סקר החברות של בנק ישראל: הציפיות להתחזקות הדולר פוחתות

לפי סקר החברות לרבעון השני, הדולר יגיע ל-4.2 ש' עד סוף יוני 2010, לעומת 4.36 ש' בסקר הקודם ■ הסקר מצביע על התמתנות בקצב ההידרדרות של הפעילות העסקית במשק

ההידרדרות בפעילות הכלכלית במשק מתמתנת, מחנק האשראי פוחת והדולר צפוי לעלות ל-4.2 שקלים עד יוני 2010. כך עולה מנתוני סקר החברות והעסקים של בנק ישראל לרבעון השני של השנה.

החברות מדווחות על התמתנות בקצב הירידה בפעילות העסקית, אולם המגבלה העיקרית בפעילותן הינה עדיין בצד הביקוש, כלומר הירידה בביקושים למוצרים במשק היא הנטל העיקרי על עסקי החברות. מאזן הפעילות במגזר העסקי המשיך להיות שלילי ברבעון השני, אך בערך מתון מזה שנרשם ברבעונים הקודמים. לצד המשך הירידות בענפי התעשייה, בתי המלון, התחבורה והשירותים, נרשמו ברבעון השני עליות מתונות בענף התקשורת ויציבות בענפי הבנייה והמסחר.

במבט קדימה צפויה ירידה מתונה נוספת בפעילות המגזר העסקי ברבעון השלישי של השנה, אולם בענפי הבנייה, המסחר, השירותים והתקשורת הצפי הוא דווקא לעלייה בפעילות. כך מראה המדד המוביל בסקר, המתבסס על תשובות החברות בנוגע להזמנות וציפיות לרבעון השלישי.

כאמור, ציפיות האינפלציה של החברות בישראל עלו ברבעון השני. העסקים צופים כי ב-12 החודשים הקרובים תעלה האינפלציה ב-2.8% - קרוב לרף העליון של יעד בנק ישראל (1%-3%). כ-30% מהחברות צופים שהאינפלציה תחרוג מהיעד ותעלה מעל ל-3%. האינפלציה בישראל עלתה ב-3.6% ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני.

ובעוד החברות צופות כי האינפלציה תעלה יותר מההערכות הקודמות, הן גם צופות כי הדולר יעלה פחות מההערכות הקודמות. צפי החברות הוא כי הדולר יגיע ל-4.2 שקלים עד סוף יוני 2010, וזאת לעומת 4.36 שקלים בסקר הקודם. החברות צופות כי בסוף הרבעון השלישי יגיע הדולר ל-4.02 שקלים, לעומת 4.22 ש' בסקר הקודם. בבנק ישראל מציינים כי נציין כי ביום הדיווח של החברות שהשתתפו בסקר עמד הדולר על 3.94 שקלים.