חשד: מנהל תיקים הוציא במירמה מלקוחותיו מאות אלפי שקלים

עמי גורבץ', המשמש כמרצה ומנהל במרכז הדרכה ללימוד שוק ההון בירושלים, חשוד שקנה מלקוחותיו ניירות ערך בזול ומכר להם אותם בחזרה ביוקר ■ הוא שוחרר לאחרונה למעצר-בית

בית משפט השלום בתל-אביב שיחרר באחרונה למעצר-בית את מנהל התיקים עמי גורבץ', שנחקר ברשות ניירות ערך בחשד שהוציא במירמה מאות אלפי שקלים מלקוחותיו, בכך שקנה מהם ניירות ערך בזול ומכר להם אותם בחזרה ביוקר.

גורבץ' חשוד בעבירות של תרמית בניירות ערך וקבלת דבר במירמה ובעבירות לפי חוק הסדרת הייעוץ בשיווק וניהול תיקי השקעות.

גורבץ' הוא בעל רישיון לניהול תיקים מ-2003, ומשמש גם כמרצה ומנהל במרכז הדרכה ללימוד שוק ההון בירושלים בשם "מרכז ייעוץ והדרכה" משנת 2002.

על-פי החשד, בין ינואר 2008 ליוני 2009 סחר גורבץ' במספר מניות באמצעות 3 חשבונות על שמו ובאמצעות חשבונותיהם של עשרות לקוחות שהפקידו את כספם בידיו. רוב לקוחותיו היו תלמידים בקורס שהעביר במרכז הייעוץ.

גורבץ' חשוד כי ביצע פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך בחשבונותיו ובחשבונות לקוחותיו, תוך כדי ביצוע עסקאות מתואמות בין חשבונותיו האישיים לבין חשבונות הלקוחות, תוך יצירת רווח בחשבונותיו האישיים על חשבון הלקוחות.

בבקשת השחרור בערבות שהגישה היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, עו"ד ציפי גז, נטען כי גורבץ' ניצל את מעמדו כמנהל תיקים ופעל במסחר באופן תרמיתי, בשני דפוסי פעולה עיקריים:

בדפוס אחד הוא ביצע עסקאות מתואמות (נוגדות) בין חשבונותיו האישיים לחשבונות הלקוחות, בטווח של דקות בודדות. גורבץ' הסתיר כמובן מלקוחותיו את העובדה שהוא הצד השני לעסקה. כן פעל בכיוון ההפוך, באופן שרכש בבורסה ניירות ערך בשערים נמוכים ומכר אותם ללקוחותיו בשערים גבוהים יותר.

הדפוס השני היה ביצוע עסקאות מתואמות בין חשבונות הלקוחות לבין עצמם וכן ביצוע עסקאות עצמיות בין חשבונותיו האישיים, כדי ליצור את פערי השערים הרצויים לו, תוך ניפוח מחזורי המסחר במניות והשפעה על שעריהן.

בין היתר הפר בכך גורבץ' את הוראות חוק הייעוץ, האוסרות על בעל רישיון ניהול תיקים להחזיק ולרכוש ניירות ערך עבור עצמו.

השופט בני שגיא שיחרר אותו, כאמור, למעצר-בית שהסתיים אמש (ב') וחייבו להפקיד ערבויות כספיות. (מ' 13338/09).