מרוויחים דרך טוויטר

עד שטוויטר תפתח את המודל העסקי שלה, יש כבר מי שמשתמש בו לקידום עסקיו

ההצלחה של שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר חייבת להיות מתורגמת למונחים כספיים, כי אחרת לא תהייה הצדקה לפעילותו ולקיומה של חברה המנהלת אותו כעסק. אם להאמין לפרסומים לגבי כוונת פייסבוק וApple לקנות את טוויטר ב-200 ו-700 מיליון דולר בהתאמה, יש מי שמאמין שטוויטר בדרך להיות "הדבר המסחרי הבא" ברשת, ולהמשיך בכך את המסורת שהחלה בה אמזון, סללה eBay והניפה למרומים Google.

חברות קמעוניות גדולות הבינו את היתרון של הנוכחות בטוויטר וחלקן כבר נמצאות שם כדי לשמור על המיתוג שלהן ולשדרג את שירות הלקוחות וקידום המכירות. ניתן באמצעות לנהל שיחות עם הלקוחות, לענות על שאלות ולקדם מכירות. יש חברות המריצות מבצעים ומציעות קופונים בטוויטר.

חלוצת המכירות בטוויטר הינה חברת המחשבים DELL אשר פתחה דף בשם Dell outlet
והגיעה בזמן קצר ל630 אלף עוקבים. בסוף 2008 הציגה דל מעל מיליון דולר מכירות באמצעות טוויטר וכמה חודשים לאחר מכן עברה דל את שני מיליון הדולר מכירות בערוץ זה. ההצלחה של "דל" היוותה סמן ימני לחברות גדולות נוספות כמו "זאפוס", "ג'ט בלו" ומותגים נוספים המפיקים תועלת עסקית מהטוויטר.

"זאפוס" היא חנות הנעליים המקוונת הגדולה בעולם, zappos.com, שהגיעה למוניטין שלה באמצעות שירות לקוחות יוצא דופן. למנכ"ל החברה יש יותר מ-36 אלף עוקבים ששותים בצמא את הטוויטים שלו. הוא משתדל לענות על כל השאלות ורואה בטוויטר פלטפורמה לשמירת קשר חיובי עם הלקוחות. גם רשת "הום דיפו", נכנסה לאחרונה לטוויטר כאשר שרה מולינרי, מנהלת תקשורת לקוחות עונה על שאלות לקוחות, מציעה פתרונות ומספרת על מבצעים.

חברת התעופה "ג'ט בלו" "מצייצת" ומוכרת בחשבון שלה בטוויטר מבצעים מיוחדים שהיא עורכת מדי שבוע ליעדים שונים ברחבי ארה"ב. "הרץ" משתמשת בחשבון הטוויטר שלה לפרסם הנחות חודשיות וקופונים להשכרת רכב.

נכון שהמודל העסקי של טוויטר הוא עדיין לוט בערפל, אך ברור לכל כי כאשר מספר החברות והרשתות הקמעוניות המשתמשות בטוויטר גדל והולך, ובמקביל גם גדל היקף ההכנסות שלהן, הרי שלא ירחק הזמן ויפותח גם המודל העסקי.

אחת הדרכים היא לבנות מודל משתמש פרימיום למותגים, מפרסמים ואנשי יחסי ציבור ולגבות מהם תשלום חודשי עבור השימוש באתר. טוויטר תוכל בעתיד להרחיב את היכולת לעקוב אחרי השיחות באתר, לבנות סטטיסטיקות ממוקדות ולמכור אותן למותגים המעוניינים להגיע לקבוצות מטרה של משתמשים.

טוויטר כמובן יכולה לצעוד במסלול הקלאסי ולהכניס באנרים, מודעות טקסט ולהטמיע דפי באתר מערכי מכירות של מוצרים ולגזור את חלקה מהעסקות.

ממסמכים אשר נגנבו ממחשבי החברה על ידי האקר ואשר פורסמו בבלוג "טק קראנץ' בסוף השבוע שעבר נחשף שלטוויטר תחזית הכנסות שנתיות בגובה 1.5 דולר ושאיפה להגיע למילארד משתמשים עד 2013.

עד שטוויטר תצא עם מודל עסקי ראוי, מעניין לעקוב אחר החשיבות שאותה מעניקים מייסדיה הצעירים לערכים. טוויטר משקיע בערכים כמו שירות ללקוח, העצמת חווית המשתמש, הפצת הרשת בעולם ומיקוד בפיתוח מאפיינים נוספים.

• הכותבת היא מנהלת "מיכל אדר תקשורת ברשת"
eder@e-signon.com