החטיבה הפיננסית של בנק הפועלים: "ברזיל תצא ראשונה מהמשבר"

החדשות מברזיל חיוביות: הריבית במגמת ירידה, התל"ג יתכווץ השנה רק ב-1%, וסוכנויות הדירוג שוקלות להעלות את דירוג המדינה ■ "אחד השווקים המעניינים ביותר להשקעה", אומרים בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים

בשיאה של הגאות בשווקים הפיננסיים, טרום המשבר, ארבעה שווקים מתעוררים היו הכוח המניע החדש בעולם: מדינות ה-BRIC, ראשי התיבות של שמותיהן של ברזיל, רוסיה, הודו וסין. הן היו החלום הגדול - וגם המימוש, עם תשואות דו ספרתיות גבוהות במיוחד.

אולם מאז השיא נפרדו דרכיהן, והמיתון הדגיש את ההבדלים בין ארבעת השווקים. בקצה אחד של הסקלה נמצאת רוסיה, עם בעיות אינספור וקושי אמיתי לצמוח, ובקצה הנגדי ברזיל, שמתמודדת לא רע עם המשבר וצפויה להיות אחת המדינות הראשונות שתתאושש ממנו.

"המשבר החמור שפקד את השווקים בעולם כולו פגע, כצפוי, גם בכלכלת ברזיל. עם זאת, מבין המדינות המתפתחות, ברזיל היא - וצפויה להיות - בין הכלכלות שיתמודדו בצורה הטובה ביותר עם המשבר, בעיקר הודות לייצור תעשייתי מגוון, ייצוא רחב ושוק מקומי מפותח". זהו לב הטענה של יקירה אזיאל ועירית מוצרפי מהחטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, שחיברו סקירה מיוחדת על השוק הברזילאי.

זו עמדה מנומקת, כמובן. "המשבר פגע בפעילות הכלכלית בברזיל, אבל ההערכה היא שלא לאורך זמן", הן אומרות. ברבעון הראשון התכווץ התוצר ב-3.3% במונחים שנתיים, בשל הירידה החדה בהיקף ההשקעות.

עם זאת, הצריכה הפרטית וההוצאה הציבורית מיתנו מעט את הירידה בתוצר, ובכך מוצאות אזיאל ומוצרפי סימן להתחלה אפשרית של התייצבות. "בסיכום שנתי צפוי התוצר להתכווץ ב-1%, אך כבר ברבעון הקרוב הוא צפוי לעבור לתוואי צמיחה חיובי".

הריבית תמשיך לרדת

נקודת חוזק נוספת היא ההתחזקות הניכרת במטבע המקומי, הריאל. "מתחילת השנה התחזק הריאל הברזילאי ב-16% מול הדולר. הירידה המשמעותית בשנאת הסיכון וחזרת המשקיעים הזרים לשווקים המתעוררים היו הגורם המרכזי למגמה זו", נכתב בסקירה.

הייסוף בריאל אף הוזיל את מחירי המוצרים המיובאים ותרם לירידה באינפלציה. ירידה נוספת בשנאת הסיכון תתמוך בהמשך התחזקות הריאל, ועל רקע זה - לא צפויה העלאת ריבית בברזיל בשנה הקרובה.

כדי לעודד את הפעילות הכלכלית, מתחילת השנה מוביל הבנק המרכזי הברזילאי מדיניות מוניטרית מרחיבה, במסגרתה הופחתה הריבית מרמה של 13.5% לרמה של 9.25%. תהליך זה צפוי להימשך וההערכות הן כי הריבית תרד ל-8.75%. בבנק הפועלים מעריכים כי זו הרמה בה תישאר הריבית בברזיל במחצית הראשונה של 2010, כשרק בסוף השנה היא צפויה לעלות לרמה של 9.5%.

נקודה חיובית נוספת היא הנחישות ומהירות התגובה של מקבלי ההחלטות בברזיל כלפי המשבר. "עמידתן האיתנה של הממשלה והמערכת הפיננסית המקומית בניסיון להקל על שוק ההון המקומי, כללו צעדי הרחבה במטרה לעודד את הצריכה הפרטית ולהגדיל את האשראי הצרכני", טוענים בבנק הפועלים. בהתאם הופחתו מיסים שונים, והוזרמו כ-100 מיליארד דולר למערכת הבנקאית במדינה.

כבר אפשר לראות סימנים ראשונים להתאוששות בברזיל - למשל ביציבות הייצור התעשייתי והצריכה הפרטית ובביקושים של סין למחצבים הברזילאים. גם שוק העבודה מזרים נתונים שמעידים על יציבות, רמת המינוף של החברות נמוכה יחסית והגירעון במאזן התשלומים צפוי להצטמצם.

סוכנויות הדירוג כבר השתכנעו. הן הותירו את דירוג האשראי של ברזיל על כנו, ובמודי'ס אף שוקלים להעלותו בשנה הקרובה. ואנחנו בתקופה של הורדות דירוג, נזכיר.

האתגרים

למרות נקודות החוזקה הרבות, עומדים בפני ברזיל לא מעט אתגרים - מרביתם נובעים מאיומים חיצוניים. "תלותה הגבוהה של ברזיל בהשקעות הזרות, שבמשבר האחרון ספגו פגיעה קשה, ובמימון הבינלאומי, שהתייקר בעקבות עלייה חדה במרווחים הפיננסיים, היו עד לא מכבר נקודות סיכון מרכזיות, מהן לא ניתן היה להתעלם", נכתב בסקירה של בנק הפועלים.

