מיומנו של איש היי-טק: על מודו להימנע מחטא הדיבורים לפני מעשים

אומרים שהסלולרי החדש של מודו יבטל את הצורך בשדרוגים תכופים של המכשיר שלנו, אך דיבורים בשלב מוקדם יוצרים ציפיות שווא שיהיה קשה לעמוד בהן מאוחר יותר

הידיעה על השקתו של מכשיר ה-Modu החדש ברשת סלקום השבוע, הותירה אותי מבולבל.

אם לחבוש לרגע את מגבעת הציניקן שלי, תהרגו אותי אבל אני לא מבין למה צריך את הדבר הזה. ליבה סלולרית קומפקטית וזולה, זה נשמע הגיוני. אחר-כך, קונים ג'קטים עם טלפון, GPS, מצלמה ונגן? נדמה לי שיש כבר כמה מכשירים היום שמוכרים את כל זה במכשיר אחד.

אומרים שמודו יבטל את הצורך בשדרוגים תכופים של הסלולרי שלנו. והג'קטים? אותם לא צריך להחליף? ואת הליבה הקומפקטית? וזה עוד לפני שדיברנו על האספקטים הפרקטיים של המודו: לשים ג'קט, להוציא להחליף, לשכוח, למצוא, לקחת ג'קט אחר, להרכיב, להחליף, להוציא. בואו נחשוב כולנו ביחד על משהו יותר טוב לעשות עם יותר מ-90 מיליון דולר.

לפני שכל תעשיית ההיי-טק הישראלית מתנפלת עליי, שהעזתי להעביר ביקורת על הסטארט-אפ החם, שנחשב למבטיח ביותר בישראל, אני יכול גם לחבוש את הכובע השני, של איש ההיי-טק המפרגן, המאמין והחולם. נחמד יותר להיות הסנגור של המיזם הענק הזה ולתת לו את המחמאות המתבקשות.

סוף-סוף מיזם עם בשר, ממומן היטב, עם פוטנציאל להיות הנוקיה הישראלית הבאה. עם יזם שכבר הוכיח את יכולותיו, את החזון שלו, וגם את היכולת לעשות כסף.

זהירות מיוהרה

יעבור זמן רב עד שנדע מה יעלה בגורלה של מודו. עד לאותו יום מסקרן, תצטרך חברת הסטארט-אפ הזו להמשיך ולפעול תחת הנחות העבודה שנכונות לעוד אלפי סטארט-אפים ישראליים, גם כאלו שלא גייסו עדיין 90 מליון דולר (והם יותר באזור של 90 אלף דולר בתוספת הלוואה מאחד החברים של היזם).

כמו סטארט-אפים אחרים, היא תצטרך להיזהר שלא לחטוא בחטא היוהרה. גם לסטארט-אפים המדהימים בעולם, ראויה מידה של צניעות. מההתפארות והגאוותנות שבהן אנו חוטאים לפעמים, לא יכול לצאת שום דבר טוב.

כמו חברות אחרות, היא צריכה להימנע מחטא הדיבורים לפני מעשים. בכל סטארט-אפ יש את השלב שבו מפתחים את המוצר, עורכים מחקרים ובונים את המודל העתידי. בשלב הזה עדיף פשוט לשתוק. הדיבורים בשלב זה עלולים ליצור ציפיות שווא שיהיה קשה לעמוד בהן מאוחר יותר.

היא תצטרך להימנע גם מחטא המוצר הלא מוכן. הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות הוא להבטיח שהמוצר יהיה מוכן להשקה בתאריך מסוים ואחר-כך לא לעמוד ביעד זה.

גם אם השוק העולמי קרס, וגם אם מנהלים בכירים בחברה עזבו, וגם אם יצרני משנה פשטו את הרגל - בשלב שבו לא סיפקת את הסחורה, הכל זה כבר בחזקת תירוצים.

וגם יש להימנע מחטא החדשנות המיושנת. צריך אומץ להשיק מכשיר חדש שלא תומך בדור השלישי, בלי ממשק מגע, ולספר שהמכשיר הבא יושק רק בעוד שנה.

ועוד מילה לדב מורן, המייסד והמנכ"ל. תגיד, אתה יכול לסדר לי איזה מכשיר קטן לפני כולם? חבר שלי סיפר לי שיהיה בקבוצת הנבחרים שלכם, הקבוצה המצומצמת שתקבל את המכשיר לפני כולם, וזה פשוט מוציא אותי מדעתי.

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק