ה"זובור" של כץ לעיני: מתנגד לפשרה שגיבש בעניין הלנות השכר

באופן אירוני, עיני הוא זה שאיפשר לכץ לשמש כחבר כנסת במקביל לתפקידו כיו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית ■ כץ שוב דחה את ההצבעה על הצעת החוק שנועדה להחיל דין פלילי על מעסיקים שמלינים שכר

יו"ר ועדת העבודה בכנסת, חיים כץ, ממשיך לעשות "זובור" ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני. כץ שוב דחה את ההצבעה על הצעת החוק שנועדה להחיל דין פלילי על מעסיקים שמלינים שכר, גם לאחר שעיני גיבש הצעת פשרה המוסכמת על מי שהסתייג ממנה בעבר: חברי סיעת ש"ס, משרד המשפטים ומשרד התמ"ת.

באופן אירוני, כץ משמש כחבר כנסת בזכות עיני, במקביל לתפקידו כיו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית. בשנת 2007 נחשף ב"גלובס" הדיל בין השניים: כץ ירוץ ברשימה משותפת לבחירות בהסתדרות יחד עם עיני ובכך יחדל להוות גורם אופוזיציוני ליו"ר, ועיני יבטל בתמורה את ההחלטה שקיבל יו"ר ההסתדרות הקודם, עמיר פרץ, לפיה יו"ר ועד עובדים לא יכול לשמר כחבר כנסת.

היום, לעומת זאת, נראה כי כץ מתעקש להוכיח לעיני מי בעל הבית. "הכנסת היא הריבון, גם אם הושגה פשרה כזו או אחרת", מבהירים בסביבתו של כץ. "אין כאן שום עניין אישי, ולשניהם מטרה משותפת להגן על העובדים. יחד עם זאת, יו"ר הוועדה רוצה להביא לחקיקה שאין בה לקונות", הם מוסיפים. לראייה, בוועדת העבודה מציגים חוות דעת של היועצת המשפטית, לפיה יש לבצע מספר תיקונים טכניים בהצעה.

כץ טוען כי החוק החדש יפגע בראשי רשויות ומועצות דתיות שנאלצים להלין שכר בשל בעיות שנמצאות מחוץ לשליטתם. "מה דינם של ראשי ערים שירשו חובות עבר? מהי האחריות של הממשלה ושל השרים הרלוונטיים על הלנת שכר לעובדים?", שאל כץ בדיון שהתקיים היום.

בפועל, הצעת הפשרה שגיבש עיני בשבוע שעבר, קובעת כי כתב אישום פלילי יוגש רק אם הלנת השכר נמשכה שלושה חודשים לפחות, כאשר לא יוחל דין פלילי על מעסיק שיוכיח כי ההלנה נעשתה שלא בשליטתו. הפשרה הזו מוסכמת גם על משרד הפנים, הממונה על הרשויות המקומיות, אבל כץ נותר עדיין בשלו.

"נוצר מצב אבסורדי שלחברת חשמל חייבים לשלם ולמקורות חייבם לשלם ומיסים חייבים לשלם כי מדובר באחריות פלילית, אבל לעובדים לא חייבים לשלם", אמר בדיון עיני. "יש דוגמאות חיות המוכיחות כי ישנם עובדים בישראל שלא מקבלים שכר על עבודתם יותר משנה, ואין אף אחד שפוצה פה למענם . עד מתי?", שאל עיני. גם ח"כ שלי יחימוביץ' יצאה להגנת החוק: "הפשרה שהתקבלה בין הממשלה וההסתדרות מקובלת מאוד. באמת קשה שביד אחת הממשלה הולמת במענקי האיזון של הרשויות וביד שנייה המדינה מטילה סנקציות. אבל כאשר ראשי ערים מציגים זאת כאילו 'היישוב יסבול', אני שואלת מי זה הישוב? האם הוא לא כולל את העובדים שלא מקבלים שכר? אין עוול חמור יותר מעובד שלא מקבל את כספו. הלנת שכר הפכה לעניין פרוע ביותר".

בתום הדיון נפגשו עיני וכץ יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה, ופעלו לניסוח מספר שינויים בהצעת החוק. אם הפעם כץ יתרצה, הוא יביא את ההצעה להצבעה נוספת בישיבה שתתקיים מחר (ג') בשעה 11:00.