הידרדרות הכלכלה העולמית למיתון ארוך מהצפוי עשויה לפגוע גם בברזיל, בעיקר דרך סעיף הייצוא. התחזקות שנאת הסיכון - תוצר לוואי של גלישה למיתון עמוק - עלולה להוביל למשיכה מחודשת של כספי הזרים מחוץ למדינה. בעיני המשקיעים הזרים, התנודתיות הגבוהה במחירי הסחורות, להם קורלציה גבוהה לשוק הברזילאי, היא אלמנט של סיכון. בבנק הפועלים מוסיפים את הבחירות של 2010 כגורם אי ודאות שיש לקחת בחשבון.

כבר ראינו את השפעת הגורמים הללו על ברזיל. גלישת הכלכלה האמריקנית למיתון בשלהי 2007 גררה אחריה גם את מדד הבווספה הברזילאי. "תיאוריית ה-Decoupling, שליוותה את השווקים מאז פרוץ המשבר, לפיה תיתכן היפרדות של הכלכלות המתפתחות מזו של ארה"ב (כלומר שהכלכלות המתפתחות ימשיכו לצמוח במהירות בשעה שכלכלת ארה"ב מתכווצת) התנפצה במחצית השנייה של 2008", טוענות אזיאל ומוצרפי.

לטענתן, הסנטימנט החיובי שליווה את השווקים המתפתחים במחצית הראשונה של 2008, התחלף במחצית השנייה באווירה פסימית. בהתאם, שוק המניות הברזילאי, שהצליח לשמור על תשואה חיובית של 15% בתחילת 2008, הצטרף בהמשכה למגמה העולמית ואיבד 60% - בעיקר לאחר קריסת ליהמן ברדרס.

הבווספה הוסיף 42% מהמשבר

גם את משמעות שנאת הסיכון של המשקיעים הזרים ומשיכת הכספים המאסיבית שלהם ברזיל כבר חוותה. במחצית השנייה של 2008, משקיעים רבים, בעיקרי אמריקניים, משכו את כספם מהשווקים המתעוררים הביתה. אך מאז מארס האחרון, נקודת השפל הנמוכה ביותר במשבר, החל ראלי במניות, והוא בא לידי ביטוי גם בשיפור במכלול אינדיקטורים פיננסיים בולטים, כמו מדד ה-VIX (המכונה גם מדד הפחד), מדד ה-Ted Spread (המייצג את הפער בין ריבית הליבור לאג"ח של ממשלת ארה"ב לשלושה חודשים) והמרווחים בשוק האג"ח.

מאותה נקודת שפל התחזק הבנצ'מרק הברזילאי, מדד הבווספה, והוסיף כ-42% במונחי המטבע המקומי. "בד בבד עם הסנטימנט החיובי, חלה עלייה במכפיל הרווח החזוי של המדד לכ-9.8, לאחר שירד משמעותית לרמה של 7.5 בלבד בדצמבר 2008. כיום הוא קרוב לממוצע הרב-שנתי שלו", מציינים בפועלים.

את כל הנקודות הללו משקללים בבנק להמלצת השקעה בברזיל. "סימני התייצבות ראשוניים בכלכלה הגלובלית, ובפרט בכלכלות המתפתחות, מעלים את כדאיות ההשקעה בהן", טוענים שם. "מדיניות מוניטרית ופיסקלית תומכת, ייצוא רחב, עלייה בביקושים מצד סין תוך התייצבות בביקושים מבית, ממצבים את השוק הברזילאי כאחד המעניינים ביותר להשקעה".

איך משקיעים?

במסגרת הקצאת הנכסים הגלובליים המומלצת, בבנק הפועלים ממליצים על משקל יתר של כ-15% מהרכיב המנייתי הגלובלי בתיק לטובת השווקים המתעוררים. זאת, לעומת 10% בלבד במדד ה-MSCI Acwi (מדד שמשקף השקעה בעולם כולו - All Country World Index), בו לברזיל משקל של 2.5%.

יש מספר כלים להשקעה בברזיל, פרט להשקעה ישירה במניות במדינה. בארץ ובעולם קיימות לא מעט קרנות נאמנות ותעודות סל רלבנטיות. בבנק הפועלים ציינו הפעם שני ETFs - תעודות סל אמריקניות הנסחרות במתכונת של קרן נאמנות - מתאימים:

iShares S&P Latin America 40 (סימול: ILF): תעודה העוקבת אחרי מדד S&P Latin America 40, המורכב מ-40 החברות הגדולות והסחירות באמריקה הלטינית. הקרן נסחרת בדולר אמריקני בארה"ב, וברזיל ומקסיקו מהוות כ-86% ממנה. הסקטורים העיקריים בקרן הם הבנקאות, הנפט והגז, הטלקום והמחצבים.

חמש האחזקות הגדולות ביותר של התעודה הן חברת הטלקום America Movil (סימול: AMOV), חברת האנרגיה פטרוברה (סימול: PBR), הבנק Banco Itau, חברת הכרייה והחומרים Vale (סימול: Vale) ו- Banco Bradesco(סימול: BBD). *

iShares MSCI Brazil (סימול: EWZ): קרן שעוקבת אחר מדד Brazil, וכוללת חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה המקומית, שנחשבת לגדולה ביותר בדרום אמריקה. הקרן נסחרת בארה"ב ונקובה בדולרים. הענפים העיקריים, שמהווים כ-65% מהקרן, הם נפט וגז, מחצבים ובנקאות.

חלק מאחזקותיה הגדולות דומיננטיות גם בתעודה ILF. כך, למשל, חברת האנרגיה פטרוברה (25% מנכסי הקרן), Vale, בנק ITAU ובנק ברדסקו.

roee-b@globes.co.il