נשואים ועובדים יחד? זה חוסך מס

יש לכם עסק משותף עם בן הזוג? כך תשלמו פחות מס

כאשר אחד מבני הזוג עובד בעסק ששייך לבן זוגו, או לחלופין כאשר בני זוג מנהלים יחד חברה, מחשבים את המס על הכנסותיהם באופן מאוחד. כלומר, מצרפים את הכנסתו של בן זוג אחד להכנסת בן הזוג בעל ההכנסה הגבוהה, ועל ההכנסה המצטברת של שניהם מפעילים את מדרגות המס ונקודות הזיכוי.

איך נערך החישוב:

חישוב המס ייערך על פי מדרגות המס של ההכנסה המאוחדת, ונקודות הזיכוי יוענקו פעם אחת, על פי זכאותו של בן הזוג בעל ההכנסה הגבוהה, וזאת בתוספת נקודת זיכוי בגין החישוב המאוחד.

אופן החישוב המאוחד לבני זוג הוא למעשה קנס שבני הזוג משלמים בשל עבודתם המשותפת, שכן לעומתם בני זוג אשר עובדים במקומות שונים נהנים מחישוב מס נפרד. חישוב מס נפרד יוצר חיסכון מס משמעותי בשל זכאותו כל אחד מבני הזוג בנפרד לניצול מדרגות המס וקבלת זיכויים אישיים.

למה מאחדים את החישוב:

"קנס הנישואים" מוטל על בני הזוג לאור חששו של פקיד השומה כי בני זוג בעלי אותו מקור הכנסה (עסק משותף), יבצעו מניפולציות בחלוקת השכר על מנת להפחית את נטל המס. כך למשל, במקום שבן הזוג ימשוך שכר גבוה וישלם מס שולי בשיעור של 46%, הוא ימשוך חלק קטן יותר, ואת החלק השני יעניק לרעייתו כמשכורת. פיצול השכר בין בני הזוג, בהכרח יוריד את חבות המס שכן שני בני הזוג ייהנו ממדרגות המס ושני בני הזוג ייהנו מנקודות הזיכוי המגיעות להם כדין.

מה החידוש:

פסיקה חדשנית קובעת כי בני זוג יכולים ליהנות מחישוב מס נפרד, אם יוכיחו כי לא קיימת תלות של בן הזוג האחד בשני בכל הנוגע להכנסתו - תלות קיימת במקרה שלאחד מבני הזוג יש השפעה מכרעת על שכרו של בן הזוג השני.

לטעמי, גם אם קיימת תלות אך זו לא נוצלה לרעה על ידי בני הזוג, עדיין יש לאפשר לבני הזוג לחשב את המס בגין משכורתיהם בחישוב הנפרד. לדעתי תחשב הכנסת בני הזוג "בלתי תלויה" באם מתקיימים המבחנים הבאים:

1. נחיצות התפקיד: קיומו של צורך אמיתי בעבודתו של בן הזוג. מדובר בצורך כלכלי, עסקי וממשי, שייבדק באופן עובדתי. למשל, האם יועסק עובד אחר במקום בן הזוג, במקרה שהאחרון יעזוב, האם בן הזוג החליף עובד אחר נחוץ.

2. נאותות התמורה: בחינת השכר בהתאם לתפקיד. האם השכר תואם את היקף העבודה, את הניסיון ואת היכולות של בן הזוג העובד? ההשוואה תהיה לעובד בתפקיד דומה במקום אחר, ובהתאם לשכר הממוצע במשק בענף, עם ותק כגון זה של בן הזוג העובד.

3. ניהול רישום: רישום מסודר של שעות עבודה, חיסורים, היעדרויות, בדומה לכל עובד אחר בעסק.

4. תשלום השכר: השכר ישולם בצ'ק לבן הזוג או בהעברה לחשבונו הפרטי.

5. תיעוד עבודת בן הזוג: המלצתי היא לתעד מעת לעת את עבודתו של בן הזוג.

הכותב הוא מומחה לדיני מסים ועובד בכיר לשעבר ברשות המסים.