רומניה: "הסחר בביציות - כמו מעשי ד"ר מנגלה"; יוגשו אישומים

(עדכון) - הרשויות ברומניה מתכוונות להגיש בקרוב 22 כתבי אישום בפרשה, בין היתר נגד הרופאים מישראל ■ התקשורת הרומנית מדווחת כי הרשויות מבקשות לחקור בפרשה גם את ד"ר דב קליין, המנתח הפלסטי הישראלי

הרשויות ברומניה לא מבזבזות זמן בכל הקשור ל"פרשת הביציות", והן כבר מדווחות על הכוונה להגיש בקרוב 22 כתבי אישום בפרשה.

בין הנאשמים נכללים בעלי המרפאה המקומית בבוקרשט, הישראלי הארי מירון ובנו יאיר, וכן ככל הנראה גם פרופ' נתן לויט וד"ר ג'ניה זיסקינד, שנתפסו עלי-ידי השוטרים הרומנים בפשיטה על המרפאה ביום א'.

נאשמים נוספים שיזכו לכתבי אישום הם עובדים שונים במרפאה, ובמיוחד כאלה שעסקו בתיווך בין הנשים הרומניות למקום.

מעצרם של הישראלים הוארך אתמול (ג') ב-29 ימים, ובדיון שהתקיים בעניינם התרשמו השופטים כי אל המרפאה הגיעו נשים שתרמו ביציות באופן תדיר, מה שמעיד על שיטתיות לכאורה.

התביעה מייחסת לנאשמים ניצול של נשים על רקע כלכלי, ואף של קטינות בנות 15. נשיא המועצה הרפואית ברומניה הרחיק לכת והשווה את הנעשה במרפאה למעשיו האיומים של ד"ר מנגלה ממחנה אושוויץ.

שר הבריאות הרומני, איאון באזק, הסביר לתקשורת המקומית כי מזה מספר חודשים שהרשויות מודעות לסחר בביציות שמתרחש לכאורה במרפאה, אולם הן חיכו לתזמון הנכון.

לדבריו, הפשיטה על המרפאה התקיימה רק לאחר שנודע כי באותה עת מתקיימת פעילות של סחר לכאורה, ולראייה נמצאו במקום נשים מקומיות לצד כסף רב.

"יש חוק ברומניה שאוסר על סחר באיברים, וסחר בביציות הוא סחר באיברים לכל דבר", הבהיר השר.

בניגוד לטענות שנשמעות מצד משפחות העצורים הישראליים, מדגיש השר הרומני כי האישורים שניתנו למרפאה היו עבור הפריות מבחנה - ולא עבור תרומת ביציות.

השר הדגיש עוד כי בדיקה שנערכה במרפאה מעידה על כך שהציוד במקום בהחלט עונה על הסטנדרטים המקובלים, אולם "אין זה מנקה את אנשי המרפאה מאשמה של סחר באיברים".

גם ד"ר דב קליין חשוד?

התקשורת הרומנית מדווחת כי הרשויות במדינה מבקשות לחקור בפרשה גם את ד"ר דב קליין, המנתח הפלסטי הישראלי שאהוד במיוחד על הידוענים בארץ.

על-פי הפרסומים, קליין שימש כמנתח פלסטי באחת המרפאות שבבעלות יאיר מירון, אחד העצורים בפרשה. קליין גם הצטלם למודעת פרסומת של המרפאה.

בראיון לגלי צה"ל הכחיש קליין את מעורבותו בפרשה.

בארץ: הביקורת על ליצמן נמשכת

בינתיים, נמשכת בארץ הביקורת מצד גורמים בקופות-החולים כנגד סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. האחרון הבהיר כי משרד הבריאות יבדוק את מעורבותן של הקופות בפרשת הביציות, והאם הקופות פעלו שלא כדין.

"במקום להאשים אותנו בהאשמות נטולות יסוד, שיחשוב איזה מסר הוא מעביר כשהוא משלם ערבות אישית לאמא המרעיבה בירושלים", עקצו באחת הקופות.

ליצמן, מצידו, אינו מתרגש. בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "מי שיש לו משהו לומר - שיעשה כמוני, שיקום ויאמר. אם צריך לבדוק, לא נהסס לבדוק כל מה שצריך".