יום העצמאות של גולדמן זאקס: פודה את חובו לממשל

רכש בחזרה מהממשל את האופציות למניותיו תמורת 1.1 מיליארד דולר ■ העסקה משחררת את הבנק מהפיקוח ההדוק על בנקים שחולצו על-ידי הממשל המתחרה, מורגן סטנלי, ממשיך להפסיד: מחק עוד 700 מיליון ד'

גולדמן זאקס הפך לבנק הראשון שקנה אתמול (ד') בחזרה את הזכויות למניותיו שהוחזקו בידי משרד האוצר האמריקני, ובכך התנער הבנק סופית מן החלק האחרון של השתתפותו בתוכנית החילוץ הממשלתית אחרי תשעה חודשים בלבד.

מו"מ על המחיר

גולדמן שילם למשרד האוצר 1.1 מיליארד דולר תמורת הזכויות (אופציות), שניתנו לאוצר במסגרת ההשקעה של 10 מיליארד דולר מכספי תוכנית החילוץ TARP בבנק. גולדמן החזיר את הכסף כבר בחודש שעבר, לאחר שבריאותו הוגדרה כטובה בעקבות "מבחני העמידות" שנערכו לבנקים הגדולים.

מקור מקורב לבנק מסר כי גולדמן החל את המשא ומתן לפדיון הזכויות למניותיו לפני כמה שבועות. הבנק הסכים אתמול לעסקה אחרי שניסה ללא הצלחה להוריד את המחיר שביקש האוצר, 1.1 מיליארד דולר. תמחור הזכויות הללו היה נושא לוויכוחים.

ג'יי.פי מורגן צ'ייס הודיע שמשרד האוצר ימכור את הזכויות למניותיו במכירה פומבית למרבה במחיר, לאחר שלא הושגה הסכמה על המחיר.

הממשל מסר שהוא הרוויח תשואה של 23% בגילום שנתי מהשקעתו בגולדמן. בהודעת משרד האוצר נאמר ש"בתוך תשעה חודשים בלבד, משלם המסים קיבל חזרה במלואם את 10 מיליארד הדולר שהממשל השקיע מלכתחילה, יחד עם דיבידנד של 318 מיליון דולר".

לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן, אמר: "התשואה הזו משקפת את הסיוע הממשלתי, שניתן למערכת הפיננסית, לחברה שלנו ולבעלי מניותינו. אנו אסירי תודה על המאמץ הממשלתי, ומרוצים מכך שהכסף הנוסף הזה יוכל לשמש את הממשל להמריץ את הכלכלה - עדיפות שלכולנו יש בה עניין".

עוד מחיקות למורגן

בעוד שגולדמן דיווח בשבוע שעבר על רווח שיא רבעוני, שעשוי להחזיר את הבונוסים שהוא יחלק לעובדיו לימי השיא של לפני המשבר, החמיץ הבנק המתחרה, מורגן סטנלי, את תחזיות האנליסטים, דיווח על הפסד רבעוני שלישי ברציפות וסבל ממחיקה של 700 מיליון דולר על נכסים משכנתאיים.

מנהלי הבנק הדגישו שהיו הרבה "רעשי רקע", כמו הפרשות חד-פעמיות, שטשטשו את תמונת הרווחיות הבסיסית. ג'ון מק, המנכ"ל, אמר שהבנק היה רושם "רווח סולידי" - במקום הפסד של 159 מיליון דולר או 1.10 דולר למניה - אלמלא אותם סעיפים חד-פעמיים.

הפרשה חשבונאית כנגד העברה של חובות מורגן - תקנה שמענישה למעשה את הבנקים כאשר מחיר האג"ח שלהם עולה - צמצמה את הרווחים ב-1.32 דולר למניה ברבעון השני. הפרשה נוספת היתה בשל ההחזר של כספי TARP בסך 10 מיליארד דולר לממשל, ביחד עם דיבידנד בסך 850 מיליון דולר.

תת-הביצוע בפעילות המסחר תרמה להפסד של 126 מיליון דולר בעסקי ניירות הערך של מורגן - אחת משלוש פעילויות הליבה של הבנק - לעומת רווח של 651 מיליון דולר ברבעון השני בשנה שעברה.

קולם קלהר, סמנכ"ל הכספים של מורגן, אמר שהבעיות בחטיבת המסחר, בייחוד המסחר באג"ח שלא בדירוג השקעה, "ניתנות בנקל לתיקון".