להן תימוכין.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "3 שנים של חקירה בלתי נגמרת, של הדלפות מגמתיות ושל שלל הצהרות מתלהמות ופוגעניות כנגד אולמרט מסתיימות היום בקול דממה דקה. מדובר בהחלטה שהיתה צריכה להתקבל כבר מזמן - ולא אחרי 3 שנים לאחר שהורידו כבר ראש ממשלה מכהן. פרשה זו מתווספת לפרשת בנק לאומי שנסגרה אף היא, ואין לנו ספק כי בסופו של דבר זה יהיה גורלן גם של יתר הפרשות".

כל פרשות אולמרט

* טלנסקי - הוחלט להעמידו לדין בכפוף לשימוע באוגוסט.

* ראשונטורס - הוחלט להעמידו לדין בכפוף לשימוע באוגוסט. לא ברור אם אולמרט יתייצב.

* מרכז ההשקעות - הוחלט להעמידו לדין בכפוף לשימוע באוגוסט.

* הרשות לעסקים קטנים - המשטרה המליצה להעמידו לדין. מזוז טרם הכריע.

* כרמיה - התיק נסגר כעת מחוסר ראיות.

* בנק לאומי - התיק נסגר מחוסר ראיות.